TRAVSERVICE – GIVER DIG VIDEN OG NYHEDER OM TRAVSPORT I HELE VERDEN!

Nyheder


Find travservice på facebook

Talerstolen: Lunden skal forblive i Charlottenlund

af | Nyheder

I næste uge skal medlemmerne i Det Danske Travselskab tage stilling til om man skal søge at udvikle Charlottenlund Travbane eller flytte banen til Høje Taastrup. Det har Theodor Nielsen, suppleant til bestyrelsen en klar mening om.

Næste uge skal vi, medlemmerne i Det Danske Travselskab, tage stilling til om bestyrelsen skal arbejde for at beholde Lunden i Charlottenlund, eller om der skal arbejdes for en afvikling af Lunden, og etablering af en ny bane i Taastrup.

Når jeg følger med i diverse meningstilkendegivelser på Facebook, podcasts med mere, så er det meget tydeligt at følelserne ligger til grund for passionerede holdninger, og alle taler om pengene. Men det er med pengene i travsporten som med vejret, alle taler om dem, men ingen gør noget ved det!

Beslutningen om hvor Lunden skal ligge må i sidste ende handle om hvor der kan skabes en sund forretning, dvs. en forretning der ultimativt er økonomisk uafhængig, og som kan skabe blivende indtægter (også de næste 100 år), således at vi kan bygge travsporten på en måde, hvor det er sportsligt, underholdningsmæssigt og økonomisk attraktivt at være involveret som aktiv, hesteejer, eller på anden vis. Det skal og bør være den langsigtede sunde forretning der ligger til grund for beslutningen.

Jeg er enig i at der skal ske noget snart, men der skal ikke ske noget før der ligger en meget gennemarbejdet plan. Af de fremlagte planer, kan jeg kun se at den ene af disse opfylder ovenstående kriterier.

Jeg er stærkt fortaler for at LUNDEN BLIVER I CHARLOTTENLUND.

Visionerne for Lundens fortsatte virke i Charlottenlund er i mine øjne et fantastisk projekt.

Lunden bliver i de historiske rammer, der er et nationalstadion værdigt. Lunden er beliggende midt i den mest velhavende del af Danmark, og dette har igennem mange årtier været i uudnyttet potentiale i forhold til at få nye folk ind i vores sport, og samtidig er det netop en af nøglekomponenterne til at gøre Lunden til en overskudsgivende forretning.

Lunden projektet indbefatter en solid forretningsplan, som jeg forventer vil blive fremlagt på generalforsamlingen, der vil sikre overskud på driften, og dette overskud kan bruges til at hæve præmierne med.

I korte træk er logikken, at Lunden qua sin attraktive placering skal kunne udnyttes til aktiviteter der giver et indtægtsgrundlag, der ikke er baseret på heste og trav.

Det er meget sund fornuft i forhold til et risikospredningsperspektiv når nu vi ved selvsyn konstaterer at trav i sig selv ikke er verdens bedste forretning under de nuværende forhold.

 Lunden-modellen har den yderligere fordel at langt størstedelen af grunden ikke sælges.

Den del af grunden, som vi beholder, vil over tid blive mere værd, og vil ikke udelukke andre fremtidige tiltag såfremt det bliver nødvendigt.

 Lunden planen er elegant, største delen af værdierne beholdes og er en god forretning.

 Win win for alle (på nær dem der vil trække værdierne ud af grunden nu for egen vindings skyld).

Taastrup-modellen er i mine øjne det rene vanvid.

 For at gøre det helt kort, så er det en model der tilgodeser sporten i dag ved at sælge det eneste aktiv som Det Danske Travselskab har af værdi, nemlig grunden, bruge 400 millioner kroner på en ny bane, og så holde fest for de resterende midler i kraft af forhøjede præmier.

 Taastrup modellen har ikke skyggen af en bæredygtig forretningsmodel, og det er derfor en sikker og hurtig vej mod bunden.

Der er dog flere forhold i Taastrup modellen som skriger til himlen i rendyrket vanvid.

1) Et argument er at man vil skabe et hestecenter, et mini Grosbois forstås, med liv på banen hvor man kan komme og klappe sin hest. På den anden side vil man lave en 1400 meter bane fordi det er bedre TV og man ikke forventer at der kommer folk til trav.

Disse to forhold er modstridende, men jo heller ikke vigtigt, hvis man blot vil have præmierne forhøjet nu, have nogle fede år, og så lukke ned.

2) Man lader forstå at Lunden befinder sig på en brændende platform og at der skal handles nu, men samtidig vil man investere 400 millioner kroner uden at have en bæredygtig forretningsmodel. Det er ikke en plan der bør få mange stemmer.

3) Det er et argument, at hvis ikke præmierne forhøjes nu, så vil sporten dø, men ingen forholder sig til at de svenske baner der har forhøjede præmier i køreafstand fra Danmark, ikke allerede er løsningen på problemet. Jeg forventer at et modargument vil være for hård konkurrence, men konkurrencen skal nok komme.

4) Man lader vide man ikke har været i dialog med Gentofte Kommune, men samtidig er der mange ”kloge” mennesker der gør sig kloge på hvad kommunen vil være med til, og hvad de ikke vil være med til, hvilket ikke giver nogen mening såfremt det ikke er løgn, at man ikke har været i dialog med kommunen, eller at man fører en bevidst skræmmekampagne.

5) Taastrup modellen foreslår, at man vil sælge arealet i Charlottenlund, og derefter skal indtægten forrentes gennem placering af midler i boliger på det gamle areal. Altså, den logik kan jeg ikke følge. Pengene kommer jo netop fra et salg af det selvsamme areal, så hvordan forestiller man sig at investere i boliger på et areal man har solgt?

Som jeg analyserer Taastrup modellen, så er det det nuværende formandskabets hede drøm at administrere et projekt med mange penge, og hvor man kan fremstå som en Messias i forhold til dansk travsport.

Men det er Det Danske Travselskab der betaler prisen ved at sælge alt hvad vi har af værdi.

Jeg har ingen tillid til motivation for Taastrup modellen.

Jeg har ingen tillid til evnerne i formandskabet til at gennemføre et projekt af den størrelsesorden.

Jeg har ingen tillid til forretningsmodellen.

De mega-trends, som travet er oppe imod, tror jeg ikke vi kan vinde over.

Vi kan derimod skabe en sund forretning, hvor overskuddet kanaliseres ind i sporten, så vi bliver langt mere uafhængige af støtte udefra.

 Jeg mener, at Lunden i Charlottenlund er den rigtige vej frem.

Lunden projektet er en god business case, og det er i modsætning til Taastrup-modellen ikke en alt-eller-intet plan.

Theodor Nielsen
Theodor Racing/Garbo

Suppleant til bestyrelsen i Det Danske Travselskab (til information, så har jeg ikke været inviteret til et eneste bestyrelsesmøde)

Kandidat til bestyrelsen i Det Danske Travselskab