“Publikum skal have en totaloplevelse”
NKI Racing Arena Aalborgs direktør, Michael Korfitsen, vil gøre en ekstraordinær indsats for at få nye folk ud på væddeløbsbanen, men ved, at det kræver noget helt særligt for at tiltrække opmærksomheden.
– Publikum skal have en totaloplevelse, indleder Michael Korfitsen.
– Spillet kan ikke stå alene, og det er ikke nok at kunne præsentere otte gode væddeløb, uanset hestenes kvalitet. Faciliteterne for publikum skal også være i top, og vi skal i det hele taget have nogle aktiviteter på banen, der gør det mere attraktivt for tilskuerne at komme igen og igen. Det er et fokusområde, der har meget høj prioritet, siger direktøren, der kun har været ansat i få måneder.
– De første løbsdage i år har der været pænt besøgt på banen, og jeg synes allerede, at der er sket en forbedring med Nørresundby Bank Boxen, hvor vi blandt andet laver sejrsinterview og for nylig hyldede sidste års champions. Vi skal endvidere i gang med at renovere hele stueetagen i tribunebygningen med støtte fra Hestevæddeløbssportens Finansieringsfond (HFF). Byggeriet – der blandt andet omfatter indretningen af en PitStop-forretning – bliver sat i gang umiddelbart efter den kommende løbsdag, og vores, måske lidt ambitiøse, mål er at være færdige til søndag 17. april, hvor vi afvikler finalen i DM for travkuske, fortæller Michael Korfitsen, der normalt kan glæde sig over masser af folk på lægterne på den slags storløbsdage, men banen skulle gerne have endnu flere tilskuere, også på de almindelige løbsdage – og de skulle helst også lægge nogle penge i totalisatoren.
– Det samlede spil per tilskuer er ikke ligeså højt som fx på Charlottenlund Travbane, og det er en vores helt store udfordringer at få lavet om på det. Det er trods alt spillekronerne vi blandt andet skal leve af, og i den forbindelse tror jeg meget på et koncept som nordisk onsdag, forklarer Michael Korfitsen, der lægger stor vægt på betydningen af, at travsporten bliver mere profileret med det nye koncept, i og med at man kan spille med fra både Sverige og Norge, således at totalomsætningen bliver større.
– Det kan være, at vi får en udfordring omkring banespillet, men så må vi lave nogle aktiviteter, der får folk til at komme ud på banen, og det arbejder vi hele tiden med at udvikle, som fx da vi havde Las Vegas-dag, hvor folk kunne lære om alle mulige spil. Onsdag d. 9. februar har vi f.eks. afskedsreception for Jørn Damsgård, der stoppede som træner pr. 1. februar. Receptionen finder sted kl. 13.30-15.00 og vi håber på, at de forhåbentlig mange mennesker der kommer for at sige farvel til Damsgård, også bliver for at overvære løbene.
Født ind i travsporten
Som søn af den kendte travopdrætter Niels Kristian Korfitsen er Michael Korfitsen i bogstavelig forstand født ind i travsporten. Faderen begyndte med at opdrætte heste, inden Michael kom til verden, og gennem årene er det blevet til et utal af fine heste. Navne som Large King (vinder af Jydsk 4-årings Grand Prix), Taboo, The King, Trotfield, Agassi, Cheerful Child, First King, Her Own Child samt aktuelle heste som New King, Netta Girl, One Winner, Our Girl og Powerful S H – som de fleste travsportsfan vil nikke genkendende til – har alle det til fælles, at de er født og opvokset hos familien Korfitsen.
Michael Korfitsen kender således sporten indefra og bedre end de fleste og har endvidere i en periode siddet i bestyrelsen for Aalborg Væddeløbsforening, der driver Danmarks nordligste væddeløbsbane, inden han 1. november i fjor tiltrådte sin nye stilling som banens direktør. Han erkender dog, at der er mange udfordringer, men føler, at det går fremad dag for dag, og bare den følelse er i sig selv meget motiverende.
– De første tre måneder har jeg fokuseret meget på at danne mig et overblik over forretningen og på den måde forsøgt at skabe et fundament for fremtiden. Vi kommer desværre ud af den forgange sæson med et underskud, som jeg ikke har haft muligheder for at påvirke, men jeg har allerede fået lavet nogle aftaler med forskellige leverandører med henblik på at skabe nogle besparelser, siger den 42-årige direktør, som har næsten 15 års erfaring med salg- og marketing fra forskellige stillinger hos Carlsberg og senest NORDJYSKE Medier.
– Efter at jeg er begyndt, har vi desværre mistet vores salgs- og eventchef Jeanette Villadsen, som ønskede at søge nye udfordringer, og i den forbindelse har vi valgt at lave nogle organisationsændringer. Jeg tror, at vi i fællesskab kan løse de forskellige opgaver, men det må jo komme an på en prøve. Der bliver således ikke ansat en ny salgs- og eventchef, men vi har i stedet ansat en ny medarbejder på halv tid, Alette Henneberg, som blandt andet skal bistå vores dygtige bogholder Jytte Bitsch og desuden være med til at servicere vores kunder og sponsorer.
– Markedsføringsmæssigt har jeg en aftale med NORDJYSKE Medier om nogle radiospot, ligesom vi også skal have gang i nyhedsbreve og Facebook, men i relation til sidstnævnte håber jeg, at vi kan lave et landsdækkende samarbejde med Hestesportens Medier. Det gælder med andre ord om at være mere synlige over for de forskellige målgrupper.
Nye aktiviteter på banen
Det er et velkendt problem, at faciliteterne til publikum på landets væddeløbsbaner ofte ligger ubenyttet hen størsteparten af året, og med 36 løbsdage i 2011 er der masser af muligheder for alternative aktiviteter.
For NKI Racing Arena Aalborgs vedkommende skrives der historie søndag 10. april, hvor banen danner ramme omkring et stort motionsløb-arrangement i samarbejde med Aalborg Motion- og Atletikklub, Craft og Sport Deluxe.
– Målsætningen er 1.000 deltagere, som kan vælge mellem tre distancer: Halvmaraton (21,1 km), 10 km og 5 km. Alle løberne sættes i gang fra målområdet på banen, og den første kilometer foregår på banen, inden løberne sendes ud i byen for siden at vende tilbage og løbe den sidste kilometer på banen, fortæller Michael Korfitsen, som håber, at motionsarrangementet kan få nogle af deltagerne gjort interesseret i at komme tilbage på en løbsdag.
– Vi har flere andre arrangementer i støbeskeen, men der foreligger ikke nogle faste aftaler endnu, så det kan jeg desværre ikke oplyse mere om. Men én af den slags alternative aktiviteter man kunne forestille sig, at vi kan afholde, er speedway, idet vi jo har faciliteterne til det.
– Det er i det hele taget vigtigt at vi skaber en oplevelse for publikum, både på løbsdagene og uden for løbsdagene. Man kan sammenligne det med dagligvarehandlen, hvor især storcentrene gør en stor indsats for at tiltrække kunderne med alle mulige aktiviteter fx koncerter med kendte navne og aktuelle sportsfolk, som kommer og skriver autografer. Det kan også overføres til vores verden, hvor grundproduktet er væddeløb, men hvis vi skal ud og påvirke andre end vores stampublikum – som vi selvfølgelig også skal værne om – gælder det om at skabe nogle alternative oplevelsesmuligheder. På det område står vi over for en stor, men ikke umulig udfordring, smiler Michael Korfitsen.