TRAVSERVICE – GIVER DIG VIDEN OG NYHEDER OM TRAVSPORT I HELE VERDEN!

Nyheder


Find travservice på facebook

Lundens banelegeme bør totalrenoveres

af | Nyheder

Det var meget tæt på at tirsdagens V65-dag på Charlottenlund Travbane måtte aflyses på grund af et banelegeme, der igen havde problemer med at klare et regnvejr.

Sådan så træner Ken Ecce ud efter 2. løb. Foto KB

Det havde regnet lidt i løbet af dagen i Charlottenlund og omegn.

Ikke noget skybrud – men stille og rolig regn.

5 millimeter nedbør kom der inden for nogle timer.

Men det var nok til at gøre banelegemet i opløbssvinget til en mudderpøl, som gjorde det uforsvarligt at gennemføre de planlagte løb.

Helt galt var det blevet efter 2. løb og efter opfordring fra de aktive besluttede Overdommer Kim Kabling at afbryde løbsdagen midlertidigt, imens man søgte at finde en løsning.

Krisemøde om banen – Michael Lønborg, Kim Kabling og Bo Westergaard. Foto Burt Seeger

Sammen med banens dyrlæge Helge Jacobsen og bl.a. Bo Westergaard og Michael Lønborg blev banen i opløbssvinget beset, og et forsøg på en løsning blev iværksat.

Banens grader, der kan skrabe belægning af, blev kørt frem, og banechefen Jens Simoni kunne sammen med Bo Westergaard i styrehuset på traktoren, der trak graderen, kørte banen rundt stille og roligt og fik skrabet det øverste af belægningen af, så banelegemet blev ”næsten som en sommerbane”.

Graderen skrabede den øverste banebelægning af. Foto Burt Seeger

Væk var i hvert fald mudderpølen rundt i opløbssvinget, og løbsdagen kunne genoptages og gennemføres med halvanden times forsinkelse.

-Inden Copenhagen Cup fik vi kørt et nyt lag belægning på med meget fine korn. Det gjorde, at banen til Copenhagen Cup var perfekt og alle roste den, fortalte Jens Simoni, der er baneansvarlig på Lunden.

-Men da der er ler i den belægning vi kom på og sammen med de fine korn, betød det i dag, hvor regnen kom, at vandet ikke kunne løb væk, så vi fik nærmest en mudderpøl.

-Desværre har vi ikke samme midler som de svenske baner, hvor man ofte udskifter hele banebelægningen og derved undgår sådanne problemer, som vi havde i dag, sagde Jens Simoni.

Foto Burt Seeger

Det er ikke første gang Lundens banelegeme har voldt store problemer på en løbsdag.

Kriterieprøverne i 2020 var tæt på at blive aflyst på grund af banens forfatning efter et regnskyl, men på grund af løbenes vigtighed blev løbsdagen udsat i tre timer.

Hoppe Derbydagen 2022 er også en løbsdag, hvor banelegemet kom i fokus på en negativ måde – en løbsdag, der måske aldrig burde have været afviklet!

Det er dyrt og vanskeligt at være fattig.

En baneomlægning, som Charlottenlund Travbane trænger til, koster på den anden side af 10 millioner kroner.

Selvfølgelig kan der findes en mellemløsning, men det kan ikke undgå at være en løsning i millionklassen.

Det Danske Travselskab, der driver Charlottenlund Travbane, kan næppe selv finansiere et sådant projekt, og om det øvrige Trav-Danmark vil bidrage, er næppe sandsynligt.

Banelegemet er bare et af de problemer, der trænger sig på.

Stalde, tribuner og publikumsforhold, der skal renoveres, er andre udfordringer.

Selv de mest romantiske Lunden-forkæmpere må kunne se den tydelige skrift på væggen!

Lunden bør sælges!