TRAVSERVICE – GIVER DIG VIDEN OG NYHEDER OM TRAVSPORT I HELE VERDEN!

Nyheder


Find travservice på facebook

Talerstolen: Lunden-amatører: Vision Øresund er ikke løsningen

af | 8. dec 2025 | Nyheder

I et åbent brev til amatørsportens hovedorganisation, FDT, der den 10 december skal mødes med repræsentanter fra Dansk Hestevæddeløb, tager Charlottenlund og Skovbo Amatørklub klar afstand fra Vision Øresund, der omfatter en lukning af Charlottenlund Travbane.

Vision Øresund, med ophør af travløb på Lunden, er ikke løsningen, på travsportens problemer. Hverken på Sjælland, i Jylland eller i syd Sverige.

Hovedproblemet for travsporten, specielt i region Øresund er manglen på heste, fødekæden skal altså genstartes hvis problemet skal løses.

Grundene til, at Vision Øresund, ikke er løsningen er, at visionen er oversolgt, både til dem mod øst og til dem mod vest. Præmissen omkring udvikling af Skovbo, antal heste og omkring udviklingen i aktive, holder simpelthen ikke.

Det forudsættes, at dansk travsport skal bidrage med heste på Jägersro, svarende til 20 løbsdage. Svensk travsport og ATG definerer en løbsdag som værende 10 løb med lidt over 10 heste i hvert løb, altså godt 100 heste pr. løbsdag, i alt godt 2.000 starter.

Sydsverige kan allerede nu, ikke opfylde Svensk Travsports egne normer for “velfyldte felter” Med udgangen af oktober mangler der 457 starter på Jägersro. De manglende starter er på trods af, at der har startet over 500 Jägersro trænede heste. Den bane i Sverige der suverænt mangler flest starter.

På Lunden har der pr. 30/11 i 2025 været 2576 starter, fordelt med 1317 prof. trænede og 1259 amatør trænede heste, altså 50,9 mod 49,1 % Af disse starter er ca. 500 udenlandsk trænede. Lunden trænede heste der har startet i perioden, udgør ca. 200

Man forudsætter altså, at samtlige de heste fra hele Danmark, også de ca. 250 der har startet i handikap, der har startet på Lunden i år, fremover tager til Jägersro. Samtidig vil man køre løb for bredden på Skovbo. Og man vil afvikle Opdrætningsløb, Kriterium og Derby på Skovbo.

Det postuleres at omlægning af løb og trænings facilitet på Skovbo, vil medføre et øget antal hesteejere, heste, og trænere af alle kategorier.

Skovbo er allerede, et luksus træningscenter efter danske forhold, og middel efter svenske. Bortset fra tilskuerfaciliteterne, er Skovbo bestemt ikke “et hul i jorden” Der er fine forhold, både hvad angår stalde, 1000 meter rundbane, 1000 meter ligeudbane og bakkebane samt ca. 24 HA til folde. Det har været sådan fra løbene stoppede for ca. 25 år siden. Skovbo blev opgraderet for 6-7 mill. For ca. 10 år siden.

En betydelig udvidelse af Skovbo er begrænset af virkeligheden. På nuværende tidspunkt er der ca. 100 heste på Skovbo og foldkapaciteten er under pres, hvis antallet af heste skal øges væsentligt skal der skaffes flere folde, dette er desværre ikke realistisk. Der er lukket på tre sider af industri og by, begge dele ønsker kommunen, på sigt at udvide, derfor er de omliggende arealer af en så høj jordpris at det ikke vil kunne erhverves med folde som anvendelse. Knapt halvdelen af foldarealet og hele ligeudbanen, ligger allerede på lejet jord. Foldene er lejet af kommunen, som allerede en gang, har haft opsagt lejemålet, fordi de troede, at byudviklingen var tæt på.

Ud over de opstaldede heste er der A og B-Trænere med tilsammen ca. 100 heste, der bruger anlægget som en del af deres træning.

Og i snart to år er der afviklet fællestræning hver anden lørdag, med god mad og kammeratligt drilleri, i Vindergrotten efter træningen. Vindergrotten er for øvrigt med fint køkken, plads til 60-70 mennesker og beliggende på 1. sal med en stor terrasse, hvor der er udsigt over banen.

Anlægget har ikke betydet nogen væsentlig tilgang af ejere eller heste, faktisk faldt antallet af heste og ejere kraftigt, da løbene stoppede på Skovbo.

Vi har lavet en rundspørge til vores medlemmer med mange heste, der alle stopper i travsporten, hvis Vision Øresund bliver til virkelighed.

Akkurat som det skete da banerne  – Amager, Skovbo og Billund lukkede.

Ideen om at “Skovbo vil blive et tilløbsstykke for hele Storkøbenhavns ungdom, bussen holder lige uden for døren” er ret morsom.

Med offentlig transport tager det, afhængig af tidspunktet, imellem 1,5 og 2 timer og omhandler mindst 4 – 5 skift. Altså unge, der skal køres i skole allerede fra få kilometer, forudsætter formentlig en større pædagogisk markedsføring, for at få dem til, at tage offentlig transport til fritidsaktivitet på Skovbo.

Der er flere centre i Syd-Sverige hvor der er god plads, så hvad skulle få svenske trænere til at flytte til Skovbo?

Kære FDT og jer andre, I kan forhåbentlig godt selv se, at Vision Øresund er oversolgt, og ikke er løsningen.

Selvfølgelig skal sjællandske travløb køres på Lunden, hvor der er den suverænt bedste mulighed for, at tjene penge til udvikling af travsporten.

En vision for genstart af fødekæden, er imidlertid mere aktuel end nogensinde.

Lundens nye ledelse med opbakning fra mange medlemmer, har givet DTS / Lunden de muskler, både økonomisk og manpower der skal til, for at skabe rammerne for udvikling af travsporten.

Men vi skal bruge lidt tid, så derfor er løsningen, nu og her, at lade Sverige aftalen løbe videre til den udløber med udgangen af 2028.

Som det i øvrigt blev annonceret på danskhv.dk d. 9. januar i år.

I mellemtiden har DTS tid til at udvikle og vise resultater, og hele Dansk Travsport har tid til, i fællesskab, at forhandle en ny aftale med Sverige eller med andre.

Dansk Travsport har en stor opgave med at udvikle os selv, vi kan ikke påtage os også at udvikle Svensk Travsport.

Med Venlig Hilsen

Charlottenlund og Skovbo Amatørklub