TRAVSERVICE โ€“ GIVER DIG VIDEN OG NYHEDER OM TRAVSPORT I HELE VERDEN!

Nyheder


Find travservice pรฅ facebook

Anne skriver: Historien om Patrick

af | 12. feb 2025 | Nyheder

Fรฅ har som Anne Dodensig kendt Patrick Larsen som ung, der i fjor blev norsk travsportsย  mest vindende jockey, men som i sin opvรฆkst havde det svรฆrt med skolegang

Dyrlรฆgen kigger lidt skรฆvt, da jeg farer rundt pรฅ staldgangen for at heppe.

Vi er i gang med at ordne tรฆnder pรฅ hestene, men jeg er nรธdt til at tage telefonen op ad lommen, da jeg kan hรธre, at feltet nรฅr ind i oplรธbssvinget.

Jeg viser bagefter lidt undskyldende oplรธbet i slowmotion til dyrlรฆgen, og forklarer, at det var Patrick, der vandt, sรฅ jeg var nรธdt til at drive.

“Men hesten er jo langt foran de andre”, konstaterer dyrlรฆgen, som er mest til islรฆndere, sรฅ han forstรฅr ikke helt det der med, at man bare driver og driver og driver, hvis den, man holder med, er ved at vinde en af de helt store sejre. 

Patrick er Patrick Larsen, jockeykomet i Norge, som vandt med Kalle May i Skive i 2024.

Det var hans fรธrste sejr i Danmark, og jeg kunne forestille mig, at det ikke var helt lige meget endelig at vinde et lรธb foran alle de mennesker, han har kendt, siden han kunne sidde i en ponyvogn. 

Jeg har haft den store fornรธjelse at lรฆre ham at stave.

 Lige der pรฅ staldgangen i Stald Saltum, hvor jeg heppede mig til grin for dyrlรฆgen.

Da han er kรธrt, gรฅr jeg over til mor og far. De sidder med hver sin flรธdebolle og fejrer Patrick foran fladskรฆrmen, hvor lรธbene fra Skive fรฅr fuld volumen.

Patrick er barnebarn til min sรธsters kammerat, sรฅ vi har kendt ham altid.

Det var dengang, lรฆrerne strejkede, at Patrick startede i Stald Saltums skole.

Han var ti รฅr og temmelig krudtet, sรฅ det passede fint at vรฆre i stalden i stedet for skolen. Vi รธvede staveord i vindueskarmen, og sรฅ fik han ellers lov at hjรฆlpe med hestene.

Da lรฆrerne gik i skole igen, fortsatte Patrick med staveordene, som han blev helt ferm til, sรฅ vi vรฆnnede os til nul fejl og Patrick blev selvkรธrende, bรฅde som skoleelev, ponykusk, staldhjรฆlper og weekendbarn hos Kent Friborg.

Alle sejre koster en is, aftalte vi dengang med staveordene, sรฅ Patrick skylder mig et helt isbjerg efterhรฅnden.

I slutningen af 8. Klasse dukkede Patrick sรฅ op pรฅ staldgangen igen.

Der var koks med Saltum Skole, sรฅ han ville gerne slutte skoleรฅret i stalden.

Det blev mest til undervisning i hestens anatomi, man kan fรฅ sรฅdan nogle fine malebรธger med alt om muskler, sener, knogler og organer, men det var vist mest mig, der malede i de bรธger, mens Patrick hellere ville gรฅ rundt og vรฆre praktisk.

Efter sommerferien skulle han starte pรฅ en anden skole, sรฅ vi behรธvede ikke terpe os ihjel. Vi spillede minigolf sidste skoledag, og sรฅ gik han pรฅ ferie. 

Det gik fint pรฅ den nye skole. I nogle uger. Sรฅ dukkede Patrick op pรฅ staldgangen igen.

Vi fik aftalt, at han kunne vรฆre i stalden nogle dage om ugen, sรฅ jeg skulle vรฆre mere striks.

Da jeg var barn, havde vi ikke diagnoser, vi larmede bare, og hvis vi larmede for meget, sรฅ rรธg vi udenfor dรธren. Og hvis vi ikke kunne lรฆse, sรฅ rรธg vi i specialundervisning med fru Jรธrgensen nede i kรฆlderen. 

Sรฅ simpelt er det ikke mere.

Flere og flere bรธrn vil slet ikke gรฅ i skole i dag, fordi de er psykisk sรฅrbare, bliver mobbet, ikke kan klare larmen eller er skoletrรฆtte. Det er blevet vรฆrre efter corona.

Men i tilfรฆldet Patrick var det nu simpelt nok.

Han var skoletvรฆr.

ร†rgerligt nok, for jeg googlede alverdens undervisningskrav til 9. Klasse og lagde store planer for vores skoleรฅr, men ikke engang de vildeste heste kunne have sparket ham igennem et pensum.

Det var en principsag.

