TRAVSERVICE – GIVER DIG VIDEN OG NYHEDER OM TRAVSPORT I HELE VERDEN!

Nyheder


Find travservice på facebook

Gå- stadig – med i Lunden!

af | 8. apr 2016 | Nyheder

Efter at have gennemgået den historiske udvikling på Charlottenlund Travbane i anledning af 125 års jubilæet, causerer Kenn Erik Bech nu om banens fremtid.

Efterskrift:

Gå – stadig – med i Lunden

af Kenn Erik Bech

Mange mennesker og heste har i de 125 år som banen og travselskabet har eksisteret kommet og gået. Men den gamle bane ligger der stadig, en institution indenfor travet i Danmark. Kan vi stadig om 25 år, ved 150 års jubilæet, synge med på den gamle strofe om ‘at gå med i Lunden, så spidser vi munden’? Ingen ved hvad fremtiden vil bringe.

Kongetribunben er på flere måder et monument over Lundens historie

Kongetribunen er på flere måder et monument over Lundens historie.

Lunden og selskabet bag, Det Danske Travselskab, har indtil videre overlevet alle kriser og storme.

Ved travkrigen mod Amager Travbane i tiden omkring 1970 blev der talt om én ny stor og moderne superbane ude i Brøndby.

Ideen faldt med een enkelt stemme hos Amager Trav, og i stedet kom travkrigen, hvor de to baner kørte mod hinanden.

Charlottenlund kørte løb op til tre gange om ugen, samtidig med Amager Trav kørte.

Amager tabte, i stedet kom Skovbo-banen, der også gik neden om og hjem, anlægget ved Bjæverskov ejes i dag af Det Danske Travselskab.

Senere kom der igen planer om at sælge Lunden og at etablere en ny bane, der blev talt om både Ølstykke og Brøndbyøster.

Det nåede aldrig så langt.

Der var blandt andet problemer med nye lokalplaner for det aktuelle område for overhovedet at få lov til at sælge Lundens nuværende arealer.

Fremtiden

Tanker om at flytte hele molevitten til Skovbo-banen rumsterer også her og der.

Det er ikke specielt let at komme til Lunden ad de relativ små veje med tæt trafik, og der er mange dyre omkostninger ved at drive hele anlægget i Charlottenlund, – lyder nogle af argumenterne.

Lunden er blevet mindre, arealmæssigt og stilmæssigt.

De flotte hvide villaer på Skjoldhøj Alle er for længst solgt fra, ligesom en stor del af staldterrænet ikke længere hører til travselskabet.

Udenfor løbsdagene er der ikke megen aktivitet og socialt miljø på staldområdet, – de tider er endegyldigt forbi.

Men på mange af løbsdagene er der stadig stemning i staldområdet.

De små folde der var, er væk, ligesom hestene nu er opstaldet ude på træningscentrene eller privat hos ejerne.

Sjællandsk travsport har haft nogle hårde tider, især efter Skovbo-banens lukning.

Men Lunden lever stadig, og er indtil videre travsportens nationalarena i Danmark.

Der er blevet længere mellem publikum på banen, det er omtvisteligt, og der er trav på nye tidspunkterderbydag14-300x169

Det var dengang

Tilbage i tiden kunne københavnerne bare uden videre tage toget eller bussen søndag middag ud til Charlottes Bøgeskov.

Man var sikker på, at der var trav.

Søndag eftermiddag var fast travdag i Lunden. Og som regel også onsdag aften. Der var masser af muligheder for at komme til live-trav på det tidspunkt for københavnerne og sjællænderne for 20-30-40  år siden, og undertegnede benyttede sig af det.

Nu skal der imidlertid kigges grundig efter i sæsonplanen eller på hjemmesiderne.

Hvornår er der trav næste gang.

