TRAVSERVICE – GIVER DIG VIDEN OG NYHEDER OM TRAVSPORT I HELE VERDEN!

Nyheder


Find travservice på facebook

Lunden finder den nye model for driftstilskud helt urimelig

af | Nyheder

I en kommentar til den pressemeddelelse som Dansk Hestevæddeløb har udsendt tidligere i dag, imødegår Lundens formand, Henrik Johannsen dennye model, som han finder urimelig

Vi har modtaget følgende fra Henrik Johannsen

DTS tager ny urimelig driftstilskudsmodel for 2023 til efterretning

I et år hvor bestyrelsen i DTS, i overensstemmelse med det mandat den har fået på selskabets generalforsamling, arbejder på at udvikle en vej, der kan transformere selskabet til en økonomisk bæredygtig forretning til glæde for hele Travdanmark, beskæres DTS’ driftstilskud markant allerede i 2023 samtidig med, at landets øvrige baner får øget eller de facto samme tilskud i 2023 i forhold til 2022. 

DTS’ formand Henrik Johannsen udtaler: 

“Vi må konstatere, at DTGU og DHV nu straffer DTS for, at tidligere ledelser ikke har udvist rettidig omhu, samt for at være den eneste af de fire baner øst for Storebælt, der afholder væddeløb i december, januar, februar og marts. DTGU og DHV lægger max pres på for, at vi med hast skærer driftsudgifter ind til benet. På samme tid forventes det, at DTS forbedrer oplevelsen på Lunden for aktive og publikum.  DTS’ bestyrelse tager i protest den urimelige beskæring af selskabets driftstilskud for 2023 til efterretning. Beskæringens størrelse er voldsom og samtidig meget dårligt timet i en situation, hvor vi i bestyrelsen knokler for at kunne præsentere et oplæg med høj kvalitet til kommercialisering af Lunden på generalforsamling til marts. Vi presses nu til at spare alle steder, vi kan – uden at ødelægge kerneforretningen. Vi har i forvejen ikke haft en direktør ansat i mere end ét år, og nu er meget i spil, herunder afskaffelse af de traditionsrige derbyvaser, afskaffelse af baneprogrammet, udfasning af de urentable løbsdage i februar, marts etc..”. Vi er naturligvis bevidste om, at der er potentiale for driftsbesparelser i at sammenlægge visse administrative funktioner med andre baner, men den slags skal ikke gøres i hast på et tidspunkt, hvor DTS fokuserer big time på at udvikle en plan, der kan transformere Lunden til en kommerciel bæredygtig forretning, som på sigt bliver uafhængig af tilskud. Sammenlægning af udvalgte driftsfunktioner mellem baner kræver nøje udvælgelse af personer med de bedste kompetencer, klare rammer for samarbejdet, og en beslutning om fælles løsning af driftsopgaver tages naturligvis mest kvalificeret, når vi om ½-1 år ved, hvilket mandskab der skal bruges til fremtidens Lunden.”

Samtidig med at DTS beskæres eksorbitant i driftstilskud for 2023 med den ene hånd, så tilbydes DTS låneinstrumenter fra sportens egne rækker, som bestyrelsen nødtvunget tager imod, samtidig med at vi påpeger det urimelige forhold i denne forskelsbehandling ift. alle andre baner.

DTS er ikke ene om at kritisere straks-indfasningen af den nye driftstilskudsmodel. For eksempel udtaler Paul Bjerring, medlem af bestyrelsen i DTC og medlem af bestyrelsen på Jydsk Væddeløbsbane: 

 ”Driftstilskuddet er jo et væsentligt element i de enkelte baners økonomi, og hvor er vi henne i forhold til det oprindelige udgangspunkt med 5 % reduktion pr. år? Vi er jo nødt til at dele dialogen med vore bestyrelser på banen, der er jo ingen der er i tvivl om at udspillet overfor Lunden giver nogle voldsomme her og nu udfordringer som der i fællesskab skal findes en løsning til.”