I nรฆste uge skal medlemmerne i Det Danske Travselskab tage stilling til om man skal sรธge at udvikle Charlottenlund Travbane eller flytte banen til Hรธje Taastrup. Det har Theodor Nielsen, suppleant til bestyrelsen en klar mening om.

Nรฆste uge skal vi, medlemmerne i Det Danske Travselskab, tage stilling til om bestyrelsen skal arbejde for at beholde Lunden i Charlottenlund, eller om der skal arbejdes for en afvikling af Lunden, og etablering af en ny bane i Taastrup.
Nรฅr jeg fรธlger med i diverse meningstilkendegivelser pรฅ Facebook, podcasts med mere, sรฅ er det meget tydeligt at fรธlelserne ligger til grund for passionerede holdninger, og alle taler om pengene. Men det er med pengene i travsporten som med vejret, alle taler om dem, men ingen gรธr noget ved det!
Beslutningen om hvor Lunden skal ligge mรฅ i sidste ende handle om hvor der kan skabes en sund forretning, dvs. en forretning der ultimativt er รธkonomisk uafhรฆngig, og som kan skabe blivende indtรฆgter (ogsรฅ de nรฆste 100 รฅr), sรฅledes at vi kan bygge travsporten pรฅ en mรฅde, hvor det er sportsligt, underholdningsmรฆssigt og รธkonomisk attraktivt at vรฆre involveret som aktiv, hesteejer, eller pรฅ anden vis. Det skal og bรธr vรฆre den langsigtede sunde forretning der ligger til grund for beslutningen.
Jeg er enig i at der skal ske noget snart, men der skal ikke ske noget fรธr der ligger en meget gennemarbejdet plan. Af de fremlagte planer, kan jeg kun se at den ene af disse opfylder ovenstรฅende kriterier.
Jeg er stรฆrkt fortaler for at LUNDEN BLIVER I CHARLOTTENLUND.
Visionerne for Lundens fortsatte virke i Charlottenlund er i mine รธjne et fantastisk projekt.
Lunden bliver i de historiske rammer, der er et nationalstadion vรฆrdigt. Lunden er beliggende midt i den mest velhavende del af Danmark, og dette har igennem mange รฅrtier vรฆret i uudnyttet potentiale i forhold til at fรฅ nye folk ind i vores sport, og samtidig er det netop en af nรธglekomponenterne til at gรธre Lunden til en overskudsgivende forretning.
Lunden projektet indbefatter en solid forretningsplan, som jeg forventer vil blive fremlagt pรฅ generalforsamlingen, der vil sikre overskud pรฅ driften, og dette overskud kan bruges til at hรฆve prรฆmierne med.
I korte trรฆk er logikken, at Lunden qua sin attraktive placering skal kunne udnyttes til aktiviteter der giver et indtรฆgtsgrundlag, der ikke er baseret pรฅ heste og trav.
Det er meget sund fornuft i forhold til et risikospredningsperspektiv nรฅr nu vi ved selvsyn konstaterer at trav i sig selv ikke er verdens bedste forretning under de nuvรฆrende forhold.
Lunden-modellen har den yderligere fordel at langt stรธrstedelen af grunden ikke sรฆlges.
Den del af grunden, som vi beholder, vil over tid blive mere vรฆrd, og vil ikke udelukke andre fremtidige tiltag sรฅfremt det bliver nรธdvendigt.
Lunden planen er elegant, stรธrste delen af vรฆrdierne beholdes og er en god forretning.
Win win for alle (pรฅ nรฆr dem der vil trรฆkke vรฆrdierne ud af grunden nu for egen vindings skyld).
Taastrup-modellen er i mine รธjne det rene vanvid.
For at gรธre det helt kort, sรฅ er det en model der tilgodeser sporten i dag ved at sรฆlge det eneste aktiv som Det Danske Travselskab har af vรฆrdi, nemlig grunden, bruge 400 millioner kroner pรฅ en ny bane, og sรฅ holde fest for de resterende midler i kraft af forhรธjede prรฆmier.
Taastrup modellen har ikke skyggen af en bรฆredygtig forretningsmodel, og det er derfor en sikker og hurtig vej mod bunden.
Der er dog flere forhold i Taastrup modellen som skriger til himlen i rendyrket vanvid.
1) Et argument er at man vil skabe et hestecenter, et mini Grosbois forstรฅs, med liv pรฅ banen hvor man kan komme og klappe sin hest. Pรฅ den anden side vil man lave en 1400 meter bane fordi det er bedre TV og man ikke forventer at der kommer folk til trav.
Disse to forhold er modstridende, men jo heller ikke vigtigt, hvis man blot vil have prรฆmierne forhรธjet nu, have nogle fede รฅr, og sรฅ lukke ned.
2) Man lader forstรฅ at Lunden befinder sig pรฅ en brรฆndende platform og at der skal handles nu, men samtidig vil man investere 400 millioner kroner uden at have en bรฆredygtig forretningsmodel. Det er ikke en plan der bรธr fรฅ mange stemmer.
3) Det er et argument, at hvis ikke prรฆmierne forhรธjes nu, sรฅ vil sporten dรธ, men ingen forholder sig til at de svenske baner der har forhรธjede prรฆmier i kรธreafstand fra Danmark, ikke allerede er lรธsningen pรฅ problemet. Jeg forventer at et modargument vil vรฆre for hรฅrd konkurrence, men konkurrencen skal nok komme.
4) Man lader vide man ikke har vรฆret i dialog med Gentofte Kommune, men samtidig er der mange โklogeโ mennesker der gรธr sig kloge pรฅ hvad kommunen vil vรฆre med til, og hvad de ikke vil vรฆre med til, hvilket ikke giver nogen mening sรฅfremt det ikke er lรธgn, at man ikke har vรฆret i dialog med kommunen, eller at man fรธrer en bevidst skrรฆmmekampagne.
5) Taastrup modellen foreslรฅr, at man vil sรฆlge arealet i Charlottenlund, og derefter skal indtรฆgten forrentes gennem placering af midler i boliger pรฅ det gamle areal. Altsรฅ, den logik kan jeg ikke fรธlge. Pengene kommer jo netop fra et salg af det selvsamme areal, sรฅ hvordan forestiller man sig at investere i boliger pรฅ et areal man har solgt?
Som jeg analyserer Taastrup modellen, sรฅ er det det nuvรฆrende formandskabets hede drรธm at administrere et projekt med mange penge, og hvor man kan fremstรฅ som en Messias i forhold til dansk travsport.
Men det er Det Danske Travselskab der betaler prisen ved at sรฆlge alt hvad vi har af vรฆrdi.
Jeg har ingen tillid til motivation for Taastrup modellen.
Jeg har ingen tillid til evnerne i formandskabet til at gennemfรธre et projekt af den stรธrrelsesorden.
Jeg har ingen tillid til forretningsmodellen.
De mega-trends, som travet er oppe imod, tror jeg ikke vi kan vinde over.
Vi kan derimod skabe en sund forretning, hvor overskuddet kanaliseres ind i sporten, sรฅ vi bliver langt mere uafhรฆngige af stรธtte udefra.
Jeg mener, at Lunden i Charlottenlund er den rigtige vej frem.
Lunden projektet er en god business case, og det er i modsรฆtning til Taastrup-modellen ikke en alt-eller-intet plan.
Theodor Nielsen
Theodor Racing/Garbo
Suppleant til bestyrelsen i Det Danske Travselskab (til information, sรฅ har jeg ikke vรฆret inviteret til et eneste bestyrelsesmรธde)
Kandidat til bestyrelsen i Det Danske Travselskab
