TRAVSERVICE – GIVER DIG VIDEN OG NYHEDER OM TRAVSPORT I HELE VERDEN!

Nyheder


Find travservice på facebook

En ny travkrig – 50 år efter!

af | 8. sep 2021 | Nyheder

Det er ingen hemmelighed, at det ulmer internt mellem medlemmer i Det Danske Travselskab, der driver Charlottenlund Travbane, og akkurat som den historiske Travkrig, der udspandt sig for 50 år siden, gælder det fremtiden for travsporten i det Storkøbenhavnske område.

Mens Travkrigen i 1971 var en strid mellem de to københavnske travbaner, Charlottenlund og Amager, så er det i 2021 en strid mellem fraktioner i Travselskabet i Charlottenlund.

Men akkurat som i 1971 er spørgsmålet: Skal banen sælges – eller skal den forblive, hvor den ligger?

I 1971 stemte medlemmerne i Det Danske Travselskab en beslutning om at sælge banen i Charlottenlund gennem med 84 stemmer for og 38 stemmer imod.

Når Charlottenlund Travbane imidlertid fortsat ligger, hvor den ligger, så skyldtes det, at medlemmerne i Amager Travselskab ikke havde lyst til at sælge deres bane – her var den afgørende afstemning 63-62.

Havde man på Amager sagt ja, som man gjorde på Lunden, så var man gået sammen om at bygge et nyt og tidssvarende anlæg for travsport i Brøndby.

I stedet fortsatte Travkrigen, der endte med at Amager Travbane lukkede i 1976.

På resterne opstod Skovbo Travbane, der gik konkurs i 1991 og siden blev erhvervet af Det Danske Travselskab, der fortsat driver den som træningscenter.

I aften er der ekstraordinær generalforsamling i Det Danske Travselskab – et møde, der ikke blot er indkaldt af Travselskabets bestyrelse, men også ønsket af 52 medlemmer, der vil fremsætte et mistillidsvotum til bestyrelsen.

Mistilliden til bestyrelsen er opstået efter et forslag om en Åby-model på Charlottenlund Travbane blev vedtaget med 75 stemmer for og 45 imod på den ordinære generalforsamling.

Fraktionen bag mistilliden mener ikke, at bestyrelsen med formand Michael Juul i spidsen vil arbejde for medlemmernes beslutning.

Og det har de sådan set ret i, for til aftenens møde har bestyrelsen nemlig fremsat et forslag, der skal erstatte Åby-modellen, men som fortsat indebærer, at Charlottenlund Travbane vil blive liggende, hvor den er.

Mens en gennemførsel af Åby-modellen vil betyde et frasalg af banens staldterræn – af mange opfattet som ”hjertet” på Charlottenlund Travbane –  vil bestyrelsens forslag blot frasælge den nordlige del – altså den del, der ligger til venstre når man kommer ind ad staldindgangen.

Der er dog også den opfattelse af situationen omkring Charlottenlund Travbane, at et samlet salg og udflytning af banen  til en lokation i en forstadskommune – Høje Taastrup har været i spil – er det eneste rigtige, der vil  kunne skabe ny energi til den trængte travsport omkring Charlottenlund, hvor antallet af hesteejere og trænere er på et lavpunkt i moderne tid.

Travservice er naturligvis på plads til aftenens møde på Charlottenlund Travbane.

Læs i øvrigt om ”den første Travkrig” på Travsportshistorie.dk – klik her