Men før:

Onsdag aften trav i Lunden, og da banen på Løjtegårdsvej på Amager flyttede til den ukendte by Bjæverskov ude på en “roemark” på Sydsjælland, dog ved siden af en motorvej, blev torsdag aften tilbragt til trav der.

Måske via tog til Køge og derfra bus til Bjæverskov.

Fredag aften kunne man købe de nye travprogrammer på Hovedbanen til næste onsdagstrav i Lunden og torsdagstrav på Skovbo.

Der var også Fyns Fredagstrav, men det var før broens tid, så turen kunne gå til Nykøbing lørdag eller hjem til lørdagstrav på Bornholm, – og måske tilbage igen for at nå søndagstrav på Lunden, i hvert fald på de store dage.

Der var faste løbsdage i Travdanmark; Skive Trav det var mandag, Aalborg trav tirsdag og Billund trav torsdag.

Nu kan der stadig være søndagstrav på Lunden, men ellers kan der være f. eks. nye tiltag som Saturday Night Racing eller trav onsdag, med start kl. 15., spil fra hele Norden, godt nok, men uden ret mange tilskuere.

Onsdag eftermiddag var, og er, ikke Lundens kop te.

Banespillet, som banen skal tjene på, faldt meget på de dage.

TravFOLKET, og publikum- i almindelighed, har travlt med mange andre ting end at gå til trav – eller måske sidder man hjemme og ser TV-trav, og spiller på heste fra sofa-niveau.

Der skal hårdt arbejde til for at få bare lidt af publikum tilbage til lægterne.

Så meget trængsel som der har været tilbage i de første 75 år af Lunden-banens levetid kan man ikke forvente, mindre kan gøre det.

Undtagelser er der heldigvis stadig en del af.

Først og fremmest derbydagene, sidste weekend i august. Især om søndagen flokkes hele trav-danmark, og dem der stadig kun kommer en gang imellem på travbanen. Titusindvis af mennesker skal ud og se hestenes kamp om det fornemmeste løb i Danmark.

Det er trav og stemning, når det er bedst.

Jubilæetplakat-125-Lunden

Søndag den 10. april fejres Det Danske Travselskabs 125 års jubilæum med mange festligheder. Som der står på den sjove og festlige jubilæumsplakat: Løssluppen stemning, umoderne musik, usnobbet stemning, munterhed kan forekomme, mormormad og moderne wi-fi, ponyridning & Karrusel til de Unge, heste i tøjler! Adgang kun 12,50 kr. (kun forsalg) ellers 50 kr.

“Gå med i Lunden

så spidser vi munden

og priser i toner

travets skønne plads.

Når solen skinner, og tilmed man vinder

så føler man på den plads sig godt tilpas

Det er så kønt og grønt – godt og flot. Ja.

Kort sagt

et lille himmerig – paradis

med blomsterpragt

og vinter og sommer

til banen vi kommer

når hestene kalder i Charlottenlund”.

Det var Liva Weels gamle schlager, omskrevet i sin tid af Lundens huspoet Gunnar Christoffersen, mens Lundens daværende direktør Carl Andersen fik Katy Bødtger til at indsynge den nye tekst.

Fremtidsudsigterne

Skal man sælge hele anlægget i Lunden og flytte til Skovbo eller andre steder? Men skal Lundens sælges skal det sælges samlet, at sælge det i småbidder duer ikke, – siger eksperterne(ejendomsmæglerne).

Et ømtåleligt emne for mange Lunden-elskere.

Men nostalgi og historie skal vel ikke stå i vejen for en god fremtid for dansk travsport eller?

Det må vel kunne diskuteres?

Selv i Sverige har der været det fremme: Sælg selveste Solvalla, eller udvikle anlægget til alt muligt andet end trav, det står jo ubenyttet hen det meste af tide.

Eller gøre som Svensk Galopp har gjort: Solgt Täby, og anlagt nyt superanlæg for pengene plus der de næste år stadig tikker penge ind for salget.

Fremtiden vil give svaret.