TRAVSERVICE โ€“ GIVER DIG VIDEN OG NYHEDER OM TRAVSPORT I HELE VERDEN!

Nyheder


Find travservice pรฅ facebook

Talerstolen: Det er nu der skal handles!

af | 17. apr 2020 | Nyheder

I et indlรฆg til Talerstolen ser opdrรฆtteren Michael Korfitsen store muligheder for dansk travsport for at markedsfรธre sig i et spilmarked, der hungrer efter spillemuligheder, nรฅr travlรธbene igen begynder i Danmark pรฅ mandag,

Hestevรฆddelรธbssporten har alle muligheder for at vรฆkste og fรฅ nye kunder – timingen for det er optimal NU

Inden vi bevรฆger i retning af overskriften er det meget glรฆdeligt at konstatere, at prรฆmierne er sat op til de kommende lรธbsdage i Danmark i et leje, hvor de burde vรฆre ift. at vรฆre hesteejer, trรฆner, amatรธr og opdrรฆtter.

Med de indtรฆgtsmuligheder er der en bedre balance mellem mulige indtรฆgter og faste omkostninger. Det betyder at mรฅlgruppen for at have en hest udvides til ogsรฅ at gรฆlde almindelige mennesker med gennemsnitslรธnninger, og det vil bidrage til vรฆkst for alle i hele fรธdekรฆden. Der er ogsรฅ tรฆnkt pรฅ bredden i form af 8 prรฆmier i lรธbene.  Prรฆmier til flere gรธr flere glade, og glade kunder starter igen og igen, sรฅ fremadrettet ville det vรฆre รธnskeligt med 8 prรฆmier i hver eneste lรธb i DK.

Men det koster jo penge at have ovennรฆvnte รธnsker og forventninger!!!

Ja, og hvordan skaffer vi dem?

Ligesom i hvilken som helst anden branche/virksomhed er kunsten at fastholde kunder og fรฅ nye kunder i folden for at blive i hestesproget.

Der er foretaget flere tiltag i den danske hestevรฆddelรธbssport โ€“ bรฅde centralt og lokalt –  i de seneste รฅr, men primรฆrt har det โ€kunโ€ vรฆret for menigheden, altsรฅ dem som er i sporten i forvejen. De mennesker/kunder er utrolig vigtige, da de pt. er fundamentet, men der skal ogsรฅ nye mennesker/kunder til, for ellers dรธr sporten stille og roligt.

Nye kunder kommer desvรฆrre sjรฆldent af sig selv โ€“ der skal aktiviteter og markedsfรธring til. Og det er ej heller nok med etablering af anpartsstalde-/heste, som dog er gode initiativer pรฅ toppen af den รธvrige markedsfรธring.

Som afdรธde Lars Larsen fra Jysk sagde engang โ€“ du mรฅ aldrig stoppe med at markedsfรธre dig โ€“ sรฅ hellere sรฆlg din bil.

Og Lars Larsen har vel mildest gjort det meget godt!

Markedsfรธring er i dag en kompliceret ting, da der er rigtig mange budskaber og medier i samfundet, og konkurrencen er benhรฅrd om folks tid og penge. Det betyder, at det ikke er nok at vรฆre i et eller to medier, hvis du vil bredt ud blandt flere potentielle mรฅlgrupper.

F.eks. vil 35% af alle netbrugere i Danmark ikke eksponeres for kommercielle budskaber ( kilde: Index Danmark/Gallup), sรฅ hvis du kun agerer pรฅ nettet, har du allerede sagt farvel til en 1/3 del af potentielle kunder.

Og hvis du sรฅ har ambition om at nรฅ de sidste 2/3 pรฅ nettet, krรฆver det meget store investeringer.

