Kan Ulrik Boss levere varen?
Fredag fik Hestesportens Medier ny leder i Ulrik Boss (foto), der afløser Troels Troelsen. Rundt om i Væddeløbs Danmark er man fortsat stærkt utilfredse med projektet ”Hestesportens Medier” som mange mener koster sporten alt for mange penge.
Nu er det jo altid let at ”skyde på pianisten” og Troels Troelsen har måttet holde for i stort set al den tid han har været ansat.
Hestesportens Medier som sådan og redaktøren Hanna Milling har også været skydeskive, og efter gårsdagens generalforsamling blussede kritikken op igen på facebook.
At Troels Troelsen ikke har leveret den vare, som han oprindeligt var ansat til – i hvert fald efter den jobbeskrivelse, der var opslået for to år siden – er uomtvisteligt.
I den jobannonce, som Troels Troelsen reflekterede på, og som han derfor må formodes at være blevet ansat i henhold til, hed det nemlig om stillingen i Dansk Trav og Galop A/S:
Virksomheden er stiftet med det formål at styrke dansk hestevæddeløb i et strategisk perspektiv og sikre en langsigtet udvikling samt styrke hestevæddeløbssporten i Danmark.
DTG skal sammen med Dansk Travsports Centralforbund, Dansk Galop samt trav- og galopbanerne implementere en ny struktur og et fremtidssikret, solidt kommercielt grundlag, der kan sikre et stærkt kommercielt fundament for hestevæddeløbssporten i Danmark. Herunder skal DTG sikre en optimal anvendelse af trykte og elektroniske medier, udvikling af sporten samt etablering af nye værdikæder omkring hestesporten.
Der er ingen tvivl om, at Troels Troelsen er en klog mand, men efter min opfattelse er han mere teoretiker end praktiker – og det samme gælder for Hanna Milling med alle hendes manualer, der er udarbejdet for det ene og andet og som ingen orker at komme igennem.
Et er teori – noget andet praksis.
Hestesportens Medier har i mange tilfælde ageret som en kolos på lerfødder – f.eks. man har været over et år om at få skruet en aftale sammen med banefotograferne om levering af billeder.
At bladet Racing News slet ikke appellerer til sportens aktive og spillere er et andet problem.
Bladet skal henvende sig til nye gæster på banerne, hedder det.
Tak hr. lærer – Var det så ikke bare bedre, at de bare fik et A4 ark, hvor der var en chancevurdering på de enkelte heste A, B C eller D.
Og det ville være meget billigere.
Men for at vende tilbage til udgangspunktet.
Jeg tror, at vi i Hestevæddeløbssporten generelt har haft store forventninger til ansættelsen af Troels Troelsen – at når han, eller en anden skulle komme, så ville alting blive godt.
At produktet Racing News ikke er OK – mildt sagt – det vil jeg ikke træde mere i, men så er der det med hele den kommercielle del.
Her må man formode, at der var lagt op til at Troels Troelsen skulle komme med konkrete idéoplæg til landsdækkende sponsorater.
Og det er da vist ikke sket.
Skelettet til en landsdækkende løbsserie vil det da ellers ikke tage lang tid at lave.
Man kunne også tænke sig, at hvis en og samme hest vandt Jydsk 4-årings Grand Prix, Dansk Trav Derby og Grand Circle 4-års Championatet, så var der en ekstrapræmie – sponseret.
Bare for at tage et par eksempler, som ikke ville være helt umulige at få gennemført.
Ulrik Boss, der efterfølger Troels Troelsen, er en helt anden type person – og efter min opfattelse nok den type, man skulle have gået efter at få ansat for to år siden.
Ulrik Boss har leveret varen i sit firma Eventforce og som driftsherre af Ballerup Super Arena.
Men omvendt har man igen antaget en person, der har andet arbejde ved siden af.
Altså en halv løsning- og uanset om Ulrik Boss vil gå til sin nye opgave med krum hals, så vil han hele tiden også have sit eget firma at tænke på også.
Hestesportens Medier er født og understøttes af Hestesportens Finansierings Fond og dermed er den også uden for det demokratiske system i Hestevæddeløbssporten.
Idéen med en fælles medieplatform tror jeg alle er enige om, men hidtil har produktet været meget skuffende.
Og de omkring 3,5 millioner kroner, det i fjor kostede at drive Hestesportens Medier, føler mange kunne være brugt meget bedre.
Nu er det op til Ulrik Boss at vende den generelle opfattelse af Hestesportens Medier og at skabe indtægter.
Og det bliver spændende at følge.