TRAVSERVICE – GIVER DIG VIDEN OG NYHEDER OM TRAVSPORT I HELE VERDEN!

Nyheder


Find travservice på facebook

Mere spil – eller flere tilskuere…

af | Nyheder

solvalla

Kombination mellem sport og spil er som bekendt drivkraften bag hele væddeløbssporten, og den optimale tilstand er naturligvis, nÃ¥r de gÃ¥r hÃ¥nd i hÃ¥nd – og den rigtige vej. Imidlertid er en tredje faktor en nødvendighed, nÃ¥r tingene skal gÃ¥ op i en højere enhed. Det handler om tilskuere og pÃ¥ sigt muligheden for at promovere vores sport.

I aftes blev der for 10. gang afviklet det såkaldte Xpress-trav i forbindelse med V86-spillet, hvor løbene er delt mellem Solvalla og så en af de tre baner Åby, Bergsåker og Jägersro. Baggrunden er ønsket om at afkorte tiden mellem afdelingerne, men givetvis også muligheden for at kunne præsentere bedre felter, når afdelingerne fordeles mellem de store baner.

Omsætningen har som udgangspunkt ogsÃ¥ fÃ¥et et mindre løft opad. Den første Xpress-runde blev afviklet d. 26. februar – og iøvrigt med Orali som første vinder -, og da landede omsætningen pÃ¥ ca. 30 mio. sek. Siden har den fundet et leje pÃ¥ ca. 18 mio. sek. hver onsdag, hvilket er en stigning pÃ¥ ca. 10-12 sammenlignet med de sidste V86-løbsdage i den oprindelige udgave.

Til gengæld er tilskuerinteressen stærkt aftagende. I aftes blev blev der registreret 684 på Solvalla, mens Jägersro kunne notere 624 tilskuere. Og alle, der har været til storløb på de pågældende baner ved, at der så er gabende tomt på lægterne.

Hvad kan baggrunden være for det..??  Kan – eller skal – det løses..??  Hvor mange kompromisser i omsætningens hellige navn kan man gÃ¥ pÃ¥..??

Svære spørgsmål, men spørgsmål, som ATG nødvendigvis må forholde sig til.

MÃ¥ske er det ganske enkelt for svært at være tilskuer og spiller med et V86-koncept, hvor der er mindre end ti minutter til næste start og til et løb, som man nødvendigvis mÃ¥ følge pÃ¥ en TV-skærm. Der er vel næppe tvivl om, at det mÃ¥ være langt mere overskueligt at sidde hjemme i sofaen med signalet fra ATG-live, hvis den primære tilgang er spillet. Og danske travgængere kender givetvis ogsÃ¥ til problematikken, nÃ¥r opmærksomheden pÃ¥ en dansk bane skal deles med to svenske. Imidlertid er det en løsning, der koster pÃ¥ muligheden for at disponere sporten i forhold til fart, spænding – og især stemning.

Det må have været noget tamt at køre på æresrunde onsdag aften på Solvalla eller Jägersro. Bortset fra hesteejerne stod de sidste godt 600 tilskuere foran det interne TV og ventede på næste V86-afdeling.