En tilfreds direktør
Skive Travs direktør Carsten Terp godt tilfreds efter sin første Musketerdag, selvom omsætningen droppede lidt i forhold til i fjor.

Man savnede på forhånd flere af de bedste årgangsheste, men sportsligt set blev årets Musketerdag i Skive en fin succes, omend omsætningen (1.314.000 kroner) kunne have været bedre. Banens direktør er dog – dagen derpå – godt tilfreds med dagen som helhed:
-Jeg synes det gik rigtig godt. Vejret var også nogenlunde med os og det hele forløb som det skulle, indleder Carsten Terp.
-Omsætningen var lidt lavere end i fjor, men vi havde nogle fantastisk flotte løb og rigtig mange tilskuere på banen, så det i sig selv var i hvert fald meget positivt. Jeg glædede mig især over, at der var en del nye mennesker, som tilsyneladende havde en fantastisk dag.

25 år i rejsebranchen
Carsten Terp har en baggrund i rejsebranchen – først i Bravo Tours og senest som kommercielt ansvarlig hos Tavelco Nordic i Skandinavien. Han har tidligere været aktiv som håndboldspiller og senere bestyrelsesmedlem i HC Midtjylland.
-Jeg har gennem årene beskæftiget mig med både salg, marketing, produktion og indkøb inden for rejsebranchen, men havde i nogle år gået og puslet med tanken om at lave noget andet, siger Carsten.
-På et tidspunkt gik vores moderselskab konkurs og det var på en måde et ”tegn” til at komme videre, så da jeg så at Skive Trav søgte en direktør, indsendte jeg en ansøgning. Efterfølgende havde jeg nogle rigtige gode samtaler med bestyrelsen og vi fandt hurtigt ud af, at vi havde det samme syn på tingene på mange områder. Samtidig var der en rigtig god kemi, som også betyder meget, så jeg sagde selvfølgelig Ja Tak da man tilbud mig stillingen.
-Det var meget begrænset hvad jeg kendte til travsporten før jeg startede her på banen 1. maj i fjor, men det er jo en fantastisk verden jeg er kommet ind i. Jeg er dybt imponeret over den passion og ærgerrighed, som især vores trænere udstråler. De gør et kæmpe stykke arbejde hver eneste dag og er, med de flotte resultater de opnår, i høj grad med til at profilere Skive Trav og sætter banen på landkortet – også for folk uden for travmiljøet.

Flere folk på banen
Som alle andre danske væddeløbsbaner i Danmark kæmper også Skive Trav en daglig kamp for at få flere folk ud på banen, og dén udvikling vender man ikke lige fra dag til dag.
-Vi har jo som alle andre i underholdningsindustrien været udfordret af Corona. Først var man lukket og så åbnede man lidt op, for siden at blive lukket ned igen, men nu er vi forhåbentlig ovre det allerværste og kan se fremad. Men det har været noget af en udfordring at navigere i den situation, siger Carsten.
-Op til Musketerdagen har vi brugt en del tid og penge på at reklamere i både lokal-Tv og radio, aviser og sociale medier af forskellige art, og det er mit indtryk, at det også lykkedes at få en del nye folk ud på banen.
-Vi prøvede også at gøre noget for børnefamilierne med ponytræk og hoppeborg, ligesom vi har en stor legeplads, der også var fint besøgt i går. Jeg ved ikke hvor meget de nye folk spillede i totalisatoren, men hvis de har haft en god oplevelse, kan man kun håbe på at de kommer igen en anden gang.
-I den forbindelse har vi et samarbejde med turistforeningen, der laver de aviser, som typisk ligger hos sommerhusudlejerne o.l., og det synes jeg vi havde pæn succes med i fjor. Men man skal aldrig stille sig tilfreds med, at det gik godt sidste år – det handler om se fremad og vi arbejder på forskellige tiltag for at gøre banen mere synlig.

