Danske opdrættere, der havde anmeldt åringer til de to auktioner Dansk Hestevæddeløb arrangerede, må være både skuffede og utilfredse med den måde auktionerne blev promoveret på.

Både på Derbyauktionen og Aalborg-auktionen faldt gennemsnitspriserne i forhold til auktionerne i 2024!
Værst var det i Aalborg, hvor gennemsnitsprisen for de åringer, der i det hele taget blev solgt, faldt med ikke mindre end 43%.
PÃ¥ Derby-auktionen faldt gennemsnitsprisen med 14.7%.
I begge tilfælde er manglende markedsføring en af årsagerne til de negative resultater.
Det er komplet uforståeligt, at Dansk Hestevæddeløb i den grad lod opdrætterne i stikken ved at undlade at markedsføre auktionerne!
Markedsføring af en auktion er ikke blot at fortælle, at auktionen afholdes den og den dag.
Det er også at fortælle, hvilke heste der udbydes, og ikke mindst hvilke gode køb, der gennem årene er sket på auktionerne.
At lørdagens auktion i Aalborg skulle blive en katastrofe var forventeligt.
Tidspunktet for auktionens afholdelse var forkert – måske havde det været bedre at holde auktionen midt på dagen, i stedet for om aftenen.
Hvis den nu absolut skulle ligge på en dag, hvor der ikke er væddeløb.
Det er ikke sikkert, at resultatet var blevet meget bedre, men f.eks. de professionelle trænere, der lørdag aften valgte at tage til speedway i Vojens, ville have kunnet nå begge dele!
Og så var det jo også denne lørdag, hvor norsk travsport havde Derbyweekend, og hvor den norske åringsauktion blev holdt.
Der har i flere år været en tradition for mange nordmænd at tage til Store Pris-weekend og auktion i Danmark!
Så også her var et No Go – for at holde auktionen den lørdag!
Efter min mening vil en auktion i Aalborg være placeret optimalt, hvis man havde den i forbindelse med Store Pris-weekenden.
Tidligere har auktionen været afholdt fredag aften, men jeg tror, at hvis man holdt den lørdag fra middagstid, så ville den få større opmærksomhed og være en succes.
En auktion lørdag middag kunne betyde, at flere ville tage til Aalborg allerede fredag og blive der til søndag!
PÃ¥ begge auktioner var der indlagte pauser – det blev en fælde i Aalborg, hvor man blev nødt til at holde op mod 40 minutters pause – mod planlagt et kvarter, fordi pausen var annonceret i programmet med start – og sluttid og katalognummer.
Med det tempo auktionen i Aalborg blev afviklet i, var det slet ikke nødvendigt med en pause!
En anden anke er visningen af budgivningen hos Clipmyhorse.
Der vises i princippet kun to ting: Enten bud på salen – eller bud via internettet – og her stod generelt bare Danmark.
Men var det hver gang den samme budgiver, der var med i kampen om en hest eller var det – som vi har set pÃ¥ svenske auktioner – Budgiver 1, Budgiver 2, etc.,
På plads i salen man se, hvor buddene kommer fra – det burde man også på internettet !
Og så er der rapporteringen af salgspriserne på auktionerne,
Det er komplet uforståeligt, at en salgsliste i det mindste ikke foreligger umiddelbart efter auktionens afslutning.
På fredag har Dansk Galop sin åringsauktion og i lighed med tidligere år vil det være muligt at se købernes navne efterhånden som auktionen skrider frem!
På den blanket en køber skulle underskrive hos Dansk Hestevæddeløb på enten Derby- eller Aalborgauktionen, kunne vedkommende også vælge at give tilladelse til at navn må offentliggøres – og langt de fleste giver denne tilladelse.
Og hvis ikke – så er køber Anonym!
Længere er det ikke!
Men Dansk Hestevæddeløb tog ikke kritikken af den sene fremlæggelse af en salgsliste efter Derbyauktionen ad notam.
Efter Aalborgauktionen dukkede den først op henad mandag eftermiddag!
Det er udtryk for en overlegen og vi-alene-vide holdning over for opdrættere og alle travsportsinteresserede.
Forslag:
Flyt Aalborg-auktionen til lørdag middag i Store Pris-weekenden.
Intensivér markedsføring af begge auktioner.
Motivér professionelle trænere til at have købere og til at være på plads på auktionerne.
Opdatér alle salg løbene under auktionerne.
Ingen annoncerede pauser på forhånd.
Tydeligere visning af budgivere på internettet