TRAVSERVICE – GIVER DIG VIDEN OG NYHEDER OM TRAVSPORT I HELE VERDEN!

Nyheder


Find travservice på facebook

Havde det danske travpublikum stået model til det?

af | Nyheder

Normalt forbinder man Tyskland med ordentlighed og punktlighed – men sådan er det ikke, når det gælder afviklingen af en Derbydag!

Mariendorf-banen i Berlin

En ting er, at det er en tradition når der er Derbyweekend i Berlin, at man så forsøger at lave så mange løb som muligt.

Tidligere var Die Derby Woche fra lørdag og søndag med indledende afdelinger til Hoppe Derby og Derby, og herefter torsdag, fredag, lørdag og søndag.

Nu er de indledende afdelinger flyttet en uge, således der er 14 dage mellem kvalifikation og hovedløb.

Som en følge af de færre heste, der er i tysk travsport køres der nu også kun fredag, lørdag og søndag.

Og nogle af løbene er udskrevet således hestene kommer til start to gange på samme dag.

Til de tre dage var der udskrevet i alt 42 løb, men fredag valgte man at droppe en B-finale i et afdelingsløb – nok på grund af for få startvillige.

Men lørdag og søndag var der 14 løb på programmet.

Lørdag indledte man løbsdagen allerede klokken 10.35, og 14. løb var programsat til klokken 17.25.

Det blev afviklet med 25 minutters forsinkelse.

Det var dog ikke noget imod, hvad der skete søndag, hvor 1. løb startede klokken 13.00.

Deutsches Traber-Derby var 12. løb og programsat til klokken 18.20.

Starten gik officielt noteret klokken 19.18.

Altså næsten en time efter den forudbestemte starttid.

Og så var der fortsat to løb tilbage på programmet – og her holdt man også forsinkelsen – så sidste løb, der skulle have været kørt klokken 19.20 blev kørt klokken 20.20.

Søndag steg omsætningen i totalisatoren markant i forhold til i fjor.

Det blev spillet for 701.040 Euro – de fordeler sig med 46% på bane og 53% på online.

I fjor var omsætningen på derbydagen 582.470 Euro – det er i år en fremgang på 20%!

Til gengæld havde lørdagen en tilbagegang på små 7% i forhold til i fjor.

Ved siden af totalisatorspillet kunne publikum vinde spillebeviser – af en værdi på op til 300 Euro, og i forbindelse med Vinderspillet, så var der over de fem Derbydage et lotteri, som man deltog i, hvis man havde spillet Vinder for mindst 10 Euro og havde vundet!

Her var hovedgevinsten en Mitsubishi Space Star-bil!

Derudover var der 33 andre præmier som bl.a. ure, koncertbilletter, spillebeviser, casino-besøg etc.

Herhjemme taler vi om, at løbsdagen er for lange og der er for lang tid mellem løbene.

Det danske travpublikum havde nok ikke stået til det forløb, som den tyske Derbydag havde – men på Mariendorf-banen hyggede folk sig i det dejlige solskinsvejr og hyldede vinderne, når der bkev kært æresrunde.

Undervejs tog man også afsked med en af tysk travsports største navne i de senere år, Orlando Jet (Orlando Vici) der med sin træner og kusk Rudolf Haller kom i vindercirklen og blev hyldet – og det samme gentog sig med stående ovationer, da Haller trak Orlando Jet tilbage til stalden.

Orlando Jet – Rudolf Haller. Foto Frank Kjelde