Hvad er det lige dagligvaregiganten COOP har tilfรฆlles med dansk travsport? โ Faktisk ikke sรฅ lidt.

Det gรฅr ikke sรฅ godt for COOP, der i den forlรธbne uge har tiltrukket sig stor opmรฆrksomhed med meddelelsen om at man vil lukke butikskรฆden Irma ned.
Irma har givet underskud og det har en rรฆkke af Coop-koncernens รธvrige dagligvarebutikker i รธvrigt ogsรฅ gjort.
Jeg faldt over en artikel i Berlingske Tidende med Lars Fournais โ formand for AGF og medlem af en rรฆkke bestyrelser – tidligere direktรธr hos bl.a. Brd. Dahl og Grundfoss.
Lars Fournais har en klar holdning til Coops situation:
ยปCoop har 1,9 millioner medlemmer, som i princippet ikke har nogen รธkonomiske interesser i koncernen. Derfor er der ingen ejerkrav til bestyrelsen om at drive en virksomhed, der ogsรฅ giver et afkast til nogle aktionรฆrer. Det er et kรฆmpe problem,ยซ siger Lars Fournais og tilfรธjer:
โฆโฆ
ยปDet er folkeskolelรฆrere, sygeplejersker, pensionister og husmรธdre, der sidder i de lokale bestyrelser,ยซ lyder det fra Lars Fournais.
Og de har รฉn ting til fรฆlles: ingen forstand pรฅ at drive en virksomhed.
ยปJeg kommer fra en forretningsverden, hvor det er afgรธrende nรธdvendigt at have ejere, som ogsรฅ รธnsker at drive en virksomhed, der giver overskud. Og det er der ingen krav til fra baglandet her,ยซ fastslรฅr han.
Hvis vi nu tilretter artiklen lidt โ erstatter Coop med Dansk Travsport og retter medlemstallet ned โ sรฅ fรฅr vi en ganske rammende beskrivelse af, hvordan Dansk Travsport drives.
Og hvorfor det er gรฅet, og hvorfor det gรฅr, som det gรธr.
Der var engang, hvor en vรฆddelรธbsbane nogenlunde kunne hvile i sig selv.
Banen levede af sine lรธbsdage – en provinsbane ville have op mod 52 lรธbsdage om รฅret โ Lunden havde alene i storhedstiden cirka 100 lรธbsdage pรฅ et รฅr – og sรฅ i et eller andet omfang havde man indtรฆgter fra nogle sponsorer.
Der kommer ikke lรฆngere penge fra en totalisatoromsรฆtning pรฅ en lรธbsdag โ en indtรฆgt der i mange รฅr var grundlaget for banernes drift.
Nu fรฅr man et prรฆmie- og driftstilskud og skal derudover selv tjene sรฅ enderne kan nรฅ sammen.
Vรฆddelรธbsbanerne skal i dag tรฆnke ud af boksen og skaffe sig indtรฆgter pรฅ udleje af bygninger og arealer โ og helst hver dag โ รฅret rundt.
Og sponsorater.
Kravet til den daglige ledelse og banernes bestyrelser er vokset, og det er ikke lรฆngere nok at holde nogle bestyrelsesmรธder hen over รฅret.
Tiden er til en stรธrre professionalisme i bestyrelserne i Dansk Travsport โ akkurat som den er det i COOP.
Faktisk har Klampenborg Galopbane vist, at en professionel bestyrelse pรฅ en vรฆddelรธbsbane er i stand til at sikre et afkast til sine ejere, aktionรฆrerne.
I 2021 havde Klampenborg Galopbane A/S et overskud pรฅ 1.25 millioner kroner og efter forlydender er overskuddet over dobbelt sรฅ stort i 2022.
Klampenborg har vist vejen, men tรธr travsporten fรธlge den?
