Det er ikke kun herhjemme, at lukningen af travbaner er et tema. Ogsรฅ i Norge har debatten floreret, hvor Det Norske Travselskap (DNT) hen over sommeren prรฆsenterede et oplรฆg, der bl.a. foreslog lukning af tre travbaner – Drammen, Klosterskogan og Momarken og i nรฆvnte prioriteringsrรฆkkefรธlge.
Baggrunden for banelukninger var ifรธlge oplรฆgget, atย norsk travsport over de kommende รฅr vilย opleveย en reduktion i antallet af heste, der sรฅ igen vil betydeย fรฆrre lรธbsdage. Og i forbindelse med muligheden for bortsalg afย arealerne hos alle eksisterende baner, ville effekten altsรฅ vรฆre stรธrstย hos de tre nรฆvnte baner.
DNTย meddelte dog op til weekenden, at derย “for nรฆrvรฆrende” ikkeย er anledning til at nedlรฆgge baner. Menย et projekt kaldet “Banedrift” er ikke taget af bordet,ย hvor der i fremtiden vil blive fulgt op pรฅ, hvordan den enkelte banes drives, og hvad der konkretย “udrettes”, som det sรฅ smukt er beskrevet.
Medย udsigt tilย emย norskย omsรฆtningsfremgang pรฅ 2,9 % i spil pรฅ heste i 2016 kan man med rette kalde det norske tiltag som rettidig omhu, ogย i relation til danske tilstande er detย interessant at notere sig, at DNT ikkeย lover, atย alle eksisterende baner ogsรฅ er en del af pakken om fรฅ รฅr.
Omvendt har det givet ogsรฅ en betydning for den norske interesse for at indlemme den danske spor i et fรฆlles nordisk samarbejde.

