TRAVSERVICE – GIVER DIG VIDEN OG NYHEDER OM TRAVSPORT I HELE VERDEN!

Nyheder


Find travservice på facebook

Generalforsamling-Lunden: Hvad vej skal vi?

af | Nyheder, PÃ¥ Biddet

På aftenens ordinære generalforsamling i Det Danske Travselskab, der driver Charlottenlund Travbane, bliver spørgsmålet om banens fremtid, der helt overskyggende emne.

Gennem de seneste uger har der været god gang i debatten omkring Charlottenlund Travbanes fremtid.

Skal man forblive på den historiske grund i Charlottenlund – eller skal man sælge hele arealet og lave et nyt kombineret træning- og væddeløbscenter i Høje Tåstrup.

Sådan er debatten blevet ført – jeg har selv været med til det – men i virkeligheden er det reelt ikke det, som medlemmerne i Det Danske Travselskab i aften skal tage stilling til.

Der skal ikke gives et Ja eller et Nej til at sælge Charlottenlund Travbane – helt eller delvist i aften.

Derimod skal medlemmerne give deres opbakning til, at Travselskabets bestyrelse kan rette henvendelse til Gentofte Kommune med henblik på at få udarbejdet nye lokalplaner.

Det medlemmerne derfor skal tage stilling til i aften er i hvad retning bestyrelsen skal agere.

Er det for en lokalplan, der omfatter salg af hele arealet – eller for en lokalplan, der omfatter salg af staldterræn og parkeringsplads samt tilladelse til radikale ændringer til tilskuerpladser og tribuner.

Der findes også et forslag indsendt af Kaj Holm, der vil frasælge den øverste del af staldterrænnet, nedrive Skjoldgaarden samt lave diverse ændringer på tilskuerpladser og tribune.

Der er ingen af de forslag, der i aften fremlægges, der i princippet kan bringes til udførelse, for det hele afhænger af, hvad Gentofte Kommune vil være med til i forbindelse med udarbejdelse af en ny lokalplan for det område Charlottenlund Travbane ligger på.

Det er ikke første gang, der er planer om at sælge Charlottenlund Travbane – helt eller delvist.

I 1970 stemte medlemmerne i Det Danske Travselskab faktisk for at sælge banen og sammen med den daværende Amager Travbane lave en ny travbane i Brøndbyerne.

Det fik den karismatiske formand på Amager, Axel Taarup imidlertid forpurret – og den historiske travkrig udbrød.

For omkring 20 år siden arbejdede man også med en udflytning af Charlottenlund Travbane, og havde fundet et areal i Brøndby – der hvor Absalon Camping ligger.

Men da ville Gentofte Kommune ikke være med til en ny lokalplan – og medlemmerne blev aldrig spurgt – sÃ¥ vidt jeg husker.

I den debat, der har været – såvel med indlæg her på travservice – samt på Facebook, har der været stillet spørgsmålstegn ved om et nyt anlæg i Høje Taastrup ville kunne genere indtægter ved siden af driften som væddeløbsbane.

Det er egentlig mærkeligt, at det skal være et vigtigt punkt i argumentationen for at man ikke kan lave en travbane i Høje Taastrup – for det er svært at se, at man ikke kan lave de samme forretningsmæssige tiltag som man i andre forslag forestiller sig, der skal laves i fremtiden på Charlottenlund.

Høje Taastrup er altså ikke ude på landet – Københavns anden hovedbanegård ligger der – infrastrukturen er fantastisk i forhold til Charlottenlund Travbanes beliggenhed. Høje Taastrup er en kommune i rivende udvikling og med mange store arbejdspladser.

Det vil være en stor fejl, hvis medlemmerne i det Danske Travselskab i aften ikke giver bestyrelsen tilladelse til at kontakte Gentofte Kommune med henblik på at få udarbejde en lokalplan for hele området, hvor Charlottenlund Travbane ligger.

Et Ja til det er ikke et Ja til Høje Taastrup – det er Ja til at få undersøgt hvad muligheder, der er for salg/frasalg af jord på Charlottenlund Travbane.

Interessen for travsporten i København har været i lodret fald i flere år, og det kan ikke bremses ved at blive på Charlottenlund Travbane.

For fremtidens TRAVSPORT håber jeg, at medlemmerne vil tænke praktisk og ikke lade følelserne styre, når der skal vælges retning i aften.