Det lejemål, som fransk travsport har med byen Paris om Vincennes-banen, udløber egentlig ved årsskiftet, men da der fortsat er forhandlinger om en ny kontrakt, er lejemålet forlænget til den 31. august 2025.
Bystyret i Paris kræver mange penge for at indgå en ny kontrakt med fransk travsport.
Og der er ikke blot tale om en væsentlig forhøjelse af lejen for området, men desuden stilles der en række krav til udbygning af anlægget – krav, der er anslået til at koste 300 millioner Euro over en 30-årige periode.
De krav mener det franske centralforbund ikke er rimelige, og derfor er der endnu ikke indgået en ny aftale om Vincennes.
Det er en historisk væddeløbsbane, der er tale om.
Der har været afviklet løb på Vincennes siden 1863, og banens specielle opbygning med en højdeforskel på 11 meter gør den unik blandt verdens travbaner.
Lykkes det ikke for parterne at indgå en aftale i det nye år, så er Plan B, at den anden travbane i Paris, Enghien ombygges til at have samme form og opbygning som Vincennes og at løbene flyttes hertil.
Det er dog ikke en optimal erstatning – det vil aldrig blive som Vincennes og desuden bliver transporten for hestene fra træningscentret Grosbois længere og vanskeligere.
Det er at håbe, at parterne kommer overens, så alle de klassiske storløb med Prix d’Amerique i spidsen fortsat kan afgøres på ”Temple du Trot” – Vincennes.