TRAVSERVICE – GIVER DIG VIDEN OG NYHEDER OM TRAVSPORT I HELE VERDEN!

Nyheder


Find travservice pÄ facebook

Rejsebrev, Lexington: Ud i det blÄ!

af | 6. okt 2023 | Nyheder

Jo, vi er fortsat pĂ„ rejse, selv om der ikke er udkommet et rejsebrev de sidste par dage – og her kommer det sĂ„ – fra vores tur ud i det blĂ„!

Den generelle optimisme i amerikansk travsport generet af de mange flere penge, der kommer ud som prĂŠmier i lĂžbene, betyder bl.a. at den 15. oktober Ă„bner en ny travbane i det sydĂžstlige hjĂžrne af Kentucky.

Men ingen ny vÊddelÞbsbane uden ogsÄ et nyt spillekasino!

Den nye travbane er beliggende ved den lille by Corbin – en by med 10.000 indbyggere – der ligger omkring 25 miles – 40 kilometer fra grénsen til Tennessee.

I Tennessee er alt spil pÄ heste og Kasino forbudt, sÄ placeringen er ikke helt tilfÊldig!

Efter flere dage med den monotone messen af en auktionarius siddende i Ăžregangen er det befriende at starte limousinen, sĂŠtte Google Maps pĂ„ adressen og musik fra DR pĂ„ anlĂŠgget – og sĂ„ kĂžre afsted i det smukke efterĂ„rslandsskab i Kentucky.

Fin motorvej med tre spor hele vejen, og efterhÄnden som vi fjernede os fra Lexington skiftede landskabet karakter.

Det blev mere bakket, og i stedet for endelÞse indhegnede folde til heste, sÄ er det snart store skovarealer vi passerer.

OgsÄ bynavnene Êndrer karakter.

Hvor vi rundt om Lexington har byer som Paris, Versailles, Bourbon etc. liggende, sĂ„ stĂžder vi her i det sydĂžstlige Kentucky pĂ„ bl.a. London og Manchester – to byer, vi ellers i hĂžj grad forbinder med England.

Der stod Corbin pÄ afkÞrslen, men nogen by kommer vi ikke igennem, men pÄ begge sider af vejen er der restaurationer, benzinstationer, moteller, smÄ virksomheder etc.

Vores fine bil – en Chrysler Pacifica – er en hybridbil, og da vi efterhĂ„nden har kĂžrt over 300 miles, er den ved at vĂŠre tĂžrstig, og da priserne pĂ„ benzin er noget billigere hernede end inde i Lexington, sĂ„ er valget ikke svĂŠrt.

Vi skal have fyldt bilen op, og vi ser et skilt med prisen 2.99 – 40-50 cents billigere end nabo-stationerne.

Vi har lidt debat i bilen om, hvorvidt vi skal skynde os at tanke nu eller vente til vi skal kĂžre tilbage mod Lexington.

-Ja, men prisen kan vĂŠre steget, hvis vi venter, siger en bekymret Gunner Christiansen.

Men vi andre er med pĂ„ at tage chancen – sĂ„ vi venter!

Prisen – 2.99 dollars – svarer til en dansk literpris pĂ„ 5.60 kroner!!!

Skade at Amerika ligge skal sÄ langt herfra, som der stod i en gammel drikkevise!

Vi nÊrmer os mÄlet for dagens udflugt.

Cumberland Racetrack, stÄr der pÄ et skilt ned ved vejen, hvor vi skal dreje op til hÞjre.

Lidt fremme ser vi en lille rĂžd bygning, der viser sig at vĂŠre kasinoet!

Men vi kĂžrer videre, for bagved kan vi se travbanen.

En indkÞrsel stÄr Äben og frygtlÞst kÞrer vi ind pÄ omrÄdet.

Vi kommer fĂžrst til tilskuerpladserne.

Her er opstillet en rĂŠkke borde og bĂŠnke.

Der er en lille siddetribune og et telt, hvor der ser ud til at skulle vĂŠre en bar.

Desuden er der to smĂ„ tĂ„rne – sandsynligvis beregnet til dommerkomiteen og lĂžbssekretariat.

Vi kĂžrer langsomt videre – over mod staldomrĂ„det.

BemĂŠrk bjergvĂŠggen bagved!

Her er en stor bygning, der viser sig at vÊre indrettet med opstaldningsbÄse, som det bruges i USA.

Vi gÄr nysgerrigt rundt, da vi blevet antastet af en mand i en golf cart.

Ted Nicholson

Det viser sig af vĂŠre ”direktĂžren for det hele”. Ted Nicholson, der beredvilligt fortĂŠller os om hele anlĂŠgget og sĂ„gar tager os pĂ„ en kĂžretur pĂ„ den nyanlagte travbane – godt nok modsat lĂžbsretningen!

Jeg tog en video fra bagsédet af den tur – den kan du se her

Det har kostet et trecifret millionbelþb at anlégge den nye travbane – hvor meget ville Nicholson ikke ud med.

Der er bogstavelig talt flyttet bjerge for at kunne anlÊgge banen, publikumspladser samt staldomrÄde.

Alene for at skabe plads til staldomrÄdet var der mindst brudt et bjerg i cirka 20 meters hÞjde og cirka 100 meters lÊngde ned!

Paddockstalden

Hvad der for en dansker virker mÊrkeligt er, at selv om man har brugt millioner af dollars for at anlÊgge banen, sÄ er der blot planlagt 12 lÞbsdage i Är, og der er ikke udsigt til flere lÞbsdage til nÊste Är!

-Jeg fÄr de lÞbsdage de andre ikke vil have, og det er desvÊrre i yderperioderne pÄ et Är, siger Ted Nicholson.

”De andre” er i denne sammenhéng The Red Mile og en anden ny travbane Oak Grove.

Paddockstalden indvendigt

Men Ted Nicholson er vant til at drive en vĂŠddelĂžbsbane, der ikke har mange lĂžbsdage.

Han er nemlig ogsÄ chef for galopbanen Kentucky Downs, der blot har 7 lÞbsdage pÄ et Är!

-Det er Kentuckys eneste galopbane udelukkende med en grĂŠsbane, og den minder i opbygning om Epsom Downs i England, fortĂŠller Red Nicholson.

-PÄ de syv dage vi har vÊddelÞb, er prÊmiebudgettet pr. dag pÄ 3.2 millioner dollars!

-Det er penge, der kommer fra kasinoerne, som banens ejer ogsĂ„ har. SĂ„ store prĂŠmier kommer vi dog ikke til at kĂžre om hernede i Corbin. Der bliver nogle sire stakes-lĂžb hver doteret med 30.000 dollars, og sĂ„ er der almindelige lĂžb doteret med 8.000 – 15.000 dollars, siger Ted Nicholson.

Kasino-bygningen

Vi siger tak for orienteringen og pÄ vej ud kÞrer vi forbi kasinoet, der nok er det mindste i USA!

Der er vel ikke mere end 30-40 enarmede maskiner.

Knud Erik Ravn forsĂžger lykken og propper en 10-dollar sedlen i en maskine, og pludselig bimler og bamler det.

Gevinst 21.28 dollars!!

Han fÄr en voucher ombyttet til dollars, og sÄ er det ellers tid til at kÞre tilbage mod Lexington.

Og ja – vi fik tanken fyldt op til 2.99 dollars pr gallon – 41 dollars lĂžd regningen pĂ„.