Fredag middag startede jeg turen til Lexington, Kentucky, hvor der i denne og i nรฆste uge afvikles nogle af de bedste travlรธb i USA og i nรฆste uge en af de stรธrste auktioner over รฅringer. I lighed med i fjor vil jeg hver dag berette om mine oplevelser i et rejsebrev samtidig med at lรธb og auktioner behandles i sรฆrskilte historier. Hรฅber du har lyst til at fรธlge med!
Oprindeligt var rejseplanen, at jeg skulle ankomme til Lexington omkring klokken 22.30 lokal tid.
Samme som i fjor.

Men for nogle uger siden meddelte SAS sรฅ, at den maskine ud af Chicago var aflyst, og i stedet var jeg om booket til et maskine, der ville ankomme klokken 00.35 โ altsรฅ to timer senere.
Det ville sรฅ give noget ventetid i den kรฆmpestore OโHare Lufthavn, men ikke mere end det kunne klares.
Det tager jo tid at komme igennem Immigration โ ogsรฅ selv om amerikanerne nu har fรฅet automatiseret en del af processen.
Jeg kom nu rimeligt hurtigt igennem ved at fรธlge et ungt par med en barn, som blev lukket ud af kรธen.
Vi var to รฆldre herre, der fulgte med i slipstrรธmmen!
Ja, sรฅ hurtigt kom jeg igennem, at jeg faktisk mรฅtte stรฅ og vente pรฅ min kuffert โ og at det ikke sker ret tit vil jer, der har rejst ind i USA ,sikkert vide.
Nu skulle jeg jo have tage kufferten โ bringe den gennem tolden, hvor der bare stรฅr en betjent og snupper den toldseddel man har udfyldt i flyet (gad vide om der nogensinde er nogen, der lรฆser dem?) og sรฅ have placeret kufferten pรฅ et nyt bagagebรฅnd, og sรฅ ville den finde vej til Lexington.
Men det gjorde jeg ikke!
For imens vi hang i luften over Grรธnland, kom der mails fra sรฅvel SAS som American Airline om at mit fly fredag aften var annulleret og at jeg ville fรฅ nรฆrmere besked.
Lidt senere kom der en mail om, at jeg var ombooket til et fly lรธrdag morgen klokken 08.50, der vil vรฆre fremme i Lexington klokken 11.11 (Der er en times tidsforskel โ flyturen er sรฅmรฆnd ikke sรฅ lang).
Nรฅ โ i gang med at afbestille hotel i Lexington.
Gunner Christiansen havde ganske vist tilbudt at ville hente mig Lexington, men jeg syntes ikke jeg kunne vรฆre det bekendt ud fra det tidspunkt jeg ville lande pรฅ om natten โ og hvad hvis vi var forsinkede.
Derfor havde jeg bestilt et hotel for fredag nat,
Hotel afbestilt โ og hvad der sรฅ skulle ske i Chicago hรฅbede jeg pรฅ at fรฅ lรธst ved ankomsten.
Det var praktisk at det var internet ombord pรฅ SAS- SK 943, om end det ikke er verdens hurtigste
Efter ankomst var jeg pรฅ vej med kufferten og lige inden man kommer ud, er der en serviceskranke. Der stรฅr en dame, og viser folk tilrette og viser hvilken kรธ man kan stille sig op i – og jeg fortรฆller hende mit problem.
Sir, you have two options. Either wait here or go to Terminal 1, where they have a lot of manpower, sagde hun og tilfรธjede at den sidste mulighed nok var den bedste,
Afsted med en overfyldt terminalbus til terminal 1 โ og OโHare-lufthavnen er stor โ kรฆmpe stor .
Det tog over 15 minutter for at kรธre rundt fra Terminal 5 til Terminal 1.
Og da jeg kom frem her var der ingen hjรฆlp at hente!
Blev henvist til American Airlines (som jeg skulle flyve videre med) der er i Terminal 3!
Men det orkede jeg ikke.
Fik bestilt et hotel pรฅ mobilen โ gik ud for at lede efter en shutlebus โ dem var der sรฅ ikke mange af, sรฅ det endte med en Taxa.
Normalt ligger lufthavnshoteller tรฆt pรฅ lufthavnen โ det gjorde det her sรฅ ikke, men jeg reddede aftenen for chauffรธren, der siden klokken 9 om morgenen kun havde haft en enkelt tur fra lufthavnen til 10 dollars.
Nu โ klokken 19.30 . fik han en tur til 75 dollars โ hans dag var nu bedre!
Blev indkvarteret pรฅ hotellet โ gik siden i baren og bestilte naturligvis en amerikansk steak.
Medium, please!
Den var well done โ sรฅ ud med den.
Fik en ny โ perfekt stegt, men uden ret meget smag.
Er de begyndt at eksportere dansk oksekรธd til USA?
Tidsforskellen har drillet i nat โ allerede ved midnat var jeg frisk til at stรฅ op – efter tre timers sรธvn.
Nu er klokken lokal tid 06.00 โ dvs. klokken 13 dansk tid โ og om lidt gรฅr turen til lufthavnen โ og forhรฅbentlig Lexington.
Stay tuned!
