TRAVSERVICE โ€“ GIVER DIG VIDEN OG NYHEDER OM TRAVSPORT I HELE VERDEN!

Nyheder


Find travservice pรฅ facebook

Talerstolen. Travsportens store udfordringer

af | 2. jun 2022 | Nyheder

Hesteejeren Rene Mammen pรฅpeger i dette indlรฆg bl.a. nogle af de store udfordringer som travsporten vil fรฅ, hvis hรธj inflation og รธkonomisk nedgang sรฆtter ind. Og sรฅ er problemet med Skat og styresignalet for hesteejere.

Hvad er de stรธrste udfordringer for
Dansk Travsport nu og i fremtiden?

Der er i den forgangne tid blevet talt mangt og meget omkring de udfordringer travsporten stรฅr overfor.

Meget handler om fremtiden i travsporten, nรฅr tilskuddet fra staten bortfalder, eller i bedste fald bliver reduceret vรฆsentligt.

Hvor skal pengene sรฅ komme fra? Mange taler om at banerne selv skal generere flere penge til driften, og det bliver ogsรฅ nรธdvendigt bare for at kunne holde status quo. Der tales ogsรฅ rigtig meget om Lundens fremtid, og om den vรฆrdi Lunden har.

Inden jeg kommer til hvor jeg ser de stรธrste udfordringer, vil jeg gerne knytte en kort kommentar til Lunden.

Der kan ikke foretages noget som helst i forhold til Lunden, her tรฆnker jeg pรฅ ombygning eller bygning af boligareal, fรธr end kommunen har givet tilladelse hertil.

Tรฆnk blot hvis kommunen ikke giver sin tilladelse hertil, sรฅ bliver det en helt anden diskussion, hvad Lunden sรฅ er vรฆrd. Derfor kan denne diskussion fรธrst tages nรฅr man kender kommunens holdning til Lundens fremtid.

Den allerstรธrste udfordring for travsporten lige nu er den รธkonomiske situation verden stรฅr i.

Efter krigen i Ukraine er inflationen tordnet op i verden og i Danmark. Dette meget drevet af enorme stigninger pรฅ energi, som smitter af hele vejen igennem systemet ned til den enkelte forbruger/hesteejer. Jeg er medejer af en virksomhed som servicerer private og erhvervskunder pรฅ det finansielle omrรฅde. Jeg kan se at mine kunder har fรฆrre penge p.t. som fรธlge af store nedgange pรฅ vรฆrdipapirmarkederne og kรฆmpe inflation.

Nu er det ogsรฅ sรฅ smรฅt ved at sรฆtte sig i boligmarkedet, som fรธlge af store rentestigninger pรฅ boliglรฅn.

Der er nogle amerikanske รธkonomer/eksperter som taler om recession i รธkonomien inden for 6-12 mรฅneder.

Enkelte taler om stagflation.

En situation man for alvor skal undgรฅ, da den betyder hรธj inflation, tilbagegang i รธkonomien og mange arbejdslรธse.

Hvis vi fรธrer det over til travsporten, sรฅ vil denne รธkonomiske nedgang vi ser ind i betyde at hesteejere vil falde fra.

Mit bud vil vรฆre at det vil blive mange, fordi nรฅr der skal spares i รธkonomien sรฅ stรฅr travheste yderst i kรฆden til at blive sparet bort.

Jeg ser ogsรฅ ind i at travtrรฆnerne kan blive nรธdt til at sรฆtte deres priser op hele vejen rundt.

Hvis det sker, vil det have en kรฆdereaktion pรฅ dansk travsport, forstรฅet sรฅdan at pengeprรฆmierne slet ikke vil kunne dรฆkke omkostningerne.

I bedste fald vil en del hesteejere sรธge til udlandet, hvor pengeprรฆmierne er stรธrre, men de er tabt for dansk travsport.

Jeg ser i dag at en del at storhesteejerne har udflaget deres heste til udlandet, sรฅ bevรฆgelsen er allerede i gang.

Resten vil vรฆre tvunget til at stoppe med at have travheste, sรฅ de er ogsรฅ tabt for sporten.

Jeg har selv garderet mig ved at have svenske travheste, hvoraf den ene er i Sverige og de 2 andre i Danmark.

Ved en forvรฆrring vil de 2 i Danmark hurtigt kunne flyttes til Sverige.

En anden udfordring som travsporten stรฅr i, er at Skat er begyndt at โ€jagteโ€ mange af de hesteejere som driver deres stald erhvervsmรฆssigt, efter det styresignal som Skat og travsporten aftalte tilbage i 2011.

En del hesteejere har fรฅet deres sager afgjort ved Landsskatteretten. Nogle har tabt og andre har vundet.

Men problematikken ved disse sager er at de skal kรธres som enkeltstรฅende sager og ikke som et gruppesรธgsmรฅl i samarbejde med travsportens ledelsesorganer, som i tidernes morgen var dem som lavede aftalen med Skat.

Det betyder at hver hesteejer stรฅr alene i sagerne og mรฅ pรฅtage sig omkostningerne ved disse sager indtil de er afgjort.

Jeg vil mene at travsportens ledelse skal gรฅ i dialog med Skat om disse sager, dels for at finde ud af om styresignalet er godt nok eller det skal tilrettes.

Det kan jo ikke vรฆre rigtigt at sรฅ mange bliver udtaget nรฅr styresignalet er ret klart.

Det koster alt for meget for sporten at have hesteejere fanget i den offentlige vridemaskine.

Jeg har personligt en sรฅdan sag kรธrende nu pรฅ 5,5 รฅr.

Det har betydet at jeg har flere hundrede tusind kroner til gode i moms og advokatregninger. Dem vil jeg fรฅ tilbage hvis jeg vinder og tabe dem hvis jeg taber.

En ting er helt sikkert, at hvis jeg taber sagen sรฅ udflager jeg mine travheste til udlandet.

Jeg har personligt vรฆret i dialog lรธbende med Skat omkring min sag, om min oplevelse er at Skat har dette omrรฅde som fokusomrรฅde, og det vil betyde at flere vil blive udtaget til kontrol i fremtiden.

Jeg vil opfordre travsportens ledelse til at tage ansvar nu og ikke i morgen.

Udviklingen kalder pรฅ handling.

Jeg vil anbefale at ledelsen fรฅr undersรธgt og lavet en plan for hvad man vil gรธre for at bevare sporten, nรฅr รธkonomien raser i Danmark og den รธvrige verden.

Her tรฆnker jeg pรฅ et recessionsscenarie, med hรธj inflation og รธkonomisk nedgang.

Som รธkonom og virksomhedsejer ville jeg starte med at kortlรฆgge alle udgifter og indtรฆgter, for at tage de lavest hรฆngende frugter fรธrst.

En sรฅdan gennemgang viser altid at der kan spares nogle penge og at procedure kan gรธres smartere. Dernรฆst ville jeg se pรฅ en organisering af sporten pรฅ lรฆngere sigt โ€“ hvad er der rรฅd til.

Jeg ville frede pengeprรฆmierne og arbejde hรฅrdt for at fรฅ hรธjere pengeprรฆmier.

Ellers ser vi ind i en sport som vil blive voldsomt reduceret.

Med venlig hilsen

Renรฉ Mammen

Stald Mammen Racing