TRAVSERVICE – GIVER DIG VIDEN OG NYHEDER OM TRAVSPORT I HELE VERDEN!

Nyheder


Find travservice på facebook

Hestesportens fremtid – endnu et bud

af | Nyheder

Fra Claus Nielsen, Charlottenlund, der gennem årene har bestredet flere store poster inden for travsporten har vi modtaget følgende indlæg til Talerstolen.

Hestesportens fremtid – endnu et bud

Set fra sidelinien, så det ud som om, det kom helt bag på hestesportens ledelse, at idrættens folk løb med vores penge i fjor.talerstolen

Det ser nu også ud som om, at det kommer bag på ledelsen, at kulturministeren lukker diskussionen om, vi kan få ekstra penge i en periode, mens vi får stablet en aftale med de øvrige nordiske landes spilleselskaber på benene, så fremtidige indtægter kommer fra nordisk spil.

Set fra sidelinien var det ikke nogen overraskelse, at politikerne lyttede mere til idrættens argumenter, hvor urimelige de end måtte have været, når det har drejet sig om hestesporten og det aftalegrundlag, der lå for tildeling af midler til os.

Det ville derimod have været en kæmpe overraskelse, hvis det skulle vise sig muligt at skaffe finansiering fra et fælles nordisk spilleselskab, når man ser hvilke enorme udfordringer især Sverige står med på både sportens og spillets område.

Helt bag på sportens ledelse er kulturministerens seneste melding dog næppe kommet, for få dage efter blev endnu en ny plan for hestesportens fremtid fremlagt på et møde i Odense i mandags.

I det følgende kaldes planen for P2015.

Det første, der springer i øjnene i P2015, er, at Billund nu ikke skal lukke, men det skal Odense til gengæld. Hvad er begrundelsen for det?

Det næste, der undrer, er, at der netop som følge af Odenses lukning opstår en fuldstændig afsondring af sporten på Sjælland i forhold til sporten i Jylland.

Sammenhængskraft er et meget anvendt ord i det danske samfund.

Hestesporten mister sin sammenhængskraft med P2015, hvor der er 300 km fra Charlottenlund og Klampenborg til nærmeste danske nabobane i Aarhus.

Set især ud fra en travsynsvinkel kan de sydsvenske baner ikke betragtes som et fuldgyldigt alternativ til en start på en sjællandsk bane.

Eftersom vi nu kender de barske betingelser, som hestesporten skal operere under i fremtiden, er det af yderste vigtighed, at der nu udarbejdes en langsiget plan, helt uden personlige eller private politiske interesser.

Det skal være en langtidsholdbar plan, som de aktive, der fortsat vil dyrke sporten enten som professionelle eller på hobbyplan, kan føle sig sikre på holder.

Planen skal sikre, at hestesporten hænger sammen geografisk, at arealerne anvendes fuldt ud og at hver en krone bruges med maximal omtanke.

Da Skovbo lukkede i 1991 og vi gik fra ni til otte travbaner i Danmark, var én af de negative konsekvenser, at mange aktive faldt fra.

Dengang blev der fra 1988 til 1992 født 6.550 travføl.

Fra 2010 til 2014 er der født 2.778 travføl og vi har stadig otte travbaner.

Alene fødselstallene fortæller, at der forlængst burde være sket en tilpasning af antallet af baner.

Det Danske Travselskab (Lunden) købte Skovbo for at holde banen lukket af konkurrencehensyn.

Skovbo blev træningscenter, delvist betalt af de fælles midler. Nu falder tilskuddet iflg. P2015 bort, og Lunden skal selv betale det fulde beløb for Skovbos drift.

Med den bestialske reducering af hestesportens midler, der sker i de kommende år, er der ikke penge til at finansiere en travbane, hvor der ikke køres løb.

P2016

På baggrund af ovenstående facts og synspunkter foreslås, at antallet af travbaner reduceres fra otte til fem:

  • Aalborg bliver hovedbane i Vestdanmark med løb hver uge og et højere præmieniveau end i dag.

Der rides ikke galopløb i Aalborg.

  • Aarhus og Odense bliver „komplementeringsbaner“ med løb omtrent hver anden uge på skift.

Der rides ikke galopløb i Odense.

I galopsæsonen kan antallet af løbsdage i Aarhus eventuelt udvides.

  • På Sjælland samles travsporten på Skovbo med løb hver uge og et præmiebudget så tæt på Lundens nuværende niveau som muligt.
  • Bornholm fortsætter, eventuel med reduktion af midler i forhold til, hvad der er nødvendigt på de øvrige baner.

Årsagen til, at Skive ikke indgår i forslaget, er, at de eksisterende baner skal placeres med indbyrdes afstand, der gør det muligt at komme til nabobanen med en fornuftig afstand.

Cirka-afstand Aalborg-Aarhus: 125 km, Aarhus-Odense: 140 km, Odense-Skovbo: 110 km. Fra Skive er der ca. 100 km til både Aalborg og Aarhus.

Skovbos genåbning skal ske af flere vægtige grunde:

  • Et salg af Lunden vil genere et stort beløb til drift af Det Danske Travselskab på Skovbo i fremtiden. Da der er meget stramme restriktioner for bebyggelsesprocent på Lundens areal, vil et salg ikke inddrage så stort et beløb, som beliggenheden indicerer.
  • Afstanden mellem banerne vest for Storebælt og banen på Sjælland reduceres med ca. 60 km.
  • Den psykologiske afstand mellem „storbanen“ Lunden og den „lille“ bane på Falster reduceres, hvilket vil få færre falstringer til at forlade sporten.

Det er nævnt, at Lundens særskilte tilskud til Copenhagen Cup bortfalder. Med den nye økonomiske virkelighed, som sporten står overfor, er der ikke længere plads til luksus. Derfor vil det være helt urimeligt at anvende et millionbeløb på en løbsdag af Copenhagen Cups størrelse.

En særskilt pris, der givetvis skal betales i denne forbindelse, vil naturligt være, at den danske V75-dag forsvinder.

Især for alle hestesportens aktive må man håbe, at politikerne nu træffer nogle beslutninger, som skaber et solidt fundament under et fortsat virke på de betingelser, som den nye økonomi giver sporten.

I de mere end 50 år, jeg har fulgt sporten enten fra sidelinien eller som embedsmand, har jeg kun sjældent oplevet, at politikerne har haft det fornødne mod til at træffe de rigtige beslutninger.

Derfor må man desværre frygte det værste nu, hvor situationen er værre end nogensinde.

Claus Nielsen

Charlottenlund

PS. Umiddelbart inden dette indlæg sendes til Talerstolen, læser jeg Claus Bossows indlæg. Langt hen ad vejen deler vi åbenbart synspunkter, og Claus Bossows forslag til sammenlægning af tre baner til en ny i Midtjylland er set i forhold til afstandene banerne imellem måske nok bedre end mit forslag om en ny bane i Trekantsområdet.