TRAVSERVICE – GIVER DIG VIDEN OG NYHEDER OM TRAVSPORT I HELE VERDEN!

Nyheder


Find travservice på facebook

Talerstolen: Det er nu der skal handles!

af | Nyheder

I et indlæg til Talerstolen ser opdrætteren Michael Korfitsen store muligheder for dansk travsport for at markedsføre sig i et spilmarked, der hungrer efter spillemuligheder, når travløbene igen begynder i Danmark på mandag,

Hestevæddeløbssporten har alle muligheder for at vækste og få nye kunder – timingen for det er optimal NU

Inden vi bevæger i retning af overskriften er det meget glædeligt at konstatere, at præmierne er sat op til de kommende løbsdage i Danmark i et leje, hvor de burde være ift. at være hesteejer, træner, amatør og opdrætter.

Med de indtægtsmuligheder er der en bedre balance mellem mulige indtægter og faste omkostninger. Det betyder at målgruppen for at have en hest udvides til også at gælde almindelige mennesker med gennemsnitslønninger, og det vil bidrage til vækst for alle i hele fødekæden. Der er også tænkt på bredden i form af 8 præmier i løbene.  Præmier til flere gør flere glade, og glade kunder starter igen og igen, så fremadrettet ville det være ønskeligt med 8 præmier i hver eneste løb i DK.

Men det koster jo penge at have ovennævnte ønsker og forventninger!!!

Ja, og hvordan skaffer vi dem?

Ligesom i hvilken som helst anden branche/virksomhed er kunsten at fastholde kunder og få nye kunder i folden for at blive i hestesproget.

Der er foretaget flere tiltag i den danske hestevæddeløbssport – både centralt og lokalt –  i de seneste år, men primært har det ”kun” været for menigheden, altså dem som er i sporten i forvejen. De mennesker/kunder er utrolig vigtige, da de pt. er fundamentet, men der skal også nye mennesker/kunder til, for ellers dør sporten stille og roligt.

Nye kunder kommer desværre sjældent af sig selv – der skal aktiviteter og markedsføring til. Og det er ej heller nok med etablering af anpartsstalde-/heste, som dog er gode initiativer på toppen af den øvrige markedsføring.

Som afdøde Lars Larsen fra Jysk sagde engang – du må aldrig stoppe med at markedsføre dig – så hellere sælg din bil.

Og Lars Larsen har vel mildest gjort det meget godt!

Markedsføring er i dag en kompliceret ting, da der er rigtig mange budskaber og medier i samfundet, og konkurrencen er benhård om folks tid og penge. Det betyder, at det ikke er nok at være i et eller to medier, hvis du vil bredt ud blandt flere potentielle målgrupper.

F.eks. vil 35% af alle netbrugere i Danmark ikke eksponeres for kommercielle budskaber ( kilde: Index Danmark/Gallup), så hvis du kun agerer på nettet, har du allerede sagt farvel til en 1/3 del af potentielle kunder.

Og hvis du så har ambition om at nå de sidste 2/3 på nettet, kræver det meget store investeringer.

For at have en effektfuld markedsføring i dag siger alle erfaringer, at du skal være kontinuerlig i markedet på flere medieplatforme, og løbende skal igennem flere faser igen og igen, og det vil jeg gerne komme med et par eksempler på for forståelsens skyld, jf. nedenstående figur, og med en karakterskala fra 1-10 ( 1 er laveste, 10 er højeste )

Kendskabsgrad er vigtig før de handler hos dig –  kunderne skal kende dit navn og logo:

  • Tuborg har en kendskabsgrad på 10 i Danmark, og Tuborg bliver ved og ved med kontinuerlig at arbejde med kendskabsgraden for at fastholde den.
  • Dansk Hestevæddeløb har ved menigheden ( sportens kendere ) en kendskabsgrad på 9- 10 stykker, men i resten af Danmark er kendskabsgraden under 1, så her er der et kæmpe potentiale, da det er her de nye potentielle kunder befinder sig.

Kvalificeret kendskab ( Image ):

  • Under hovedbrandet Tuborg er der bl.a. Grøn Tuborg, Tuborg Classic, Guld Tuborg etc. – kvalificeret kendskab er 10
  • Under hovedbrandet Dansk Hestevæddeløb er der bl.a. spil på heste, oplevelsespakker med entré, rundvisning i staldene/bag kulissen, prøv at køre en hest, de enkelte kuske, heste, anpartsstalde etc. – kendskabsgraden er under 1

Nye kunder/Call To action/tilbud:

  • Grøn Tuborg og de øvrige produkter er ofte på tilbud i dagligvarehandlens butikker – tilbud er kontinuerlig synlig på alle medieplatforme – kædernes egne aviser, dagblade, ugeaviser, radio, TV, online, sociale medier etc.- – derfor karakteren 10
  • Spil på heste er kun i en kort periode blevet markedsført af Derby 25 – og kun på få platforme – derfor karakteren 3-4 stykker

Præference:

  • Div. Tuborg reklamer – f. eks hvornår smager en Tuborg bedst – hver gang osv. osv.- karakteren 10
  • Dansk Hestevæddeløb – ingenting – derfor karakteren 0 ( selvom karakterskalaen er fra 1- 10 )

Loyalitet:

  • Grøn Koncert, sejlsport etc.
  • Dansk Hestevæddeløb – ingenting – derfor karakteren 0 ( selvom karakterskalaen er fra 1- 10 )

Ovennævnte viser, at hestevæddeløbssporten har et kæmpe potentiale for nye kunder, og timingen er optimal lige NU.

Hvad er årsagen til det?

Når der er krise viser analyserne, at der spilles mere på diverse spil.

Desuden er meget af sportens verden lukket ned, så der er færre konkurrenter i spillemarkedet.

På den baggrund vil det være en god ide at sætte markedsføring i gang NU –  med i første omgang at nå målet om at øge kendskabsgraden, og øge det kvalificerede kendskab, herunder i den kommende periode spillet på heste, qua ovennævnte, og senere, når banerne åbner for publikum, de andre vigtige elementer under kvalificeret kendskab.

Qua mit job hos NORDJYSKE Medier har vi adgang til diverse analyser, viden og trends fra Gallup, index Danmark mm., som vi gerne vil bidrage med sammen med gode værditilbud.

En analyse af målgruppen tippere/odds`ere kunne måske i første omgang være en god ide at gå efter?

Hvis hestevæddeløbssporten i Danmark vil arbejde efter at få nye kunder, og dermed vækste og skabe udvikling, vil jeg gerne være behjælpelig, da jeg har en passion for sportens fremtid.

Med venlig hilsen

Michael Korfitsen