TRAVSERVICE – GIVER DIG VIDEN OG NYHEDER OM TRAVSPORT I HELE VERDEN!

Nyheder


Find travservice på facebook

Propulsion-sagen: Klokkeklare beviser

af | Nyheder

Svenske Sulkysport kunne onsdag offentliggøre den dyrlægerapport, der blev udfærdiget efter Propulsion i april 2015 blev nervesnittet i begge forhove. Propulsion har nu startforbud.

Med den dyrlægerapport som internetsiden, Sulkysport tirsdag kunne offentliggøre er der et klokkeklart bevis for, at Propulsion har været nervesnittet i begge forhove, og dermed ikke er startberettiget i h t Svensk Travsports løbsreglement – og importregister.

I dyrlægerapporten står bl.a. at Propulsion inden indgrebet havde været kronisk halt i begge forhove, hvorfor man valgte at nervesnitte den – en operation, der er lovlig på væddeløbsheste i USA.

Indgrebet blev indberettet til det amerikanske centralforbund, USTA, og angivet det på eksportcertifikat, som blev fremsendt til såvel det svenske centralforbund, samt til køberen Brixton Chemicals, der er den amerikanske afdeling af Stall Zet, der købte Propulsion på auktion den 2. august 2015 for 215.000 dollars.

Ingen – altså hvert centralforbundet eller køber – reagerede imidlertid på den oplysning, der fremgik af eksportcertifikatet,  – at hesten var nervesnittet i begge forhove,

I et interview i forbindelse med V86-løbene i aftes på svenske Tv12 oplyste Svensk Travsports direktør, Maria Croon, at man i forbundet har iværksat en undersøgelse omkring sagen, Propulsion, og at hesten er blevet ilagt startforbud.

På spørgsmålet om, hvem der har ansvaret for, at hesten har startet i Sverige, svarede Maria Croon, at det altid er anmelderens ansvar – det vil sige trænerens ansvar – at hesten er klar til løb og at den opfylder kravene i sportens reglement.

Dermed har Croon i første omgang skudt ansvaret over til træneren Daniel Redén.

Men hvad man vil gøre i forhold til de resultater Propulsion har opnået gennem årene, hvor den har tjent cirka 33 millioner SEK og dens virksomhed som avlshingst, er der endnu ikke noget om.