TRAVSERVICE – GIVER DIG VIDEN OG NYHEDER OM TRAVSPORT I HELE VERDEN!

Nyheder


Find travservice på facebook

Talerstolen: Det store spørgsmål – salg af Lunden!

af | Nyheder

Om en god måned skal medlemmerne af Det Danske Travselskab tage stilling om fremtiden for travsporten i Storkøbenhavn. Skal Charlottenlund Travbane sælges – ellers skal der foretages et delsalg og laves en ”Åby-model”.  Travselskabets tidligere formand, Peter Wilhelmsen har gjort sig overvejelser og har skrevet dette indlæg om sagen til Talerstolen.

Jeg har med stor interesse læst visionsmaterialet for en ny travbane i  Høje Taastrup eller en ”Åby model”.

Det er godt at se, at bestyrelsen har brugt tid på visioner for en eventuel ny travbane i stedet for Lunden.

Jeg har dog en vis skepsis omkring dele af materialet.

Åby-modellen: jeg tror ikke, at man får kommunen med på ideen, da Lunden vil blive udfordret på P-pladser og den øget trafik på Traverbanevej hvor der allerede er en verserende sag omkring dette emne. Endvidere mener jeg ikke man skal over i et delsalg, da dette vil reducere den samlede værdi af ejendomme.

Ny bane i Høje Taastrup (eller andet sted), er jeg personligt fortaler for, idet man laver en ny bane med stærkt forbedrede forhold for de aktive og hesteejere mm.

Nye præsentable rammer, som kan indbyde til nye interessenter, som kunne finde interesse for sporten i en kommune, som ser banen og sporten som et aktiv.

Det gør Gentofte kommune bestemt ikke!

Det er svært at tiltrække nye folk i vores nuværende nærområde – der er tidligere gjort rigtig mange tiltag for at skabe større interesse for sporten uden de store resultater til følge.

Det økonomiske grundlag for at gennemføre business casen kræver jo et salg af Lunden, som man til generalforsamlingen d. 16. juni skal tage stilling.

Det bliver bestemt ikke en let sag at overbevise de mange af medlemmerne, som holder fast i fortiden og ikke altid ser mulighederne for fremtiden.

Prissætningen på kr. 850-1.100 mio. forekommer til den høje ende, men fantastisk om det er rigtigt. Det er dog bemærkelsesværdigt, at der ikke redegøres for selve grundlaget for prissætningen.

Hvordan er man nået frem til denne pris? Og har man i prissætningen indregnet alle væsentligt faktorer og dertilhørende usikkerheder, som påvirker enhver prissætning af arealer til boligbebyggelse eller sælges det på ”rod”, dvs. uden nogen former for krav til bebyggeprocenter mm.

Den kommende bebyggelsesprocent er vigtigt, og her er det alene kommunen, som myndighed der fastlægger bebyggelsesprocenten.

 Med andre ord –  hvor mange kvadratmeter bolig/erhverv man må bygge på arealet!

En prissætning i størrelsesordenen kr. 850-1.100 mio. må have grund i en relativ høj bebyggelsesprocent, som dog først endeligt fastlægges flere år ude i fremtiden, og som hverken Det Danske Travselskab og/eller køber kan påvirke nævneværdigt.

Man kan med rette frygte, at en realistisk bebyggelsesprocent ikke giver grundlag for et salg til . 850-1.100 mio. kr.

Gentofte ønsker ikke tætbebyggede områder med høj bebyggelsesprocent, men derimod et nyt boligområde. som passer ind i de omkringliggende villakvarterer.

Der blæser nye vinde politisk, som dikterer flere almene boliger.

Dette er kun godt for almenvældet, men desværre knapt så godt for prisen på arealer til boligbebyggelse. En tommelfingerregel i øjeblikket siger 25 % almene boliger.

Det vil får voldsomme konsekvenser for økonomien.

Visionsmaterialet ligger op til, at Det Danske Travselskab i stor stil skal begå sig som boligudlejer, og der loves i denne forbindelse afkast i størrelsesorden 5-10 %.

Det forekommer urealistisk i et marked, hvor de fleste boligejendomme drives med et afkast på under 5 %. Det er interessant at fastlægge og dermed forstå, om man har indregnet alle faktorer såsom voldsomt stigende byggeomkostninger, parkeringskældre mv. i visionsmaterialet.

Er ideen fra bestyrelsen, at Det Danske Travselskab skal drive en ejendomsforretning og dermed tage en risiko som boligspekulant for at sikre højst mulige pris?

Nu har jeg oplevet fra min egen far, som drev en ejendoms-developer virksomhed på godt og skidt, hvor svært det er og hvor meget kan gå galt rigtig hurtigt ved mindste regnefejl eller ved konjunkturudsving.    

Hvem skal bistå Det Danske Travselskab i rådgivningen omkring de forskellige tilbud?

