TRAVSERVICE – GIVER DIG VIDEN OG NYHEDER OM TRAVSPORT I HELE VERDEN!

Nyheder


Find travservice på facebook

Trues den danske hestesport på livet?

af | Nyheder

For 75 år siden var dansk hestesport også i krise – men af helt andre årsager end i dag.

Dengang var der ingen, der kendte til Coronavirus. Til gengæld havde man en hård modstander i det danske Finansministerium, der frem mod sæsonstart nægtede at forny totalisatorbevillingen for de to københavnske travbaner.

Sæsonpremiere på Lunden i 1945

Årsagen var indirekte brændstofmanglen under 2. verdenskrig, som medførte store vanskeligheder for bl.a. den offentlige trafik. Ministeriets embedsmænd frygtede at publikum ikke kunne befordres til og fra banerne på løbsdagene pga. overfyldte busser og S-tog – især på de tidspunkter, hvor der kun kørte ét to-vognstog til Klampenborg i timen.

Man skal huske på, at allerede i september 1939 var den private bilkørsel, som følge af benzin-rationeringen, stort set blevet afskaffet. Kørsel i bil var nu forbeholdt erhvervskørsel og vigtig transport i offentligt regi, så københavnerne var tvunget til enten at cykle eller bruge offentlige transportmidler.

Justitsministeriet besluttede derfor, at der kun måtte afvikles én løbsdag om ugen i København, og vel at mærke uden for myldretiden, så de mange tilskuere – ja, det var dengang – ikke “generede” de øvrige passagerer. Det ville Det Danske Travselskab og Amager Travselskab imidlertid ikke finde sig i, og der blev i årets første måneder afholdt et utal af møder mellem de stridende parter.

Sagen gik imidlertid i hårknude og efter et møde mellem travselskabernes formænd, Otto Halling (Lunden) og dyrlæge Corneliussen (Amager), og departementscheferne fra Finans-, Justits-, Handels- og Trafikministeriet den 24. marts var blevet afbrudt, tydede meget på, at den planlagte sæsonpremiere på Lunden søndag den 25. marts måtte aflyses.

Læs mere på Travsportshistorie.dk: KLIK HER