TRAVSERVICE – GIVER DIG VIDEN OG NYHEDER OM TRAVSPORT I HELE VERDEN!

Nyheder


Find travservice på facebook

Hvem skal nu betale, hvem har råd til det?

af | Nyheder

Diskussionerne om kuskehonorarer går videre i Sverige. Travtrænernes formand er danskeren Jan Halberg, som indtil videre vælger en neutral holdning.

Jan Halberg har i snart mange år været chef for den sportslige virksomhed på den fornemme travskole Wången udenfor Östersund i det nordvestlige Sverige. I honorarsagen er han havnet i en let prekær situation.

Halberg er nemlig formand for både de trænere, som stiller sig skeptiske til kørehonorarer, og for de catchdrivere, som ønsker at debitere disse.

Jan Halberg

-Min opfattelse er, at dette går i sin mor igen, idet det bliver de trænere, som i forvejen tjener mindst, som bliver hårdest ramt, men vi må se, hvordan det hele udvikler sig, siger danskeren. Det svenske fortilfælde, hvor kuskene Jörgen Sjunnesson og Tony Wallin begyndte at kræve 200 kr. i honorar med det resultat, at de begge mistede mange køreture, burde mane til eftertanke.

Sverige tilhører de lande, hvor der er størst indtjeningsmuligheder på køreprocenter, idet præmiesummerne i løbene er høje. I lande, hvor præmieniveauet ligger lave, som i f.eks. Danmark, er det mere rimeligt for catchdrivers at tage et honorar. I Danmark er markedet frit, men honoraret ligger typisk på 200-250 kr. pr. start.

Travservice har talt med Tysklands champion Michael Nimczyk, som tager 5% i provision og 20 € i honorar. Han er af den opfattelse, at et honorar på op til 50 € bliver problematisk. Nimczyk blev i øvrigt atter tysk kuskechampion i 2021. Denne gang med 188 sejre. Nærmest kom Thorsten Tietz med 104 sejre.

Michael Nimczyk

Erik Bondo fortæller, at han i Italien betaler 5% og 20 € i honorar til gæstekuskene. Altså eksakt som i Tyskland. Dog er der kuske, som ind imellem fremforhandler lidt bedre procenter. I alle lande gælder desuden, at lange rejser for at køre en speciel hest debiteres til ejeren af pågældende hest(e).

Frankrig er formodentlig det land, hvor træneren oftest sidder i sulkyen bag sin hest, men også dér har catchdrivingen grebet mere og mere om sig. Pierre Vercruysse var en af de første franske trænere, som begyndte at køre for sine kollegaer, hvilket er snart 25 år siden.

Vercruysse fortæller, at franske gæstekuske grundlæggende tager 5% i køreprovision. Visse af de større – for eksempel Jean Michel Bazire og Franck Nivard – tager 7.5%, og da Jos Verbeeck kørte i Frankrig, tog han 10%, men det er der ikke nogen, som gør nu for tiden. Siden kort tid tilbage, tager det franske centralforbund Le Trot automatisk 5% kuskeprovision på alle præmiepenge.

Jos Verbeeck tog godt betalt, da han kørte i Frankrig.

I Frankrig findes der faktisk regler for, hvor meget en kusk kan kræve i kørehonorar, 50 €, men i langt de fleste tilfælde opkræver kuskene ikke honorar, i hvert fald ikke på de nærmest beliggende baner. Lange rejser, som indebær flytransport eller dyre taxiture, bliver faktureret.