Jeg ved, at der er flere interesserede købere, som med sikkerhed har forskellige modeller at præsentere. Jeg vil bestemt foreslå, at der udpeges en advokat/rådgiver til at bistå og fastlægge en eventuel proces til at evaluere de forskellige oplæg, der modtages fra potentielle købere.

Det skal være en transparent proces. 

Endvidere skal vi i Det Danske Travselskab kunne enes internt og evt. med en ekstern partner (er det overhovedet muligt?), så vi i fællesskab og i enighed kan holde kursen mod en god lokalplan med efterfølgende byggeri og udlejning uden at naturlig intern enighed blandt så mange interessenter underminerer de gode intentioner og dermed desværre også den økonomiske gevinst.

Jeg mener ikke, at Det Danske Travselskab skal deltage i nogen form for risiko, men sikre man får den størst mulige pris uden nogen former for risiko eller klausuler omkring prissætning ifm. byggeprocenter mm.

Hvis der skal sælges skal det være på ”rod”!

Det er muligt, at Det Danske Travselskab får en mindre pris, men Det Danske Travselskab er ikke sat i verden til at spekulere i ejendomsudvikling, men det er måske heller ikke det bestyrelsen ønsker –  dog ser det sådan ud via deres prospekt.

Det er flot at bygge ny hovedstadsbane i Storkøbenhavn, men hvad agter vi at lave af tiltag i forhold til eventuel forbedring af markedsføring af sporten, forhøjede løbspræmier, bedre forhold til opdrætterne og de aktive?

Det er ligegyldigt at flytte til en ny travbane, hvis vi ikke også har visionerne om, hvordan vi ser de midler vi kan få fra et salg kan bruges til udvikling og skabe en ny æra for travsporten i Danmark.

Her mener jeg det ikke er nok at se på Storkøbenhavn alene.

Dansk Travsport er nødsaget til at acceptere, at Det Danske Travselskab vil blive en økonomisk magtfaktor i Dansk Travsport.

Dog har vi en pligt til at sikre hele sporten for et løft og ikke forsætter som nu, hvor der er mangel på strategi.

En af årsagerne til dette er naturligvis, at man ikke har frie midler til at lave diverse tiltag.

Disse skaffes i dag kun ved reducere præmierne og banedrifts-budgetter.

Indtægter fra sponsorater mm. er i øjeblikket så lille, at den aldrig kommer til at kunne rykke på nogen større tiltag, spil-provenuet og tilskud går jo til andel af driften og præmiebudget.

Vi skal alle acceptere, at Nord Jylland har hestene, men spillet til stadighed kommer i større grad fra Sjælland.

Det er en tydelig forudsætning, vi alle skal forenes om.

Men vi skal også sikre en strategi omkring netop dette forhold, så vi kan forbedre Trav Danmark og ikke blot ser isoleret på, at Storkøbenhavn for bedre forhold i form af en ny travbane samt en bedre økonomi mm.

Hvordan og hvem skal så forvalte de mange penge , det savner jeg især svar på.

Jeg formoder det kommer frem på generalforsamlingen.

Jeg foreslår, at såfremt man bliver enige om et salg, skal der stiftes en fond, som vil eje Det Danske Travselskab og fonden stifter et aktieselskab, der skal drive en ny travbane.

Vi skal sikre, at der kommer kompetente personligheder ind, som kan varetage og sikre fremtiden og gøre op med foreningslivet.

Vi skal blive professionelle af hensyn til sportens fremtid.

Slutteligt vil jeg igen gerne rose bestyrelsen for at tage det store spørgsmål op igen, så der kommer en afklaring.

Det vil hjælpe mange til at vurdere deres fremtid i sporten, da det nuværende grundlag ikke er bæredygtigt for fremtiden.

Vi udvikler os mere og mere til en amatørdrevet sport.

Det kan simpelthen ikke hænge sammen at drive en travforretning medmindre løbspræmierne stiger.

Om det besluttes at forsætte med at drive sporten på nuværende niveau, så skal vi alle slutte fred omkring det og stoppe med at drømme os tilbage til fortiden.

Den kommer 100% aldrig igen med det nuværende niveau.

Det er økonomien, som skal drive sporten, præmierne skal være attraktive med det resultat til følge, at der kommer flere investorer til opkøb af heste, hvilket igen vil resultere i flere opdrættere og større produktion af heste.

Det vil give flere seværdige løb og dermed højere spilleomsætning/indtjening.

Ved et eventuel salg af Lunden har man alle muligheder for at give travsporten i Danmark en sidste chance for at kunne udvikle en ny æra.

Husk –  jeg er kommet på Lunden siden 1973, da jeg var to år gammel, og det er bestemt med vemod at jeg eventuelt skulle sige farvel til et sted, der er fyldt med så mange minder.

Men jeg bliver mere trist af at se, hvordan Lunden og sporten udvikler sig dag for dag.

Det fylder desværre mere end at kæmpe for at bibeholde Lunden, som for længst er fortid.

Med venlig hilsen

Peter Wilhelmsen