Hvis jeg spurgte hvorfor, sรฅ sagde han fordi…undtagen den eksamensopgave, han fik, som mรฅtte handle om en traktor. John Deere. Den blev lรธst med omhu. Og han fik ros for den. Resten ignorerede han. 

Sรฅ vi strikkede vores egen undervisning sammen.

Jeg opfandt matematikopgaver som “nรฅr du skal kรธre et arbejde efter 1.22, og du kรธrer 1.23,5 de fรธrste 1000 meter, hvor hurtigt skal du sรฅ kรธre de sidste 1000 meter?”

Og Patrick fik startlister, der skulle skrives om til tipsrammer, og han skulle fremlรฆgge V5 forslag og skrive forslag til trรฆningsplaner, og sรฅ terpede vi selvfรธlgelig alt, hvad der kunne terpes, nรฅr man gรฅr til licensundevisning.

Patrick lรธste alle opgaver pรฅ ingen tid, og hvis jeg spurgte, hvad han sรฅ allerhelst ville, sรฅ var svaret altid: Skal vi ikke op til Flemming Jensen? 

I Hjallerup hos Flemming Jensen havde Patrick den skolegรฅrd, som passede ham.

Trรฆneren var glad for at give forelรฆsninger om puls, balance og kunsten at kรธre en hest, og der var altid en opgave tilovers et eller andet sted pรฅ gรฅrden, sรฅ der var ikke meget kunst i at holde eleven fornรธjet. Han skulle bare gรธre ting, der gav mening, sammen med mennesker, der gav ham plads. 

Men jeg ville nu gerne have, at vi havde bestรฅet 9. Klasses afgangseksamen. Bare sรฅdan for lรฆrerens stoltheds skyld.

Men hvis man er skoletvรฆr nok, sรฅ kan man รฅbenbart fรฅ 0… Og hvis Patrick skulle fรฅ brug for en eksamen, sรฅ er han udmรฆrket i stand til at tage den. Det ved jeg. 

“Vi har indfรธrt nationale tests i skolerne, men det siger kun noget om, hvor dygtige vores bรธrn er til at gรฅ i skole. Det siger intet om, hvem de er som mennesker. Du kan vรฆre fรธdt med gode evner,  gode vรฆrktรธjer eller en hรธj IQ, men det betyder ikke, at du dermed er klog. Ingen er fรธdt kloge. Det er noget, man kan udvikle sig til at vรฆre. Det handler om, hvor musikalsk du er i livet – om du er i stand til at lytte efter resten af orkestret. Det er langt vigtigere end en ligegyldig karakter.” 

Niels Hausgaard, vendsysselsk entertainer, tidligere lรฆrervikar, i bogen “Nรฅr vi รฅnder i takt” 

Niels Hausgaard blev sendt pรฅ en skole for vanartede drenge, fordi han larmede i skolen. 

Patrick endte pรฅ staldgangen. Og det var heldigt for mig. For nok har jeg undervist Patrick i at stave, men han har lรฆrt mig, at det med skolen er lige meget, hvis man har viljen til at lรฆre selv.

Og som en anden dyrlรฆge har fortalt mig, sรฅ er det alligevel kun 10 procent af det pensum, vi lรฆrer, vi kan huske. Nemlig de 10 procent, vi skal bruge. 

Travsporten er et rummeligt sted, hvor bรธrn, der bรธvler med skolen og alt det andet, kan stikke af pรฅ en kรฆphest eller kรฆle med en stjerne. Eller skovle noget lort. Heste er gode til at lytte.

Mรฅske skulle vi gรธre os lidt mere synlige i samfundet som en hjรฆlpende hรฅnd til skolesystemet? 

“Jeg har nok altid – undskyld udtrykket – haft ild i rรธven, og i skolen var jeg ham den ordblinde, der ikke fik en realeksamen og i stedet kom i lรฆre. I dag ville jeg nok have fรฅet en diagnose af en art, men det tror jeg nu gรฆlder for mange ivรฆrksรฆttere.” 

Niels Aage Kjรฆr, stifter af AVK, 80 รฅr og nummer otte pรฅ listen over Danmarks rigeste. 

Til den gode side sรฅ hรธrte jeg en podcast med Anne Hjernรธe, hende, der rejser med Anders Agger. Hendes mand dรธde for nogle mรฅneder siden efter lang tids sygdom. De holdt gravรธl, inden han dรธde. Smuk tanke. At give muligheden for at sige farvel og tak. 

Og i fredags mรธdte jeg en af de kรฆre gamle mรฆnd, der befolker travbanerne.

Han havde haft en blodprop i hjernen og siddet i rullestol i flere mรฅneder. Men sรฅ tog han sig sammen, og nu gik det godt. Han havde kun brug for en stok til trapperne.

Tรฆnk hvis vi kunne tappe den livskraft pรฅ flasker og dele ud til vรฆrdigt trรฆngende.