TRAVSERVICE – GIVER DIG VIDEN OG NYHEDER OM TRAVSPORT I HELE VERDEN!

Nyheder


Find travservice på facebook

“Sporten er afhængig af de store byer”

af | 15. okt 2015 | Artikler, Nyheder

henrikfriis

Arbejdet med at udfærdige en plan for hestesportens overlevelse er i fuld gang for medarbejderne i Dansk Hestevæddeløb (DHV) med direktør Henrik Friis i spidsen. Det var nemlig det overordnede opdrag, som sportens hovedorganisation fik med sig hjem efter mødet med kulturminister Bertel Haarder fredag i sidste uge.

DHV’s bestyrelse og Henrik Friis holder naturligt nok kortene tæt til kroppen forud for det næste møde med Kulturministeriet i slutningen af måneden, men det lykkedes alligevel at fange Friis for lidt generelle kommentarer – og en lille snak omkring væddeløbsbanernes placeringer i fremtiden.

”Det er vel det emne, som fylder mest i folks bevidsthed, men jeg vil ikke på nuværende tidspunkt pege på den ene eller anden løsning,” indleder Henrik Friis.

”Men der er mange faktorer i spil, og det handler ikke kun om hestematerialet eller antallet af aktive i den enkelte landsdel. Vi kan heller ikke udelukkende se på baneomsætninger eller antallet af besøgende på væddeløbsbanerne. Overordnet er vi også nødt til også at se på spillemønstrene, hvor det traditionelt er de store byer, der trækker læsset og leverer den største omsætning. Derfor har sporten som udgangspunkt ikke råd til at flytte alle baner væk fra de store byer,” forklarer Henrik Friis videre.

”Erfaringerne viser, at det ikke helt enkelt at spille på heste. Stort set alle vores spillere fra de større byer er på en måde ”oplært” via den lokale bane, og den oplæring har vi aktuelt ikke råd til at miste. Man kalkulerer faktisk med en større nedgang i omsætningen, hvis banerne i de større byer med ét lukkes ned.”

”Det betyder ikke, at banerne i Aarhus eller Charlottenlund pr. definition er fredet, og jeg hverken kan eller vil love, at de har den præcis samme placering om fem eller ti år. For det handler nemlig også om, at sporten i fremtiden skal være langt mere omstillingsparat i forhold til banernes øvrige indtjeningsmuligheder og samtidig skabe de bedst mulige udviklingsbetingelser for de aktive.”

”Det giver måske et meget godt billede af de mange faktorer, der spiller ind i processen,” slutter Henrik Friis.