TRAVSERVICE โ€“ GIVER DIG VIDEN OG NYHEDER OM TRAVSPORT I HELE VERDEN!

Nyheder


Find travservice pรฅ facebook

Anne skriver: Om fremtiden for dansk travsport

af | 27. nov 2025 | Nyheder

Vision ร˜resund og en lukning af Charlottenlund Travbane er det store aktuelle emne i dansk travsport i disse uger. Og det handler denne artikel fra Anne Dodensig om.

Min far var helt groggy at se pรฅ, da han dukkede op den anden morgen.

Han havde grublet hele natten, fordi en mand fra grundejerforeningen havde vรฆret forbi dagen fรธr for at pรฅpege, at far havde nogle vejsidevรฆkster, der godt kunne genere folk, nรฅr de brugte vejen for at komme ned til deres sommerhuse.

Far er kommet op i en alder, hvor den slags smรฅting kan vokse til bjerge.

Heldigvis var det her problem sรฅ simpelt, at mig og hunden kunne klippe al den uรธnskede gyvel ned pรฅ ingen tid.

Det var rart.

Det gjorde godt.

Men far grubler ogsรฅ over travsportens fremtid, fodboldlandsholdet og det bizarre i, at vi fรฅr en borgmester, som ingen har stemt pรฅ.

Og den slags store ting kan mig og hunden ikke bare fikse. Til gengรฆld kan vi grave os ned i travsportens historie og spekulere over, hvordan tidligere synder og sorger og svig og svir spiller ind pรฅ den front, vi har i dag, hvor Det danske Travselskab stรฅr og stamper pรฅ den ene side, mens vi andre tripper nervรธst pรฅ den anden side, hvor vi hvisker lidt om, at det der Vision ร˜resund, det lyder egentlig ikke helt dumt.

Det kunne godt minde om en god idรฉ, hvis altsรฅ vi kunne blive enige om, at det er det her, vi vil.

Virkelig vil. Altsรฅ for alvor.

Helhjertet.

Alt inklusiv.

Derfor har jeg genlรฆst “Gรฅ med i Lunden”.

Det er en fremragende bog, skrevet af Flemming Ettrup, i anledning af Det Danske Travselskabs 100 รฅrs jubilรฆum i 1991.

Historien rummer krig, kaos, fusk, skandaler, glorvรฆrdigheder, fremsynede personligheder, stejle stivpander, triumfer, held, uheld, Tarok, tribuneklodsen, dumheder og tabte horisonter.

Siden 1918 har travbanen i Charlottenlund manglet plads. Mindst fem gange har en udflytning, mรฅske mest konkret et tilbud fra Brรธndbys borgmester, vรฆret aktuelt og til afstemning i selskabets fรธrste 100 รฅrs levetid.

Flemming Ettrup former sin skrift som en advarsel, som kan koges ned til, at “det kunne gรฅ sรฅ meget bedre, end det gรธr nu, hvis politikere og centralt placerede embedsfolk ville lรฆre lidt af af travhistorien.”

(I 1991 var travsporten stadig Danmarks nรฆststรธrste publikumssport. Dantoto med onlinespil var netop etableret. Det kostede 72.000 kroner om รฅret at have en hest i trรฆning pรฅ Lunden med en fรธrsteprรฆmie pรฅ 5.000 kroner. Antallet af trรฆnere pรฅ Lunden var halveret i forhold til storhedstiden. 50.000 mennesker var direkte tilknyttet travsporten, og totalisatorafgiften gav staten et tocifret millionbelรธb ind om รฅret. Plus moms.)

Siden er der sรฅ gรฅet nรฆsten 35 รฅr, og det gรฅr slet ikke sรฅ godt.

Det gรฅr vรฆrre og med meget mindre plads pรฅ Charlottenlund Travbane, der er blevet skiveskรฅret som stribet flรฆsk for at holde varmen og lappe nogle lรธsninger, hvis man skal tro referaterne fra generalforsamlingerne.

Jeg sidder i Saltum.

Der er 467 kilometer til Lunden. Det vil tage 4 timer og 57 minutter,  i fรธlge Google, at kรธre derover i personbil.

Til Jรคgersro siger Google 5 timer og 7 minutter og 492 kilometer.

Sรฅ bรฅde Lunden og Vision ร˜resund er helt konkret langt vรฆk fra min hverdag, men det kommer tรฆt pรฅ, nรฅr det er hele travsportens fremtid, der bliver sat pรฅ spil.

Jeg bliver bange. Jeg graver mig ned. Leder efter svar. Leder efter ord, der kan give mening.

Og jeg fandt afdรธde Lars Donatzkys sidste skriverier om en DTS-generalforsamling i 2024 (i uddrag, den samlede tekst kan sรธges frem pรฅ travservice):

“Opfordring: Se virkeligheden i รธjnene

Set fra min side virker det, som om nogle fรฅ medlemmer forveksler nostalgi med virkeligheden her i det 21. รฅrhundredes travsport. Og at nogle medlemmer derfor tror, at Lunden har en fremtid i konfrontation med den รธvrige danske travsport.

At Lunden udmรฆrket kan klare sig alene. Intet kan vel vรฆre mere forkert?

Det store problem er โ€ฆ
at bestyrelsen (er de virkelig enige?) tror pรฅ deres egne meget store evner til at lรธse banens problemer, endda efter de mange tidligere og vel ikke helt ubegavede bestyrelsers forgรฆves forsรธg. Man โ€“
alle? โ€“ mรฅ da undre sig over denne ufattelige selvtillid og stรฅlsatte overbevisning, nรฅr betingelserne samtidig er blevet forvรฆrret kraftigt, og nรฅr regnskabstallene igen, igen โ€“ taler deres megatydelige sprog.

