Fyens Væddeløbsbane var for snart mange år siden den første danske væddeløbsbane til at sælge et navnesponsorat – siden kom Bornholms Travbane, Nykøbing F Trav og senest Aalborg Væddeløbsbane til.
Overalt inden for sportsverden er blevet almindeligt at store firmaer bliver navnesponsorer for stadions, idrætshaller – ja, for sports- og kulturinstitutioner af enhver art.
I denne uge udsendte Racing Arene Aalborg en pressemeddelelse om, at man nu havde indgået en 10-årige aftale med Spar Nord om et navnesponsorat for banen.
Hvad banen fremover kommer til at hedde m å vi dog vente med til Aalborg Væddeløbsforeningens ordinære general forsamling om en lille måned.
Jeg har dog et gæt på hvad navnet kan blive!
Spar Nord Racing Arena!
Men det er blot et gæt.
Det er en god ide for landets væddeløbsbaner at sælge sin identitet til et stort og velrenommeret firma, der vil udnytte sponsoratet, så det bliver en win-win situation for begge parter.
Samtidig vil sponsoratet også betyde et forhåbentligt stort og ikke mindst fast årligt beløb, der kan indgå i midlerne til banens drift.
Pt. er det kun Bornholms Travbane, der har et navnesponsorat og hedder Bornholms Brand Park. Det efterhånden mange år siden dette sponsorat blev indgået, og i fjor blev det forlænget.
Det var Fyens Væddeløbsbane, der for mange år siden var den første danske væddeløbsbane, der fik et navnesponsorat.
Det var foderfirmaet Royal Canin, der var sponsor og i perioden var Fyens Væddeløbsbane kendt som Royal Canin Arena.
Også Nykøbing F Travbane har haft en navnesponsor, og da hed banen Car-Center Racetrack.
Aktuelt er det væddeløbsbanerne på Bornholm og i Aalborg, der har et navnesponsorat, men mon ikke vi vil se andre baner indgå lignende aftaler inden for relativt kort tid?