For at have en effektfuld markedsfรธring i dag siger alle erfaringer, at du skal vรฆre kontinuerlig i markedet pรฅ flere medieplatforme, og lรธbende skal igennem flere faser igen og igen, og det vil jeg gerne komme med et par eksempler pรฅ for forstรฅelsens skyld, jf. nedenstรฅende figur, og med en karakterskala fra 1-10 ( 1 er laveste, 10 er hรธjeste )

Kendskabsgrad er vigtig fรธr de handler hos dig –  kunderne skal kende dit navn og logo:

  • Tuborg har en kendskabsgrad pรฅ 10 i Danmark, og Tuborg bliver ved og ved med kontinuerlig at arbejde med kendskabsgraden for at fastholde den.
  • Dansk Hestevรฆddelรธb har ved menigheden ( sportens kendere ) en kendskabsgrad pรฅ 9- 10 stykker, men i resten af Danmark er kendskabsgraden under 1, sรฅ her er der et kรฆmpe potentiale, da det er her de nye potentielle kunder befinder sig.

Kvalificeret kendskab ( Image ):

  • Under hovedbrandet Tuborg er der bl.a. Grรธn Tuborg, Tuborg Classic, Guld Tuborg etc. โ€“ kvalificeret kendskab er 10
  • Under hovedbrandet Dansk Hestevรฆddelรธb er der bl.a. spil pรฅ heste, oplevelsespakker med entrรฉ, rundvisning i staldene/bag kulissen, prรธv at kรธre en hest, de enkelte kuske, heste, anpartsstalde etc. โ€“ kendskabsgraden er under 1

Nye kunder/Call To action/tilbud:

  • Grรธn Tuborg og de รธvrige produkter er ofte pรฅ tilbud i dagligvarehandlens butikker โ€“ tilbud er kontinuerlig synlig pรฅ alle medieplatforme โ€“ kรฆdernes egne aviser, dagblade, ugeaviser, radio, TV, online, sociale medier etc.- – derfor karakteren 10
  • Spil pรฅ heste er kun i en kort periode blevet markedsfรธrt af Derby 25 โ€“ og kun pรฅ fรฅ platforme โ€“ derfor karakteren 3-4 stykker

Prรฆference:

  • Div. Tuborg reklamer โ€“ f. eks hvornรฅr smager en Tuborg bedst – hver gang osv. osv.- karakteren 10
  • Dansk Hestevรฆddelรธb โ€“ ingenting โ€“ derfor karakteren 0 ( selvom karakterskalaen er fra 1- 10 )

Loyalitet:

  • Grรธn Koncert, sejlsport etc.
  • Dansk Hestevรฆddelรธb โ€“ ingenting โ€“ derfor karakteren 0 ( selvom karakterskalaen er fra 1- 10 )

Ovennรฆvnte viser, at hestevรฆddelรธbssporten har et kรฆmpe potentiale for nye kunder, og timingen er optimal lige NU.

Hvad er รฅrsagen til det?

Nรฅr der er krise viser analyserne, at der spilles mere pรฅ diverse spil.

Desuden er meget af sportens verden lukket ned, sรฅ der er fรฆrre konkurrenter i spillemarkedet.

Pรฅ den baggrund vil det vรฆre en god ide at sรฆtte markedsfรธring i gang NU –  med i fรธrste omgang at nรฅ mรฅlet om at รธge kendskabsgraden, og รธge det kvalificerede kendskab, herunder i den kommende periode spillet pรฅ heste, qua ovennรฆvnte, og senere, nรฅr banerne รฅbner for publikum, de andre vigtige elementer under kvalificeret kendskab.

Qua mit job hos NORDJYSKE Medier har vi adgang til diverse analyser, viden og trends fra Gallup, index Danmark mm., som vi gerne vil bidrage med sammen med gode vรฆrditilbud.

En analyse af mรฅlgruppen tippere/odds`ere kunne mรฅske i fรธrste omgang vรฆre en god ide at gรฅ efter?

Hvis hestevรฆddelรธbssporten i Danmark vil arbejde efter at fรฅ nye kunder, og dermed vรฆkste og skabe udvikling, vil jeg gerne vรฆre behjรฆlpelig, da jeg har en passion for sportens fremtid.

Med venlig hilsen

Michael Korfitsen