Kritik af Lundens bane: Løsning på vej
Der har igennem længere tid været hård kritik af Charlottenlund Travbanes banelegeme, men bestyrelsen lover at der nu er en løsning på vej.
Mange danske kuske og udenlandske topnavne som Björn Goop, Lutfi Kolgjini, Johnny Takter og Tomas Malmqvist har ofte kritiseret Lunden – og på Facebook tages de hårde gloser også i brug: “Det er så slapt med jeres pasning af banen. Hvorfor er der ikke snart nogen, der bliver fyret? I alle andre firmaer var de røget ud” kunne man bl.a. læse i går.
Travservice.dk har forlagt kritikken for Det Danske Travselskabs bestyrelse og næstformand Jørgen Sthelis – som selv er flittig amatørkusk – beklager situationen:
– Det er et sammenfald af uheldige omstændigheder, der har gjort at vi er kommet i denne her situation, siger Jørgen Stehlis.
– Jeg var selv ude og træne i går og banen var så hård, at man ligeså godt kunne ha’ kørt ude på Ordrup Jagtvej.
– Jørgen Skovlund (baneforvalter på Lunden) valgte i første omgang ikke at harve banen op pga. udsigt til regn, men regnen kom først da løbene næsten var færdige. Hvis den var kommet så tidligt som DMI havde lovet og man havde harvet banen op, ville den formentlig være blevet ligeså bundløs som i onsdags og derfor blev denne beslutning truffet.
– Det viste sig imidlertid at være forkert, så på opfordring fra Alex Haagensen blev banen alligevel harvet op lige inden prøveløbet og den blev da også bedre i løbet af dagen, men banepersonalet kom altså desværre for sent i gang.
Manglende vedligeholdelse
Jørgen Sthelis forklarer samtidig, at banens tilstand også hænger sammen med, at det årlige eftersyn fra firmaet Barslund – der i 2008 lavede den nuværende bane – er blevet udsat af forskellige årsager.
– Det er en dårlig undskyldning, men vi har desværre fået syltet det lidt for længe, siger Jørgen Sthelis.
– Banepersonalet har forsøgt at holde den cirka 1 meter brede “bane”, der ligger indenfor selve væddeløbsbanen, vedlige, men den er blevet for høj og det kan kun udbedres ved at skrabe det øverste lag af, hvilket bl.a. kræver at man fjerner alle markeringspælene og det er et lidt større projekt.
– Ja, det er en kombination af overspringshandlinger, men man har altså valgt at udsætte det til Barslund alligevel skulle komme og lave et stort 5-års eftersyn på banen sammen med ingeniørfirmaet COWI. Men Jørgen Skovlund arbejder på sagen og forventer at kunne holde et møde onsdag morgen, hvor der skal lægges en plan dels for 5-årseftersynet og dels for hvordan vi får løst de aktuelle problemer med banen.