TRAVSERVICE – GIVER DIG VIDEN OG NYHEDER OM TRAVSPORT I HELE VERDEN!

Nyheder


Find travservice på facebook

Talerstolen: Om hemmelighedskræmmeri i dansk travsport

af | Nyheder

Jørgen Sthelis, mangeårig amatørkusk, hesteejer  og nu også opdrætter samt bestyrelsesmedlem i Charlottenlund og Skovbo Amatørklub, Charlottenlund og Skovbo Hesteejerforening og DTS har skrevet et indlæg til talerstolen om den aktuelle situation.

Hvorfor alt dette hemmelighedskræmmeri?

Man må undres over, at alle beslutninger i dansk travsport skal træffes i dybeste hemmelighed.

Hvorfor?

Og hvorfor kan intet debatteres?

Nu den nyeste jubelhistorie om at dansk travsport er solgt til Sverige!

Det ser da umiddelbart ud som en fantastisk god ide at samarbejde med Sverige om spillet.

Vi er allerede stillet en mindre præmiestigning i udsigt i Danmark.

Men er det virkelig nødvendigt, at sælge hele travsporten for at lave spilsamarbejde?

Hvorfor ingen debat?

Apropos præmiestigning!

Dansk travsport tilføres over 30 millioner kroner mere i 2018 end i 2017.

Men kun de fire millioner kommer ud til præmier.

Hvad bruges resten til, og hvorfor er det hemmeligt?

Hvad betyder det, at vi skal køre under det Svenske reglement?

Det er da muligt, at det bliver tillempet til danske forhold, men hvorfor kommer det ikke frem?

Hvad er fordelen?

Og er der ingen ulemper?

Hvad vil salget medføre på længere sigt?

F.eks. indlemmelse af den danske stambog i den svenske?

Opdrætterne vil sikkert blive glade for bedre opdrætterpræmier, og så lever de jo nok med, at der ikke længere er et Dansk Opdrætningsløb, et Dansk Trav Kriterium eller et Dansk Trav Derby.

Der er jo alligevel kun 12 heste med i hvert af dem!

I meget lang tid har Henrik Friis fremhævet, at ”det store dyr i åbenbaringen” skulle være det nye spilleselskab, som DH skulle lave.

Men vupti, så købte ATG et spilleselskab i Danmark, som DH så bliver kunde hos.

Men hvor blev så den store fidus af?

Nu var der så præmiestigningen, ja samlet ca. 12%, men det dækker over en direkte nedgang i hverdagsløbene på Lunden, men ganske vist en større stigning på flere baner i Jylland.

Dette er Lunden – ikke overraskende – særdeles utilfredse med, og sender en meget gennemarbejdet argumentation til DTC, men larmende tavshed!!!!

Intet svar, ingen debat. Hvorfor?

Det virker som om DTC og DH, har glemt deres rødder.

Faktisk kom banerne først, og dannede DTC for at samle registreringer og senere den fælles del af administrationen og til at varetage alle banernes politiske interesser.

Ærlig talt, det er et ret lukket forum!

Hvorfor?

DH blev skabt af DTC som et driftsselskab – for at skabe stordriftsfordele på især indkøb, sponsorsalg og administration.

De to første punkter er de ikke rigtig kommet i gang med endnu.

Og hvad har de sparet på administrationen?

Hvorfor er der ingen der stiller spørgsmål og stiller dem til regnskab?

Med venlig hilsen

Jørgen Sthelis