Netværk er vejen frem
”Networking” er oppe i tiden og især Fyens Væddeløbsbane har haft stor succes med deres netværk, men Skive Trav er også hoppet med på vognen, omend med et lidt andet koncept.
-Jeg deltager i nogle forskellige netværk i og omkring Skive og det synes jeg har været meget givtigt. Vi har jo nogle super flotte fasciliteter på Skive Trav, der meget gerne også skal bruges til alt muligt andet, når der IKKE er løb på banen. Vores restauratør har det sidste års tid haft omkring 10 festlige arrangementer i banens restaurant, men derudover bliver der også afholdt nogle generalforsamlinger o.l.
-Det er imidlertid det berømte lange, seje træk at få udbredt budskabet – ikke kun omkring Skive Trav som væddeløbsbane, men også som et sted, hvor man kan afholde mange forskellige typer af arrangementer. Det er en af de udfordringer vi står over for, men jeg synes der er fremgang at spore.
-For mig at se er det jo helt unikt for en by at have en væddeløbsbane. Der er trods alt kun syv baner i hele Danmark og dem skal vi værne om. Det er at sammenligne med de byer, som har et ishockeystadion – der er der heller ikke ret mange år – og en væddeløbsbane har efter min mening langt flere potentielle anvendelsesmuligheder end et isstadion.
-Jeg ser mig selv som ambassadør for Skive Trav når jeg deltager i forskellige netværksmøder o.l., men i og med at jeg ikke selv kommer fra byen (Carsten Terp bor i Herning) er det samtidig en unik mulighed for mig at lære lokalområdet at kende. Der er virkelig mange døre, der åbner sig via de forskellige netværksmøder.
Hvad kan vi gøre for hinanden?
En af Carsten Terps vigtigtste opgave siden han startede som direktør på Skive Trav 1. maj 2021 har været kontakten til banens sponsorer.
-Vi har nogle rigtig gode sponsorer og der har selvfølgelig tidligere været lavet kontrakter på de forskellige aftaler, men jeg har brugt en stor del af min på at få en dialog i gang med samtlige sponsorer og fået alt skrevet ned, så vi ved helt konkret hvad der er aftalt. Det er meget vigtigt at få afstemt vores fælles forventninger til samarbejdet, og samtidig har det selvfølgelig været en god måde for mig at lære de forskellige firmaer nærmere at kende, siger Carsten.
-Det er også lykkedes at få tegnet en del nye sponsorkontrakter og vi har i mange tilfælde fået lavet nogle længerevarende aftaler. Det er jo vigtigt for alle idrætsgrene at vide hvordan man står økonomisk – ikke kun her og nu, men også fremadrettet i en længere årrække.
-Samarbejdet med sponsorerne er utrolig vigtigt – det er også en del af netværket – og det er jo oplagt at hvis et firma f.eks. skal lave et arrangement for deres forhandlere, så skal de selvfølgelig gøre det på Skive Trav! Vi har nogle fantastisk flotte fasciliteter, der egner sig perfekt til den slags og gør meget ud af, at det skal være flot og præsentabelt.
-I den forbindelse kan jeg nævne, at vi næste løbsdag den 16. maj har 238 gæster i vores lounge, udelukkende fra forskellige firmaer, der kommer til spisning.

Balance i 2022
I 2021 kom Skive Trav ud med et underskud på ca. 450.000 kroner.
-Det skyldes primært at renoveringen af vores restaurant, der blev dyrere end forventet, og så har vi haft nogle ekstraordinære udgifter til forskellige maskiner, siger Carsten Terp.
-Målet er at gå i 0 i 2022 – det arbejder vi stenhårdt på og jeg er sikker på at det vil lykkes.
-Men man kommer selvfølgelig ikke sovende til det. Vi skal være endnu dygtigere til at optimere på alle områder i vores hverdag. Noget af det vi er meget opmærksom på, er de stigende energipriser. Helt lavpraktisk kan vi slukke for lyset og skrue ned for varmen, men det er måske også nødvendigt at se på hvorfra vi får vores energi og vi arbejder i øjeblikket på flere forskellige muligheder, uden jeg kan gå nærmere ind i hvad det konkret handler om.
-Overordnet set tror jeg dog på en god, sund og positiv fremtid for Skive Trav, og jeg tror at vi med fælles hjælp nok skal gøre banen til en fornuftig forretning, slutter Carsten Terp.
Skive Trav politianmeldt
STV Midtvest bringer i dag en historie (KLIK HER) om at et byrådsmedlem i Skive Kommune har politianmeldt travbanen for bl.a. mulig svindel med tilskudsmidler.
Carsten Terp ønsker dog ikke at gå yderligere ind i sagen og henviser til sine udtalelser til TV Midtvest, der i øvrigt var på besøg på Musketerdagen, hvor man bl.a. lavede et større indslag med Bent Svendsen og Flower Dust.