INFOTAINMENT!
Sรฅdan begyndte det hele: Her er historien om travsporten
Travsporten er en forholdsvis ny sportsgren – i hvert fald i den form, vi kender den i dag.
Det er dog pรฅ ingen mรฅder nyt, at man konkurrerer med heste, der er spรฆndt for en vogn. Tilbage i antikkens tid dystede man i netop hestelรธb med vogn under de Olympiske Lege. Faktisk kan heste- og ridesporten dateres 6.000-7.000 รฅr tilbage i tiden.
Bรฅde i Mellemรธsten og i Indien var der mange forskellige former for hestelรธb allerede flere tusinde รฅr f.Kr.
Pรฅ samme mรฅde fandtes der ogsรฅ en slags spil, som vi kan sammenligne med, hvad vi i dag kender som polo.
Det var bestemt ikke unormalt i oldtiden, at folk blev underholdt af forskellige former for spil.
De gamle romereย lod sig ofte underholde af forskellige typer af underholdning. Blandt andet nรธd romerne gerne en gladiatorkamp i Colosseum.
Det fรธrste rigtige organiserede vรฆddelรธb ses i de Olympiske Lege tilbage 680 f.Kr., men i det antikke Rom blev der ogsรฅ konkurreret med ekvipager, da dette var en del af kulturen i oldtiden. Ekvipager, som henviser til en rytter og hest, eller en kusk og hest med vogn, ville under er lรธb fรฅ hvert sit mรฆrke i enten rรธdt, grรธnt, blรฅt eller hvidt, sรฅledes at man kunne kende rytterne fra hinanden. Under disse lรธb var det ikke unormalt, at der kunne opstรฅ sammenstรธd. Det skyldes dog primรฆrt, at de forskellige vogne blev sponseret af forskellige politiske grupperinger i det antikke Rom.
Travsporten, som vi kender den i dag, blev fรธrste gang organiseret iย Danmark i 1831. Det var pรฅ travbanen i Viborg, at det allerfรธrste officielle lรธb foregik โ og dette lรธb gik bestemt ikke stille for sig.
Under lรธbet var der nemlig fint royalt besรธg fra blandet andet kongehuset, da bรฅde Kong Frederik VI og Prins Frederik sad pรฅ tribunen pรฅ tilskuerrรฆkkerne og nรธd Danmarks fรธrste officielle travlรธb.
Selvom det fรธrste lรธb var en succes, sรฅ fik travsporten ikke udelukkende medvind her fra.
Det var isรฆr treรฅrskrigen, samt krigen i 1864, der var รฅrsagerne til, at det samlede besรธgstal svigtede pรฅ travbanen.
Mange af vรฆddelรธbshestene skulle bruges i krigen, og det betรธd, at der ikke var sรฆrligt mange heste tilbage til at ride pรฅ.
Men i 1885 sker der noget revolutionerende inden for sporten.
Selskabet til Travsportens Fremme opstรฅr, og det betyder, at travbanen ved Lyngbyvejen bliver en realitet.
Det viste sig, at det ikke var nogen dum beslutning at lรฆgge en travbane sรฅ centralt i Nordsjรฆlland.
Allerede fra fรธrste uge var der stor opbakningen til travsport i omrรฅdet. Der var massevis af folk ved lรธbene, og det blev altsรฅ lynhurtigt en succes.
Hestesporten har sidenhen kun vokset sig stรธrre.
Rigtig mange mennesker nyder at komme, og seย de kloge dyrย dyste pรฅ vรฆddelรธbsbanerne rundt omkring i landet.
Det er dog ikke kun tilskuerrรฆkkerne under trav – og ridesportsbegivenheder, der er populรฆre disse dag.
Rejseselskaber er nemlig begyndt at tilbyde rejser, hvor man kan opleveย verdenen fra en hesteryg.
Sรฅ selv i dag, 6.000-7.000 รฅr efter at de fรธrste lege med heste er dokumenteret, nyder vi stadig at transportere os rundt pรฅ vores firbenede venner.

