Rundtur på banerne: Skive
TravService.dk indleder i dag en artikelserie, hvor vi “tager temperaturen” på de danske væddeløbsbaner. Vi starter med Skive Trav, hvor direktør Jesper Elbæk og bestyrelsesformand Henrik Friis har været i den varme stol.
Skive Trav må betegnes som en af de mest innovative baner i Danmark. Senest har I som et forsøg på at få flere heste til start, lanceret et nyt tiltag, hvor der blandt de hesteejere, der melder heste til start i Skive resten af året, deltager i lodtrækningen om en række fine præmier. Hvordan er det blevet modtaget blandt hesteejere/trænere?
Jesper Elbæk: Initiativet med meldekonkurrencen ”Fuldt Hus”, hvor alle der melder heste til start i Skive fra og med løbsdagen 23. maj og resten af året ud, deltager i lodtrækningen om præmier for ca. 100.000 kr., blev sat i verden på grund af nogle løbsdage i træk med for få heste i løbene. Det er ikke raketvidenskab, at spillere synes det er mere spændende med fyldte startfelter i stedet for løb med 6-7 heste til start. Der er ofte et driftsøkonomisk aspekt i det, da alle startende heste betaler indskud og baneafgift til travbanen, men det er mest på grund af sportslige og spillemæssige hensyn vi har søsat initiativet. Vi gjorde noget lignende på Musketerlørdagen, og både ved dén lejlighed, og til løbsdagen 23. maj, resulterede det i fyldte felter, gode opløb, fine sportslige præstationer og gode omsætningstal.
Summa summarum, så må vi konkludere, at trænere og hesteejere har taget godt imod ”Fuldt Hus” konkurrencen, og vi er simpelthen nødt til at tænke kreativt med det begrænsede præmiebudget vi har til rådighed i Skive. Vi kan i øvrigt sagtens bruge flere sponsorpræmier, hvis der er nogen blandt læserne af dette interview, som kunne bruge noget billig markedsføring i vores løbsprogram resten af 2011.
Jesper Elbæk
I har også netop startet en auktion over nogle billetter til Skive Festival, men er der andre “alternative idéer/arrangementer” i støbeskeen?
Jesper Elbæk: En auktion over nogle festivalbilletter er vel ikke i sig selv revolutionerende… Det var den avis vi udgav op til Musketerweekenden måske nok, og der skal nok komme flere initiativer og arrangementer fra Skive Trav. Såvel bestyrelsen, vores ambassadører, jeg selv og mange af ildsjælene omkring Skive Trav har rigtig mange gode idéer, og hvis vi bare får søsat en tiendedel af dem, så ser det ganske godt ud. Løbsprogrammet for resten af 2011 indeholder naturligvis nogle flere bydage og hele løbsdage, hvor enkelte virksomheder sætter sig på alle løbene. Derudover pønser vi pt. på en idé, som har noget med biler at gøre, men dén nyhed bringer vi senere.
Der blev sat ny omsætningsrekord på Musketerdagen, men hvordan går det ellers med omsætningen på Skive Trav?
Jesper Elbæk: Nu var der ikke tale om omsætningsrekord på Musketersøndagen, men vi var ikke så langt fra med et banespil på 608.000 kr. Det var 34 % bedre end baneomsætningen fra 2010, og det er faktisk den generelle trend vi ser på banespillet i Skive. De initiativer vi har sat i gang på dette område fungerer upåklageligt, og bliver hjulpet godt på vej af den publikumsfremgang vi heldigvis også oplever.
Resultatkontrakterne har været omdrejningspunktet for dansk travsport de sidste par år, men hvad er jeres forventninger mht. opfyldelse af HFF’s krav for 2011 – herunder sponsorindtægter?
