TRAVSERVICE โ€“ GIVER DIG VIDEN OG NYHEDER OM TRAVSPORT I HELE VERDEN!

Nyheder


Find travservice pรฅ facebook

Talerstolen: Om 19 glade dage….

af | 8. maj 2020 | Nyheder

Morten Vendelรธ, der er medlem af Det Danske Travselskab (Lunden) og flittig lรฆser af travservice, har opsummeret forlรธbet omkring afviklingen og nedlukningen af travlรธb i Danmark under Corona-situationen.

19 dage med glรฆde over danske hestevรฆddelรธbโ€ฆโ€ฆ

fik vi sidst, inden politiet nedlagde forbud mod gennemfรธrelsen af forrige sรธndags lรธbsdage i Odense og Charlottenlund.

Til sรธndagens udgave af B.T. udtalte Klaus Koch fra Charlottenlund Travbane i den forbindelse, at โ€Vi har fรฅet at vide, at vi falder under reglen om arrangementer, og det mรฅ vi acceptere og respektere, sรฅ det gรธr viโ€.

Nu hvor der tilsyneladende bliver รฅbnet op igen, er der god grund til at tรฆnke over, hvorfor det gik galt sidst, og isรฆr hvordan hestevรฆddelรธb pรฅ sรฅ kort tid kunne gรฅ fra at have vรฆre โ€™erhvervsmรฆssig virksomhedsdriftโ€™ til at blive et โ€™arrangementโ€™.

Jeg tror, at man mรฅ sรฆtte sagen ind i et stรธrre perspektiv for at forstรฅ dette skift i myndighedernes kategorisering af hestevรฆddelรธb.

Siden d. 12. marts har mange aktiviteter i det danske samfund vรฆret lukket ned, heriblandt hestevรฆddelรธb, men f.eks. ogsรฅ fodboldtrรฆningen i Sdr. Felding Gymnastik & Idrรฆtsforening og den ugentlige kapsejlads i Kongelig Dansk Yachtklub (KDY).

Den 14. april annoncerede Dansk Hestevรฆddelรธb sรฅ, at lรธbene ville blive genoptaget. Dette skete efter man havde meddelt de relevante myndigheder, at hestevรฆddelรธb er erhvervsmรฆssig virksomhedsdrift, der kan udรธves, nรฅr man overholder de i samfundet p.t. gรฆldende regler om at holde afstand, m.v.

Denne fortolkning havde myndighederne tilsyneladende ingen indvendig imod. Og pรฅ den mรฅde havde Dansk Hestevรฆddelรธb havde fรฅet en license-to-operate, fordi der blev prรฆsenteret en unik forklaring pรฅ, at hestevรฆddelรธb (erhvervsmรฆssig virksomhedsdrift) kunne finde sted pรฅ et tidspunkt, hvor alle andre sportsaktiviteter var lukket ned.

Der kan nรฆppe vรฆre tvivl om, at genoptagelse af hestevรฆddelรธbene vakte interesse i idrรฆtsverdenen.

For forรฅret var pรฅ vej og ude i lokalforeningerne og klubberne sad de og ventede pรฅ, at fรฅ lov til at komme i gang. Fodboldspillerne ville til trรฆning og sejlerne ville sejle om kap. Derfor er der god grund til at formode, at f.eks. DGI og DIF (som jo normalt ikke ofre hestevรฆddelรธbssporten megen opmรฆrksomhed, udover nรฅr der skal fordeles nogle penge) begyndte at fรธlge med i hvordan det gik med afviklingen af hestevรฆddelรธbene. Men samtidig holdt myndighederne mรฅske ogsรฅ รธje med, hvordan genoptagelsen af hestevรฆddelรธbene blev forvaltet.

Travsporten kom godt igang med lรธbene i Aalborg d. 20. april, og det sรฅ faktisk ud som om det, efter nogle mindre indkรธringsvanskeligheder, var muligt at gennemfรธre professionelle hestevรฆddelรธb pรฅ forsvarlig vis. Eller i hvert fald pรฅ en mรฅde som ikke gav myndighederne anledning til at gribe ind.

Men sรฅ var der tilsyneladende nogen i DTC, der fik en ide: โ€Hey, lad os udskrive nogle amatรธrlรธb, nej ved I hvad, lad os udskrive en hel dag med amatรธrlรธb!โ€.

Det var formodentlig lige her kรฆden hoppede af. For dermed gjorde man noget andet end det man havde sagt man ville gรธre. I stedet for erhvervsmรฆssig virksomhedsdrift, sรฅ lavede man et sportsarrangement for amatรธrer.

En aktivitet som i myndighedernes รธjne ikke adskiller sig fra fodboldtrรฆning i Sdr. Felding og kapsejlads i KDY. Da dette gรฅr op for myndighederne, mรฅske fordi nogen gรธr dem opmรฆrksom herpรฅ, havde de ikke lรฆngere en unik forklaring pรฅ, at hestevรฆddelรธb kunne finde sted pรฅ et tidspunkt, hvor alle andre sportsaktiviteter var lukket ned. Samtidig kunne myndighederne ikke tillade, at hundrede-tusinder af idrรฆtsudรธvere genindtog landets idrรฆtsanlรฆg, da det formodentlig ville igangsรฆtte en uoverskuelig smittespredning. Derfor havde myndighederne ingen anden mulighed end at lukke ned for hestevรฆddelรธb. Det skete sรฅ med anvendelse af ยง1 i Bekendtgรธrelse om forbud mod stรธrre forsamlinger, formodentlig fordi det var den mest effektive metode, nรฅr man ville gennemtvinge en hurtig nedlukning.

