Banerne i Billund og pÃ¥ Nykøbing Falster skal lukkes – det vil repræsentanter fra landets baner og tilhørende organisationer fÃ¥ at vide pÃ¥ et krisemøde, som HHF har indkaldt til senere i dag, erfarer travservice.dk
Det er beslutningen, som politikerne i sidste uge vedtog om at beskære HHFs årlige tilskud over 4 år med 30 millioner kroner, der er årsag til denne opsigtsvækkende beslutning.
– Jeg synes, at det er en meget hovedkulds beslutning der allerede er taget, og mener, at vi mÃ¥ diskutere sportens fremtidige situation grundigt inden HFF fører sÃ¥ drastisk en beslutning igennem, siger Erling Clausen, formand for Car Center Racetrack i Nykøbing F.
De to baner, der nu er lukningstruet modtager hhv. 3 millioner (Nykøbing F) og 5 millioner (Billund) i præmie og driftstilskud.
– Det kan ikke være en gennemarbejdet forslag man har lavet, for jeg er overbevist om, at hvis vi lukkes sÃ¥ bliver alle formløbshestene solgt, amatørerne forsvinder og dem med de gode heste beholder dem lidt endnu, men investerer ikke i nogen nye, siger Erling Clausen.
– Vi sÃ¥, hvad der skete, da Skovbo Trav i sin tid lukkede. Folk og heste forsvandt fra sporten og er aldrig kommet igen.
– Jeg er helt pÃ¥ det rene med at der skal findes besparelser, og det kan vi hernede f.eks gøres pÃ¥ administrationssiden og en afkortning af sæsonen, siger Erling Clausen videre.
– Vi har allerede været i kontakt med Kommunen, der har en meget positiv indstilling til travbanen, idet vi er et stort aktiv for turismen i sommersæsonen.  I relation til Kommunen har vi dog det problem, at vi er et aktieselskab, men det kunne vel løses.
– Men pas nu pÃ¥ ikke at fÃ¥ gravet grøfter i Hestesporten, siger Jørgen Sthelis, der er næstformand i Det Danske Travselskab, der driver Charlottenlund Travbane.
– Med sÃ¥danne udmeldinger lægges der op til det, men det vi i sporten har brug for er en ordentlig dialog, sÃ¥ vi i fællesskab kan finde frem til den fremtid, som der vil være økonomi til.
– Vi skal ogsÃ¥ have for øje, at hvis vi skal arbejde mod et tæt samarbejde med de øvrige nordiske lande omkring spil og sport, sÃ¥ skal vi være i stand til at levere et godt og alsidigt produkt.
– Vi beskæres 30 millioner kroner – det giver en udfordring. Kan vi evt. tjene disse penge ind pÃ¥ anden mÃ¥de, spørger Jørgen Sthelis.
– Jeg synes virkelig, at vi har behov for at drøfte fremtiden for dansk trav og galopsport nøje igennem, sÃ¥ vi fÃ¥r den rigtige løsning for hele sporten – og uden at grave grøfter internt i sporten.