Jesper Elbæk: Resultatkontrakterne fra HFF minder vel lidt om et planøkonomisk værktøj, som skal sikre, at der rent faktisk bliver lavet noget rundt omkring på banerne. Man kan selv vurdere, om det mest er pisk eller gulerod, men vi jagter under alle omstændigheder alle målene i 2011, og forventer også at nå dem. Sponsorindtægter er et af de resultatkontraktmål, som vi med 100 % sikkerhed kommer til at opfylde, idet vi har fået en rigtig god start på dette område. Men derfor løfter vi ikke foden fra speederen af dén grund…
Er der i skrivende stund så meget overblik over økonomien, at I vil komme med et skøn for årets resultat?
Jesper Elbæk: Nu stiller du jo et todelt spørgsmål, og så må du finde dig i et todelt svar. Der har været rigtig meget at rydde op i, men ja, der er godt og solidt overblik over økonomien på nuværende tidspunkt. Vi vil dog gerne på den anden side af sommerferien, før vi kommer med projektioner på helåret.
Hvor langt er I med den kommende baneudvidelse og hvad er jeres forventninger til det projekt?
Henrik Friis: I begyndelsen af året er der faldet en del praktiske ting på plads, heriblandt en række meget positive tilkendegivelser fra kommune og stat, så det er positivt. Det er da bestemt stadig med i planerne for fremtiden, især taget i betragtning af, at vi mener det kan giver et yderligere løft til de sportslige aspekter for banen, som vi mener, kan forbedres yderligere på trods af de meget fine resultat de aktive leverer.
Overordnet vil vi formodentlig begynde at kigge yderligere de økonomiske aspekter omkring dette sidst på året 2011 og begyndelsen af 2012.
Henrik Friis
Skive Trav har ingen sociale lørdage i 2011. Hvad er årsagen til det og hvad gør I i stedet for at tiltrække “Hr. og Fru Danmark”?
Henrik Friis: Det kommer forhåbentlig, da det virker til at være en god succes for de øvrige baner. Jeg mener, at vi allerede er gode til at tiltrække Hr og Fru Danmark, men vi kan blive endnu bedre. F.eks. afholder vi hvert år ”Hesten i Fokus” dagen, som har vist sig være en god succes, men vi er selvfølgelig altid på udkig efter nye initiativer. Desuden fik vi meget opmærksomhed via Musketeravisen og de seneste løbsdage har vi kunnet melde udsolgt i restauranten, så nogle ting får vi gjort rigtigt!
Har den husstandsomdelte avis, I lavede i forbindelse med Musketerweekenden, givet pote på nogle områder på nuværende tidspunkt?
Jesper Elbæk: Musketeravisen blev trykt i et oplag på 52.000 eksemplarer, og blev husstandsomdelt til alle husstande i en radius af ca. 30 kilometer fra travbanen. Avisen gav rigtig god markedsføring, og isoleret set gav den også overskud økonomisk. Derudover fik vi nogle annoncører i hus, som aldrig nogensinde før har været annoncører/sponsorer på Skive Trav, og dem skal vi naturligvis sørge for at tage os kærligt af fremadrettet.
Hestesportens Medier har fået til opgave at udbrede kendskabet til trav- og galopsporten i Danmark. Lever de op til forventningerne set fra Skive Travs synsvinkel?
Henrik Friis: Opgaven er stor og pt. er den nok ikke slået igennem helt som ønsket, men vi satser på at det kommer bedre op at køre, da idéen virker helt rigtig, og der vil jo altid være mange ting der skal rettes til, når man søsætter et nyt projekt. Banerne skal pt. aflevere meget input selv, hvilket er svært med meget begrænsede ressourcer på de enkelte baner.
I Skive har vi, som resten af sporten, også en stor opgave i at få gjort opmærksom på sporten, og vi mangler bl.a. også at få bedre fat i de lokale aviser, der ligger lidt længere væk end lige nærmiljøet, men vi har dog fået opbygget et rigtig godt samarbejde med flere aviser. Især Skive Folkeblad og gratisavisen Midt På Ugen.