Spillets største succes i mange år
Kritikerne ”piver” over omsætningen, der har stabiliseret sig omkring 1,8 mill. kroner, men Dantotos markedschef, Rolf Laugesen (nr. to f.v. på foto), betegner Nordisk Onsdag som sporten og spillets største succes i mange år.
Nordisk onsdag havde premiere 19. januar på Charlottenlund Travbane, som med et par undtagelser har været vært for arrangementet i nu snart tre måneder.
Der var – ved de nordiske onsdages start – meget forskellige meninger om hvilke omsætningstal der kunne opnås. På Danske Spil er man dog meget tilfreds.
– Nordiske onsdage har oversteget alle forventninger. Da vi indgik aftalen, var ATGs forventninger en gennemsnitlig dagsomsætning på 1,2 mio. kr. fordelt med ca. 33 % på hvert af landene. Den danske omsætning som har vor største fokus er på gode Lunden dage oppe på 800.000 kr. hvilket er mere end tilfredsstillende og et pænt stykke over hvad vi selv havde budgetteret. Sporten og spillets største succes i mange år, siger Rolf Laugesen.
– Jeg forstår så ikke hvorfor der fokuseres så meget på omsætninger. Ja, det er en nødvendighed for spillernes og vore samarbejdspartneres (ATG/Rikstoto) interesse, men der er så mange andre og – meget vigtigt – succes faktorer, som jeg glædes mindst lige så meget over; det sportslige niveau og de aktives tilfredshed med konceptet, for at nævne to.
Har man i øvrigt overvejet et andet navn i stedet for nordisk onsdag?
Rolf Laugesen: Nordisk onsdag er det klart mest fortællende navn på hvad vi har gang i her. Det er ikke fancy, men det er et klart budskab om at der er flere spillere på banen end normalt, og at spillerne derfor har et bedre produkt.
Hvornår spiller resten af verden med i puljerne?
Rolf Laugesen: I dag er der interesse fra Holland og Tyskland primært, samt andre af de mindre lande, som ATG allerede har et etableret samarbejde med. Vor interesse i disse lande er ikke så meget med henblik på at skabe endnu større puljer, det er mere et spørgsmål om at fastholde og forhåbentlig på sigt at forbedre dansk hestesports position på det internationale marked.
På infomødet på Lunden sidste år lovede du en øget markedsføring af nordisk onsdag fra Danske Spils side, ligesom især ATG ville sætte ekstra fokus på konceptet? Er det sket og hvis ikke: Hvorfor?
Rolf Laugesen: I Danmark er den ugentlige opmærksomhed omkring onsdags-produktet øget væsentligt: For os er den bedste og primære markedsføring at opnå TV-dækning. Samarbejdet med TV 2 SPORT, og Golden Cup konceptet, der har skabt øget pressedækning, bl.a. grundet de i vor sporten meget store præmier på guldbarrer til en værdi af 250.000 til kusk og 100.000 til SMS vinderne. I udlandet er der nu tipsoptakt til onsdagsløbene og specielle områder på atg.se, hvor Danmark er i fokus med præsentation af Charlottenlund Travbane, tips og andet.
Også Norge har en helt anden fokus på dansk travsport end tidligere, bl.a. hos Rikstoto. Dansk hestesport er i dag meget mere i de udenlandske medier. Historier som at Lutfi Kolgjini foretrækker Lunden frem for Solvalla og at Flemming Jensen har modtaget en ny stjerne i form af Montgommery Hill har været på crawl tekst på ATG Live. Golden Cup konceptet får omtale i Travronden, hvor danske onsdagsløb også bliver behandlet osv. Alt dette var utænkeligt før hele konceptet omkring Nordiske onsdage blev aftalt.
Hvornår får vi reklamer for væddeløb på TV2, TV3 etc.?
Rolf Laugesen: Det er min oprigtige vurdering at værdien af reklamer på Tv-stationer af denne art, for en stor dels vedkommende, ville være som at smide penge ud af vinduet. En Tv-reklame klæder ikke Fru Danmark på til at spille på heste, langt fra. Så vil nogen sige at hun af og til vil købe en lynkupon – ja, måske – men det er kortsigtet indtjening for Danske Spil alene – ikke noget der vil fremme interessen for sporten. Og det kortsigtede salg vil for alle parter give bedste indtjening hvis det sker på f.eks. Lotto. Det er givet at Danske Spils reklame annoncering på tv altid vil være baseret på ROI (Return of Investment).
Har Danske Spil gjort sig nogen tanker omkring nordisk onsdag-konceptet i fremtiden?
Rolf Laugesen: Vi har indgået aftaler med ATG, Rikstoto og Charlottenlund Travbane om konceptet, der er planlagt for en 3-års periode – netop for at sikre noget stabilitet, som ikke altid har præget de politiske beslutninger i dansk travsport, ej heller i samarbejdsbetingelserne mellem ATG og Danske Spil.
På Det Danske Travselskabs generalforsamling forrige tirsdag, nævnte formanden at der var chancer for at Lunden fik flere søndagsløb næste år, men betyder det så i givet fald at andre baner får overdraget de nordiske onsdage?
Rolf Laugesen: LøbsKalenderen for 2012 og efterfølgende år er et anliggende i sporten. Vi vil som udgangspunkt forlange at parterne lever op til 3-års aftalerne, men det er da klart at Danske Spil seriøst vil behandle evt. mindre justeringer, som sporten synes er rigtige.
Udsendelserne på TV2 Sport har forholdsvis få seere, så hvad er det man “gør forkert” og er der planer om at ændre på noget i et forsøg på at tiltrække flere seere?
Rolf Laugesen: Seertal er i min verden noget, der kan anvendes på hovedkanaler som DR, TV2 m.fl. På specialkanaler som f.eks. TV2 SPORT der kun tiltrækker folk med særinteresser, er det almindeligt kendt at der er meget stor usikkerhed omkring disse målinger. I TV 2 Sports tilfælde består seerne af sportnørder, som absolut er den mest modtagelige gruppe, når det er hestesport der skal vises.
Det er således langt mere interessant at fremvise vor sport for en lille gruppe med en vis interesse i sport og spil – end for en stor gruppe kvinder med interesse i de seneste nyheder omkring hudpleje. Det vigtige her er at vi kan se resultater af samarbejdet med TV 2 SPORT – og her har ”Hest til Frokost”-udsendelser med al tydelighed dokumenteret værdien af samarbejdet.
Hvor mange deltager hver uge i SMS-konkurrencen i forbindelse med Golden Cup og hvad skal de mange 2 kroner bruges til?
Rolf Laugesen: Vi har op til 1.000 deltagere i SMS konkurrencerne. Et værktøj, der åbner øjne på vor sport ud fra en anden vinkel end sporten og spillet – og som vil give denne gruppe et vist kendskab til de tobenede sportsudøvere i travet. Ved 1.000 deltagere er vores andel af de 2 kr. Det koster ca. 50 % (resten går til teleselskaberne). Vi bruger vores indtjening på ugepræmierne til SMS-vinderne altså et nulbudget.
Nordisk Onsdag kører videre onsdag d. 13. april på Lunden, hvor Lutfi Kolgjini er til start med den italienske Derbyvinder Glen Kronos, og den farverige Jägersro-træner forventer som udgangspunkt at være på plads på Lunden hver onsdag fremover. Men der er bestemt også noget at ”skyde efter” som kusk med en førstepræmie i Golden Cup-finalen i december på 250.000 kroner!
Den nordiske mester Jeppe Juul og verdensmesteren Birger Jørgensen HAR allerede kvalificeret sig som månedsvinder i februar og marts.