Indlæg: Flere weekendløb tak!
Den store succes som Car-Center Track oplevede med afviklingen af Harald Lunds Mindeløb i søndags har fået Ulrik Pedersen, der er manager i Stald Sorte Slyngel, til at reflektere over situationen i dansk travsport og især omkring Charlottenlund Travbane. Han skriver:
Travsporten har i de seneste måneder set en udvikling, hvor fremmødet på løbsdage på Sjællandsk grund har været markant større, når der er blevet afholdt løb lørdag aften/ søndag formiddag kontra onsdag eftermiddag. Den udvikling viste sig også denne weekend på Falster, hvor banen samlede 1500 gæster (ca. tal). Vi har meget tomme anlæg på Lunden onsdag eftermiddag og en meget høj gennemsnitsalder kontra fremmødet disse lørdage og søndage. Det er til trods for der flere gange er taget entre i weekenderne og parkerings afgift. Det viser for mig, at der er et marked for travsport, som er større i weekenderne en onsdag eftermiddag her på Sjælland. Nu har jeg oplevet mange løbsdage onsdag eftermiddag, de sociale løbsdage og deltaget de fleste løbsdage på de populære Saturday Night løbsdage. Der er sågar flere fremmødte på de sociale løbsdage med kun 5 løb på programmet kontra onsdag eftermiddag. Jeg har fuld respekt for dem der siger vi skal have store puljer, men hvis prisen er vi affolker banerne så skyder travsporten sig selv i fødderne. Jeg er af den holdning at vi skal have folk ud på banerne for at opleve vores fantastiske sport og for at øge interessen for vores sport. Det er vejen frem for større puljer, tilgang af nye folk i sporten samt øge interessen for travsporten. Jeg mener derfor, at der skal afholdes løb på de tidspunkte, hvor folk har størst mulighed for at komme på travbanen, og det er ikke tilfældet på nuværende tidspunkt. Jeg håber travsporten har fået nogle ansvarsfulde ledere, der kan se at ideen med at affolke banerne kontra store puljer ikke er den rette løsning når den nye aftale i 2014 skal forhandles igennem med Danske Spil. Et nøgleord er markedsføring. Det ord bliver hurtigt til et spørgsmål om økonomi og budgetter og her kræver det nytænkning. Der er en masse sociale medier og andre muligheder i den samme genre, hvor kun fantasien og kreativiteten sætter grænserne. Ulrik Pedersen |