Det ser ud som om bestyrelsen i DTC helt havde overset, at ovennรฆvnte license-to-operate var funderet i en kategorisering af hestevรฆddelรธb som erhvervsmรฆssig virksomhedsdrift, kombineret med at sporten kan udรธves uden, at man overtrรฆder de i samfundet p.t. gรฆldende regler om at holde afstand, ikke optrรฆde i forsamlinger pรฅ mere end 10 personer, m.v. Kombinationen var unik fordi den pรฅ den ene side udelukkede genoptagelse af al amatรธrsport, og samtidig var svรฆr at kopiere i andre professionelle sportsgrene, f.eks. fodboldens superliga, hvor forsamlinger per spillets regler altid vil omfatte flere end 10 personer.

Forlรธbet vidner om en manglende evne i DTCs bestyrelsen til at sรฆtte sig ind i, hvad der var pรฅ spil for myndighederne, samt til at forstรฅ hvor lidt hestevรฆddelรธb fylder i det store billede. I stedet for at demonstrere sensitivitet og eftertanke, sรฅ kan bestyrelsen reaktion nรฆrmest beskrives som โ€™vi forstรฅr ikke noget af det heleโ€™, โ€™det forbud kom som lyn fra en klar himmelโ€™, myndighederne har ikke informeret os godt nok om รฆndringer i regler og fortolkninger af disse, o.s.v.

Men prรธv lige at tรฆnk over fรธlgende: Politiet og andre involverede myndigheder har i mere end to mรฅneder arbejdet pรฅ hรธjtryk med hรฅndteringen af Corona-krisen, og har fortsat rigtigt mange opgaver at varetage. I en sรฅdan situation har en lรธsning af โ€™hestevรฆddelรธbsproblemetโ€™ ikke har hverken hรธj eller bare mellem prioritet. Derfor er det naivt at forvente en dialog med myndighederne, endsige en tilladelse fra dem. Isรฆr, nรฅr man allerede demonstreret, at man ikke overholder de regler man har opstillet for sig selv, og dermed har sat myndighedernes tillid over styr.

Da det lรธrdag aften gik op for mig, at DTC havde arrangeret en hel vรฆddelรธbsdag i Odense med amatรธrtravlรธb, blev jeg meget forblรธffet. Isรฆr fordi det skete mindre end tre uger efter man havde forklaret myndighederne, at hestevรฆddelรธb er erhvervsmรฆssig virksomhedsdrift.

Hvordan kunne man sรฅ hurtigt glemme en sรฅ central begrundelse for, at der kan afholdes hestevรฆddelรธb? Det virker som om bestyrelsen i DTC var meget forhippet pรฅ at komme tilbage til en tidligere normaltilstand, der formodentlig ikke indtrรฆder lige med det samme.

Vi kommer dermed tilbage til den manglende eftertanke og sensitivitet hos DTC.

Hvis man havde sat sig ned og tรฆnkt over tingene i en 10 minutters tid, sรฅ ville man have indset, at det ikke var en god ide at sende travamatรธrkuskene ud og kรธre vรฆddelรธb igen, hvilket i รธvrigt heller ikke bliver en mulighed med den genรฅbning, der blev annonceret torsdag aften.

I stedet kunne man jo sรฅ have brugt energi pรฅ at overveje om man midt i alle begrรฆnsninger kunne skabe nye former for oplevelser.

Man kunne f.eks. have undersรธgt om myndighederne vil der kan gives tilladelse til afholdelse af Drive-In Trav.

Der er netop รฅbnet en ny Drive-In bio i Nordhavn i Kรธbenhavn, og det er ikke usandsynligt, at man pรฅ lignede vis kunne fรฅ tilladelse til lave Drive-In Trav pรฅ travbanerne.

Eller man kunne vรฆre gรฅet i gang med at undersรธge om det indenfor rammerne af forbuddet mod arrangementer med flere end 500 deltagere og forbuddet mod stรธrre forsamlinger (p.t. 10 personer), med den rette organisering er muligt afvikle Dansk Derby og Dansk Trav Derby med publikum.

Med venlig hilsen

Morten Thanning Vendelรธ, medlem af DTS

P.S. Jeg har selvfรธlgelig noteret mig, at Lindhardt Jensen og andre i flere omgange har hรฆvdet, at det ikke er udskrivningen af travamatรธrlรธbene som er problemet. Den forklaring virker bare ikke sรฆrlig sandsynlig. For det fรธrste fordi udskrivningen af travamatรธrlรธbene var den eneste synlig รฆndring i det hestevรฆddelรธbs-set-up, som man havde brugt siden d. 20. april. For det andet fordi forbuddet mod hestevรฆddelรธb blev udstedt netop som man begyndte at afholde travamatรธrlรธb.