I Finland kommer det økonomiske fundament for travsporten fra Staten, og i år er overførslen af statslige midler blevet beskåret med 17.7% eller 3.4 millioner Euro – det er 25.3 millioner danske kroner.
Finansieringen af finsk travsport ligner den vi havde i Danmark frem til liberaliseringen af spillemarkedet i 2018.
Her modtog vi hvert år op mod 100 millioner kroner om året til at drive hestevæddeløbssporten for, og det var det statsejede spilleselskab, Danske Spil, der havde monopol på spil på trav- og galopløb.
I Finland er det også et statsejet spilleselskab, Veikkaus, der har monopol på spil på heste, og derfor har finsk travsport ingen direkte indtægter fra spillet, men får en årlig sum på den finske Stat.
I 2025 får finsk travsport 34.092 millioner Euro, og selv om det er en nedgang på 17.7%, så er det dog ikke slå slemt som frygtet.
I et budgetudkast var det statslige beløb først sat til 30.692 Euro.
Men der er altså færre penge til at drive finsk travsport for i 2025 – i danske kroner hele minus 25.3 millioner!
Det betyder 23 færre løbsdage og præmietilskuddet bliver på 18.64 millioner Euro, hvad der er 12.3 % mindre end i 2024.
Også de beløb, der tildeles som driftstilskud til de enkelte baner sættes ned med ikke mindre end 17.7%.
Hovedstadsbanen, Vermo får 1.45 millioner Euro mod 1.73 millioner i 2024 – det lyder ikke umiddelbart af meget, men omregnet til Danske Kroner er der tale om et fald på et par millioner!!
Akkurat som vi ville herhjemme, vil finsk travsport ud af giftermålet med Staten og Veikkaus, og der er forhandlinger i gang om en liberalisering af spillemarkedet i Finland.
ATG og finsk travsport har været i kontakt og har skitseret et muligt samarbejde, hvor der oprettes et fælles selskab med ejerskabet fordelt 50 – 50.
Men det kræver altså en liberalisering af spillemarkedet.