Gennemsnitsprisen satte rekord i det nye format for Derbyauktionen, der for første gang blev arrangeret af Breeders Club, men var auktionsformen den rette?
Det er jo vanskeligt at imødegå noget, der har været en succes, men generelt er det jo sådan, at der altid kan være ting, der kan laves anderledes og til det bedre.
Det var første gang den unge forening, Breeders Club – den er ikke engang fyldt et år endnu -stod som arrangør af Derbyauktionen, der hidtil har været afviklet af Dansk Travsports Centralforbund.
Fra at være en auktion holdt lørdag aften pÃ¥ York Stutteri ved Hørsholm blev Ã¥rets Derbyauktion holdt over to dage – fredag og lørdag – og i den store restauration pÃ¥ Charlottenlund Travbane.
En to dages auktion har tidligere været prøvet for omkring 25 år siden på Barthahus, og da var der stor forskel på priserne på de to dage – det blev ikke tilfældet nu.
Fredag var udelukkende en online-auktion – der kunne kun bydes på nettet – og der var intet Tv-signal fra auktionen.
Auktionen startede klokken 20.15 og derefter startede en auktion på næste hest uanset om auktionen på den foregående hest (eller flere) var færdig.
Det betød en rimelig hurtig auktion, men også lidt forvirrende for de, der ønskede at byde og følge auktionen.
Det optimale vil være at afvente hammerslaget på en auktion over en hest, før der tælles ned til et hammerslag på den næste.
Og så vil en streaming med auktionarius sikkert også være en rigtig god ide.
Lørdagens auktion var en nyskabelse – åringerne blev nemlig ikke præsenteret i en ring under auktionen.
De udbudte åringer kunne beses i staldene på Charlottenlund Travbane fredag og lørdag, og i lighed med fredagens auktionsheste, var der produceret video og fotos af alle auktionshestene.
Modsat fredagens online-auktion var lørdagens auktion udelukkende forbeholdt de, der havde købt – enten en spisebillet til 399 kroner eller en loungebillet til 150 kroner.
Det var ikke alle der fandt, at det var to gode ideer!
Det var samme var tilfældet med selve auktionsstedet i den store panorama restauration på Charlottenlund Travbane.
Akustikken var ikke optimal og flere bud blev ikke registreret af auktionarius, fordi afstanden mellem de spottere, der var, var større end hvis de havde stået rundt om en auktionsring.
Og netop det med den manglende auktionsring er også noget, som flere efterlyste.
Desuden – det at kunne have øjenkontakt til auktionarius, der lørdag aften stod på et podie på øverste etage i tribunerestauranten – det manglede der også.
Men igen – det er svært at kritisere noget, der beviseligt var en succes – rent salgsmæssigt.
Ikke blot blev der sat der sat rekorder for gennemsnitspriser, men desuden blev flere auktionsåringer solgt i weekenden, og det vurderes, at omkring 90% af de udbudte åringer nu har fået nye ejere!
Holder formatet Derbyauktionen 2022 også til næste år?
Det ser vi nærmere på i morgen!