Pressemeddelelse fra Det Danske Travselskab omkring den aktuelle situation om en nedlægning af travsporten på Sjælland – og ikke mindst lukningen af Charlottelund Travbane
Det Danske Travselskab (DTS) er eneejer af Charlottenlund Travbane (Lunden) i Gentofte og træningsanlægget Skovbo i Køge.
Det er således entydigt DTS, som afgør fremtiden for de to arealer.
Vi samarbejder gerne med Sverige og Dansk Hestevæddeløb (DHV) om udvikling af nordisk travsport, men Lunden i Charlottenlund bliver ikke solgt.
Så sent som i onsdags ved en ekstraordinær generalforsamling fik bestyrelsen, DTS medlemmernes store opbakning til at fortsætte udviklingen af Dansk Travsports Nationalarena i Charlottenlund.
DTS modtog søndag d. 9. november i år for første gang meldingen om, at DHV ville indgå en aftale med den svensk spilleaktør ATG og Svensk Travsport, der omfatter et stop for travløb på Sjælland for at gøre en bane i Malmø til en fælles væddeløbsbane for Sydsverige og Sjælland. Et scenarie DHV gentog i pressemeddelelser på deres website onsdag i denne uge.
Elendig kommunikation fra DHV
Ovennævnte kommunikation og mangelfulde involvering af Lundens ejer, gav DHV massiv modstand i medierne mandag til onsdag i denne uge, hvorefter DHV og Jägersro’s ledelse i går torsdag pludselig fremkom med et nyt budskab, nemlig at DTS skal sælge Lunden og omdanne sit træningscenter Skovbo i Køge til en ny væddeløbsbane. Det kommer ikke til at ske.
Vi understreger at vi på intet tidspunkt har været indbudt til forhandlinger med Dansk Hestevæddeløb.
Økonomisk fremdrift og stort potentiale på Lunden
Formanden for DTS, Peter Andersen understreger, at Lunden er i stor fremgang økonomisk. Siden sommeren 2025 har bestyrelsen med støtte fra DTS’ medlemmer opnået betydelig økonomisk fremdrift og en ny retning for banen. Hvor der for blot et halvt år siden var udsigt til et underskud, forventes nu overskud i år og et større million overskud på driften i de kommende år.
Fejlskøn
At arbejde for afvikling af landets hovedstadsbane, en levende kulturarv med mere end 130 års historie er et fejlskøn. Det er dybt bekymrende, at man forsøger at ramme netop den bane, som har det største udviklingspotentiale i Danmark.
DTS ser store muligheder for samarbejde i Norden, men understreger, at det kun kan ske på et grundlag, hvor alle lande bevarer deres egne hovedarenaer og kulturarv.
Der findes allerede et stort kommercielt og sportsligt potentiale i Travbanens beliggenhed i hovedstadsregionen med et opland på 2 mio. indbyggere, og hvor 40% af dansk erhvervsliv er placeret.
Lokalt er der også store potentialer i udnyttelsen af samspil med bl.a. Galopbanen, Springbanen og andre rideanlæg der er lokaliseret i nærområdet.
Sammen med Jägersro i Malmø kan man oplagt skabe en brandet Øresundsregion for travsport, hvor historien og moderniseringen går hånd i hånd. DTS ønsker dialog og samarbejde,men vil ikke acceptere, at dansk travsport styres af udenlandske interesser. Stiller svenskerne det som en betingelse for at lave en ny aftale med DHV, er DTS klar til at stå på egne ben.
Lunden skal bestå for at være en aktiv drivkraft for at løfte dansk travsport i de kommende år.
