TRAVSERVICE – GIVER DIG VIDEN OG NYHEDER OM TRAVSPORT I HELE VERDEN!

Nyheder


Find travservice på facebook

Talerstolen: Mammen opdaterer på sin skattesag.

af | 22. nov 2020 | Nyheder

Hesteejeren og opdrætteren Rene Mammen har tidligere fortalt om de problemer med Skat, han er havnet i. Nu kommer han med en opdatering – og det er ikke lystig læsning.

Opdatering på skattesag – man skulle tro det er løgn!

Min sag startede i februar 2017, altså på vej til 4 år.

I maj måned i år blev syns- og skønsmanden fra København Universitet udvalgt. Hans rapport lå klar efter ca. 3 uger.

Så er det sådan at min advokat og Skatteankestyrelsen har 1 måned til at komme med spørgsmål til rapporten.

Jeg og min advokat havde ingen yderligere kommentarer til rapporten og kunne godkende den efter 2 uger.

Skatteankestyrelsen havde heller ikke yderligere, men de skulle have til august måned for at godkende denne, altså 4 gange så lang tid som jeg og min advokat.

Den opmærksomme læser vil bemærke, at jeg hæfter mig meget ved tidsforbruget i sagen.

Det er ganske rigtigt, fordi der foreløbigt er brugt knap 4 år på sagen, hvilket i min optik er helt uacceptabelt og påvirker retssikkerheden.

Men det er ikke slut endnu, men det kommer jeg til.

Når der ikke er flere spørgsmål til rapporten, så går den tilbage til Skatteankestyrelsen for forberedelse af sagen til Landsskatteretten.

Herfra hørte jeg og min advokat ikke mere fra Skatteankestyrelsen i over 2 måneder, hvorefter vi tillod os at rykke for svar.

Svaret kom her i starten af november måned fra Skatteankestyrelsen.

I brevet fra dem stod der, at min sag vil blive fordelt til en sagsbehandler om 6 måneder, hvorefter man skal regne med 12 måneders sagsbehandlingstid, altså i alt 18 måneder oven i de knap 4 år som sagen har taget!

 I brevet stod der ligeledes, at hvis ikke man kunne nå det indenfor den tid, ville man få et nyt brev med angivelse af ny tidsfrist.

Ja, man tror det er løgn i et demokrati som det danske, som vi gladeligt fortæller om i udlandet.

Det behøver vi ikke mere, da denne oplevelse er på linje med hvad der foregår i en bananrepublik.

Jeg satte mig for at finde ud af om der ikke er et maksimum af tid man må bruge på en skattesag.

Til min store overraskelse så findes der ingen grænser for hvor lang tid Skat må bruge på en sag.

Ser man så på omkostningerne, der er brugt på sagen, så bliver man svimmel, fordi regningen på min sag lander hos os alle sammen, nemlig skatteyderne.

Min sag er en sag til ca. 500.000 kr., og den har indtil nu kostede 236.000 kr. i advokat og revisor regninger.

Hertil kommer sagsbehandlerne hos Skat som har arbejdet med sagen. Det er minimum samme tal.

Det betyder, at man bruger flere penge end man kan få ind, hvis Skat vinder på en sag, bare for at køre den.

Det findes der faktisk regler for at man ikke må!!

I Forvaltningsloven findes der regler, som siger at offentlige myndigheder ikke må bruge flere penge af skatteydernes end sagen kan indbringe.

Denne regel ser man stort på i min sag.

Jeg er blevet kontaktet af en skatterådgiver, som kører end tilsvarende sag for en anden travinteresseret kunde.

Han kan slet ikke forstå at min sag er kommet op, da jeg har 4 år med overskud og kun 2 år med underskud (pga. aflivning af 2 heste).

Styresignalet siger, at man har 5-7 år – herunder også med underskud – til at opbygge sin travforretning.

Det som denne rådgiver oplyste mig om, er at der er nogle ledere i Skat, som mener at Skat skal bruge tid på disse sager både nu og i fremtiden.

De anlægger en række sager for at få et retsgrundlag til at underkende drift med underskud efter Styresignalet.

Man ser stort på, hvad politikkerne har ment med Styresignalet.

Hvis denne antagelse er rigtig, ser fremtiden ikke god ud for Styresignalet.

Men det interessante er, at min sag kommer til at tage 6-7 år inden den er færdig, hvilket er helt uacceptabelt.

Men det mest interessante er, at der ikke er nogle politikere som gør noget.

 De må jo ikke synes at travsporten er noget man vil kæmpe for.

 Personligt overvejer jeg at lukke mit selskab i Danmark og flage det ud til udlandet, hvor reglerne er mere klare på drift af travheste i virksomhedsregi.

Med venlig hilsen  

René Mammen