Men under alle omstรฆndigheder skal en bestyrelse kunne stรฅ pรฅ mรฅl for sรฅvel deres handlinger og mangel pรฅ samme, og sรฅ er det da medlemmernes forbandede pligt at rรฅbe op, hvis man mener, at bestyrelsen fรธlger en helt forkert slagplan.

Det er selve planen, der mรฅ รฆndres
Og i dette tilfรฆlde en slagplan, der efter min mening ved udfรธrelse vil fรฅ katastrofale fรธlger for ikke bare Det Danske Travselskab og dets rolle som vรฆddelรธbsarrangรธr, men for hele dansk travsport. Ganske enkelt ophรธr for dansk professionel travsport.

For at gรธre det helt klart. Mine indlรฆg er ikke skrevet for at fรฅ bestyrelsen til at gรฅ af til fordel for en ny bestyrelse, der igen, igen โ€“ fรธlger den samme plan om bevarelse af Lunden som vรฆddelรธbsarena.

Den plan har efter min mening ingen gang pรฅ jorden, og den har medfรธrt tab af store millionbelรธb, der kunne have vรฆre brugt til gavn for sporten. Og hvis man tรฆnker sig โ€salamiplanenโ€ og andre skitserede projekter udfรธrt, kan det endda medfรธre voldsomt accelererende gรฆldsรฆtning og nye og helt ukendte milliontab.

Min ambition er derimod et forsรธg pรฅ at overbevise en rรฆkke medlemmer om, at den nuvรฆrende slagplan mรฅ opgives. Og derfor har jeg vรฆret direkte og tydelig i min tilgang.

Det er derfor, jeg har rรฅbt op. Hvad skal vi ellers bruge demokratiet og vores stemmer til?

Jeg pรฅstรฅr som nรฆvnt ikke, at den (min og andres) alternative plan med frasalg af arealet/alternativt en lokalplan for hele omrรฅdet til bebyggelse, vil kunne skabe en lang og lykkelig fremtid for DTS og sporten som helhed, men muligheden skal da afsรธges.  

Og jeg ved udmรฆrket, at chancerne for succes forringes, for hvert รฅr der gรฅr, og for hver million, der meningslรธst diffunderer ud i luften. Det har hastet med alternativer i mange, mange รฅr.

Jeg ved pรฅ grund af henvendelser, at mange er enige med mig, men at de tier, fordi de har erhvervsmรฆssige, familiemรฆssige eller fรธlelsesmรฆssige bรฅnd til folk med personlig vinding ved at bevare Lunden som vรฆddelรธbsbane โ€“ om det sรฅ bare varer et par รฅr!

Og den tavshed er en skam โ€“ det รธdelรฆgger chancen for en fornuftig debat.  Sรฅ jeg opfordrer jer til at stรฅ frem.

Selv om jeg godt ved, at mange har resigneret og nu udtrykker:โ€Vi ved godt, at den er rivende gal, men vi kรธrer, sรฅ lรฆnge der er lรธb. Hvad skal vi ellersโ€.”

Lars Donatzky var andengenerations-travjournalist, medlem af DTS, og fulgte Lunden og travsporten i hele sin livstid. Han dรธde i dette forรฅr, sรฅ hans ord omhandler ikke den nuvรฆrende bestyrelse i DTS, men alle tidligere bestyrelser i selskabets nyere historie, og jeg synes, at han skriver med sรฅ meget vรฆgt i sine sรฆtninger, at det giver mening at lade ham fรธre mine ord.

Til den gode debatside sรฅ vil jeg gerne anbefale bogen “Gรฅ med i Lunden – dansk travsports historie” af Flemming Ettrup.

Bogen “Minutmillionรฆrer” af Poul Duedahl kan ogsรฅ med fordel lรฆses.

Den handler om det vรฆrre borgerskab, der gravede guld i gullaschdรฅser, og smed om sig med tusindkronesedler, som flossede i kanterne.

Charlottenlund Travbane var en elsket kulisse for disse datidens reality-kendisser og bรธrs-sjakaler.

“Oplรธb” er Mikael Josephsens beretning om at vokse op med en far, der var travtrรฆner i 1970erne pรฅ Lunden. Bogen er barsk, men historien om den lille dreng, der ivrigt tripper for at spille pรฅ de mekaniske travheste, der lรธber i ring pรฅ Bakken, er sรธd.

Purken mener, at han mรฅ have bedre odds end de andre spillere, for “min far er jo travtrรฆner.”

Denne uges afsnit af podcasten “Brinkmanns Briks” pรฅ DRLyd, hvor gรฆsten er Bent Flyvbjerg.

Samme Bent Flyvbjeg har sammen med Dan Gardner skrevet bogen “Fรฅ store ting gjort”, som bรธr vรฆre obligatorisk lรฆsning for alle med selv den mindste indflydelse pรฅ noget som helst. Isรฆr medlemmer af bestyrelser og selskaber. Og politikere. Og chefer. Bogen er meget underholdende, sรฅ bliv ej skrรฆmt af den pligt.

DR-serien “Manden i hullet”, der handler om de grรฆske guder, hybris og nemesis, Ikaros og en mand, der graver hele haven op, mens en anden mand drikker รธl. Findes pรฅ DRTV.

Filmen “De Rรธde Heste”, altsรฅ den rigtige med Poul Reichardt, fra 1950.

Revyvisen “Gyngerne og karrusellen”, sunget af Preben Uglebjerg i Tivoli Varieteen 1967. Kan googles.