Der er god gang i debatten omkring Charlottenlund Travbanes fremtid i relation til Vision รresund. Lars Biel, hesteejer og med nyligt erhvervet trรฆnerlicens havde torsdag et indlรฆg pรฅ Talerstolen og det er blevet kommenteret af bl.a. Michael Juel Nielsen.
Kรฆre Michael Juul Nielsen,
Tak for dit udfรธrlige svar. Det giver anledning til en vigtig afklaring, for vores uenighed handler ikke om detaljer โ men om grundlรฆggende styring, legitimitet og ansvar i dansk travsport.

Jeg vil derfor forholde mig punktvis.
1. Om DHโs mandat
Du har ret i, at DH er etableret til at udarbejde og eksekvere strategi inden for de rammer, som DTC fastlรฆgger. Netop derfor er kernen i kritikken ikke, at DH arbejder strategisk โ men hvordan og med hvilken legitimitet.
Vision รresund er ikke en almindelig sportslig eller kommerciel strategi. Det er et projekt med vidtrรฆkkende strukturelle konsekvenser for dansk travsport, herunder lรธbskalender, national forankring, รธkonomiske afhรฆngigheder og de facto marginalisering af en af sportens centrale aktรธrer pรฅ Sjรฆlland.
Et sรฅdant projekt forudsรฆtter:
โข gennemsigtighed, โข dokumentation,
โข reel inddragelse af berรธrte parter,
โข og klar hjemmel i formรฅl og beslutningskompetence.
Nรฅr centrale dokumenter (herunder forudsรฆtninger, รธkonomi og aftalegrundlag) ikke er fremlagt offentligt eller for de berรธrte, er det ikke tilstrรฆkkeligt at henvise til vedtรฆgtscitater.
Mandat handler ikke kun om formel kompetence, men ogsรฅ om forvaltningsmรฆssig forsvarlighed.
2. Om โingen lukning af Charlottenlundโ
Formelt har du ret: Vision รresund indeholder ikke ordet โlukningโ.
Men substans slรฅr semantik.
Nรฅr op mod 33 lรธbsdage foreslรฅs flyttet fra Charlottenlund til Jรคgersro, nรฅr indtรฆgtsgrundlaget svรฆkkes markant, og nรฅr der ikke foreligger nogen bindende plan, finansiering eller tidsplan for en alternativ bane pรฅ Sjรฆlland, er det fuldt legitimt โ og nรธdvendigt โ at tale om en reel afviklingsrisiko.
At afvise dette som en โselvskabt prรฆmisโ er at ignorere de faktiske konsekvenser.
3. Om Charlottenlund som sportsligt fyrtรฅrn
Charlottenlunds betydning kan ikke reduceres til en procentopgรธrelse over aktive heste. Lunden er:
โข Danmarks stรธrste publikumsbane, โข sportens internationale ansigt,
โข central for sponsorater, medier, bettingomsรฆtning og politisk opmรฆrksomhed.
Sportens samlede bรฆredygtighed afhรฆnger ikke kun af, hvor hestene stรฅr opstaldet, men af hvor sporten er synlig, legitim og samfundsmรฆssigt forankret. Her spiller Charlottenlund en uomtvistelig rolle.
4. Om kulturmidlerne
Det er korrekt, at breddetilskuddet i dag fordeles efter aktivitet. Men det รฆndrer ikke pรฅ det grundlรฆggende forhold, at Vision รresund indebรฆrer en strukturel forskydning af aktivitet vรฆk fra Sjรฆlland โ og dermed ogsรฅ af midler.
At hรฆvde, at dette er geografisk neutralt, er ikke overbevisende. Aktivitet flyttes ikke i et vakuum; den flyttes fra nogen til nogen andre.
5. Om relationen til ATG og Bet25 Her er vi fundamentalt uenige.
At DH i dag har en indirekte รธkonomisk interesse via Sverigeaftalen er ikke det samme som at flytte indtรฆgtsgrundlaget over i et dansk spilselskab, som reelt er dybt integreret iATGโs struktur og afhรฆngig af svensk regulering, teknologi og kapital.
Det er ikke et spรธrgsmรฅl om nationalitet, men om:
โข koncentration af risiko, โข interessekonflikter,
โข og armslรฆngde mellem sportens regulator og dens primรฆre kommercielle indtรฆgtskilde.
Dette er legitime bekymringer โ ikke misforstรฅelser.
6. Om mistillid og opbakning
At henvise til en enkelt afstemning i DTC (10โ1) siger intet om tilliden i sporten som helhed. Mistillid mรฅles ikke kun i formelle stemmetal, men i:
โข medlemsudmeldelser,
โข offentlige protester,
โข manglende opbakning fra centrale miljรธer,
โข og behovet for aktindsigt for overhovedet at kunne deltage kvalificeret i debatten.
Nรฅr tillid skal forklares, er den allerede svรฆkket.
Afslutning
Vi er enige om รฉn ting: Sjรฆlland mรฅ ikke tabes pรฅ gulvet.
Netop derfor er det utilstrรฆkkeligt at bede DTS om blot at โsรฆtte sig til bordetโ, nรฅr der ikke foreligger et gennemsigtigt og dokumenteret grundlag at forhandle ud fra.
Dialog forudsรฆtter ligevรฆrd, รฅbenhed og reel indflydelse โ ikke efterrationalisering af allerede trufne valg.
Det ansvar pรฅhviler i fรธrste rรฆkke DH og DTC.
Med venlig hilsen Lars Biel
