Kommentar: Røde ører i Aalborg
Travdanmark er i oprør efter aflysningen af onsdagens løbsprogram på NKI Racing Arena – og ikke kun fordi løbsdagen blev aflyst, men fordi aflysningen skete så sent.
Allerede fra morgenstunden var der tvivl om, hvorvidt eftermiddagens løb kunne gennemføres.
Omslaget i vejret betød, at banelegemet der i længere tid havde været frosthårdt, nu forvandlede sig til en klæbrig masse på langsiderne, men arrangørerne håbede på at vejr og vind kunne tørre banen så meget op, at det blev muligt at gennemføre det planlagte program.
Ved 11-tiden tog man den endelige – og skulle det vise sig senere – fatale beslutning om at ville gennemføre eftermiddags løb.
Det blev nemlig ikke bedre – det blev nærmest værre og en aflysning var uundgåelig.
Der er ingen tvivl om, at man i Aalborg har handlet ud fra de bedste intentioner.
Det er stort for en provinsbane at have et arrangement som Nordisk Onsdag, der giver samlet spil i millionklassen.
Men det stiller samtidig også store krav til forståelse for, hvordan banelegemet reagererunder alle forhold, og det er her man kan klandre Aalborg-folkene for ikke at være dygtige nok.
Jeg har fået fortalt, at hvis man allerede da frosten begyndte at sætte ind havde begyndt at behandle banen med salt, så havde man undgået onsdagens situation.
Men når det nu ikke var sket, så burde man ikke have vaklet, men taget beslutningen om en aflysning fra morgenstunden. Og det må give røde ører.
Nu kørte trænere og hesteejere samt andre, der skulle deltage i løbsdagen mod Aalborg blot for at finde ud af, at løbene var aflyst – og disse personer blev forståeligt nok sure, og kræver nu kompensation for deres transportomkostninger.
Ja, nogle vil endog have kompensation for tabt præmiemulighed svarende til en fjerdepræmie.
Kunne man have flyttet løbene til en anden bane?
Tjah – det ville nok ikke være rimeligt at flytte dem til hverken Skive, der er 800 meter eller til JVB, hvor det går højre rundt – og Odense er efter mine oplysninger i ligeså slem stand som Aalborg.
Så der var ingen anden rimelig udvej end at aflyse.
Det skulle bare være sket fra morgenstunden!
Aflysninger af løbsdage på grund af baneforholdene sker også i både Sverige og Norge, men det der gik galt i dette tilfælde var, at aflysningen skete for sent.
På facebook har jeg set, at DTC gerne vil have en debat i gang om en Plan B i sådanne tilfælde.
Det er unægtelig nye toner fra Centralforbundet – måske et udslag af arbejdet med den nye strategiplan?