Vi kan ikke undgå at overleve
Kommentar af Henrik Berg
Dansk travsport får meget serveret på et sølvfad i form af massiv mediedækning – ikke mindst i forbindelse med Tarok-filmen.
Jeg har en kollega, som er ivrig golfspiller (med et handicap på 15) og han kan selvfølgelig ikke vente med at komme ud i den friske luft og “daske lidt til bolden” – men han er misundelig på travsporten.
Misundelig pga. den forholdsvis store mediedækning, som travsporten er blevet genstand for de sidste par måneder – først og fremmest i forbindelse med den kommende film om Tarok, hvor man i går præsenterede de tre firebende hovedrolleindehavere på et pressemøde på Hagenshøj i Skive. Det væltede i bogstavelig forstand ind med folk og fæ, heriblandt et stort antal pressefolk fra både tv, radio og diverse andre medier.
TV2 omtalte således historien i 18- og 19-nyhederne, ligesom man i Go’aften Danmark bragte et interview “on location” med Jørn Laursen, der som altid solgte travsporten på fremragende vis. Skive-træneren var endvidere gæst i studiet på DR’s Aftenshowet sammen med producer Regner Grasten, der på vanlig professionel vis ikke har forspildt én eneste chance for at reklamere for den kommende Tarok-film, der har verdenspremiere d. 31. oktober i et stort antal biografer landet over.
Hvis dét ikke sælger billetter, ja, så kan vi – travsporten som helhed – godt pakke sammen og lukke biksen, men det er jeg også helt sikker på at det gør. Ikke kun blandt os, der har oplevet Tarok LIVE for mere end 30 år siden, men også blandt den brede befolkning, som trods alt har hørt om Tarok og godt ved, at det ikke kun er navnet på et kortspil. Prøv i den forbindelse at søg efter “Tarok” på Google. Der kommer over én million hits og langt de fleste omhandler Dannebrog på fire ben!
Nu er der selvfølgelig stor forskel på at få en masse mennesker ind i biografsalen for at se en film, og så at få dem lokket ud på travbanen og få dem til at spille på “krikkerne” – men vi kan jo kun håbe, at Tarok-filmen kan give travsporten et velfortjent boost.
Vi kan også kun håbe, at spillemagasinet Heavy Betting, der sendes tre gange om ugen på DK4 med fast deltagelse af to personer fra Charlottenlund Travbane – oftest med Carsten Bundgaard som den ene – kan være med til at gøre en bredere skare interesseret i spil på heste. Programmet sendes fire gange om ugen, hvor man bringer gode råd om spil på bl.a. heste. Det har ikke været muligt at få oplyst seertallene, men der er ingen tvivl om at Heavy Betting bidrager i positiv retning, og gæster som Bo Jondahl og Jens de Rosche har virkelig været med til at give programmerne et ekstra løft.
Nu er det jo til syvende og sidst spillerne, hestesporten skal leve af, og positiv omtale alene giver ikke smør på brødet til de betrængte trænere og opdrættere, men selvom spil på heste – iflg. sidste nummer af Væddeløbsbladet – er stagnerende med en omsætning på 562,3 mill. kroner i 2012, er vi tvunget til at være optimister.
Jeg har selv ofte været ude med riven og kritiseret både HFF, DTC og Danske Spil, og der er efter min mening stadig meget der halter, men nu har man fået en kæmpe appelsin i turbanen i form af Tarok-filmen med deraf følgende gratis reklame. Dét må og skal udnyttes af sportens centrale organisationer.
Den meget omtalte Strategiplan er stadig under udarbejdelse og kan måske være med til at vende bøtten, men kun internt i hestesporten. Der skal mere til for at gøre Hr og Fru Danmark interesseret igen, så hvis travsportens politikere forstår at gribe bolden og udnytte Tarok-efffekten optimalt, KAN det måske lykkes.
Men de – altså Hr og Fru Danmark – skal lokkes ud på travbanen, f.eks. med fribilletter til Tarok-filmen kombineret med gratis spillebeviser på 50 kr. Det kunne gøres ved at forære en “travpakke” (2 fribilletter + 2 spillebeviser) til de første 50 kunder i BILKA/Føtex lørdag formiddag i ugen før premieren d. 31. oktober. Der findes i alt 107 varehuse i de to kæder tilsammen og med en billetpris på 80 kroner giver det en samlet udgift på ca. 1,4 mill. kroner, som det ikke burde være noget problem at få finansieret via HFF. Min vurdering er at pengene på længere sigt vil være godt givet ud.
Dermed får man over 10.000 mennesker ud på væddeløbsbanerne, og det skulle da være mærkeligt om ikke bare en lille del af disse får en rigtig sjov oplevelse – måske vinder de lidt penge i totoen og måske får de lyst til at tage derud igen en anden dag, måske trækker de tilmed noget familie eller en flok venner med, og så ruller lavinen!
“Kan du se fidusen, kammerat?” som Dirch Passer siger til Kjeld Petersen i Vi er allesammen tossede.
Men lidt tosset HAR man vel lov at være – og jeg tror dybest set at det her er en af de sidste chancer, vi får for at markedsføre travsporten til et bredere publikum og er – kald mig bare naiv – overbevist om at “de ansvarlige” også forstår vigtigheden.
Det er NU vi skal slå til, kære venner, så kan vi ikke undgå at overleve!