Efterdønningerne fra generalforsamlingen i Det Danske Travselskab i mandags har ikke lagt sig endnu – og hvordan skal det egentlig gå med travsporten i det Storkøbenhavnske område?
Fremtiden for Charlottenlund Travbane er ikke kun et anliggende for medlemmerne af Det Danske Travselskab, men for hele Trav-Danmark.
Men det er medlemmerne i Travselskabet, der bestemmer den retning udviklingen skal tage!
De 77 medlemmer, der i mandags stemte mod forslaget, der skulle indebære et frasalg af banen i Charlottenlund og en udflytning til Skovbo, synes imidlertid at være ret ene i deres opfattelse af fremtiden for Charlottenlund Travbane.
Det fremgår tydeligt af den debat, der har været i gruppen Travsport på Facebook samt i kommentarer til artikler om emnet på travservice.dk’s Facebookside.
Det er derfor svært at tro på, at der efter generalforsamlingen nu kommer ro på situationen omkring den danske nationalarena for travsport.
Det var det næppe heller blevet, hvis det var blevet et Ja til Skovbo-forslaget, men det ville jo i hvert fald have været i tråd med resten af Trav Danmarks opfattelse af fremtiden for travsport i det Storkøbenhavnske område.
Mandagens afstemning faldt ud med 77 stemmer for at blive på Lunden og 72 stemmer for at flytte!
Der var 152 stemmeberettigede – tre stemmer var blanke – en ugyldig.
Interessant i den forbindelse er det at se på, hvordan stemmefordelingen var på sidste års ordinære generalforsamling, hvor der kom to forslag omkring forbliven på Lunden til afstemning – der var 122 afgivne stemmer.
Kaj Holms forslag om en udvikling på Lunden blev nedstemt med 72 stemmer mod og 46 stemmer for.
Et forslag om den såkaldte Åby-model blev derimod vedtaget med 75 stemmer for og 45 stemmer imod.
Et tredje forslag om udflytning til Høje Taastrup kom aldrig til afstemning.
Et Ja til Åby-modellen var altså et Ja til at blive på Charlottenlund – akkurat som det var tilfældet med et Nej i mandagens afstemning om udflytning til Skovbo eller ej!
I fjor var der altså 59% af de afgivne stemmer, der sagde Ja til en udvikling af Charlottenlund Travbane.
I år var dette tal faldet til 52%!
Og så er der dem, der hurtigt vil sige – ja, men det skyldes alle de medlemmer Michael Juul og Co. fik optaget i 2021.
Svaret må være – i hvert fald kun delvis!
Der var 45 stemmer mod Åby projektet i fjor – og altså for en udflytning.
I år var der 72 stemmer for en udflytning til Skovbo.
Det er 27 stemmer mere end i fjor for en udflytning – og der er vist kun blevet optaget 18 nye medlemmer, og mon alle var pro udflytning?
Travsporten i Storkøbenhavn har i mange år været inde i en negativ spiral.
Der er færre hesteejere, professionelle trænere og amatører.
Det er svært at fange nye ind i sporten, når der ikke er en social mødeplads, som der tidligere var på Charlottenlund Travbane.
Engang var staldterrænnet en ”landsby i byen”.
Den tid er for længst væk og kommer heller aldrig igen, men sporten i Storkøbenhavn mangler det sociale samvær som daglig træning på en væddeløbsbane fører med sig.
I 2014 var der 238 heste hos professionelle trænere med Lunden licens.
I 2020 var det faldet med cirka en tredjedel til 32.4% – til 161 heste – og faldet fortsætter – og efter min klare opfattelse fordi man ikke har en social mødeplads.
I dag er det umuligt at lave en løbsdag på Lunden uden der meldes udenbys heste.
I hele 2021 og de første løbsdage i 2022 har udenbys trænede heste repræsenteret 40,5% af de startende på Lundens løbsdage!
Der har været løbsdage, hvor ikke færre end 78% af de startende var udenbys trænede heste!
Travsporten i Storkøbenhavn har et kæmpe problem – og det bliver ikke mindre af at blive på Lunden!
I min optik er Skovbo ikke den rigtige løsning.
Det er Høje Taastrup derimod, hvor der var mulighed for at lave en kombineret træning og opvisningsbane og på hestevenlige 1400 meter i omkreds – tæt beliggende ved såvel de store indfaldsveje til København og et ”ejendomsmæglers stenkast” fra Høje Taastrup station.
Desuden vil en ny væddeløbsbane i et område helt naturligt tiltrække sig stor opmærksomhed – og det har travsporten i Storkøbenhavn i høj grad brug for.