TRAVSERVICE – GIVER DIG VIDEN OG NYHEDER OM TRAVSPORT I HELE VERDEN!

Nyheder


Find travservice på facebook

 På biddet 01.06.18

af | Nyheder, På Biddet

Mammen skabte debat – Tilbage til V6-tiden og så har vi glemt hvorfor vi kører travløb.

I et indlæg til Talerstolen fra hesteejeren Rene Mammen tog han fat om problemet om mangel på heste i løbene i Danmark. (se indlægget på dette link – klik her

Mammen håbede på at hans indlæg ville skabe debat – og det har det så sandelig også gjort på Facebook i gruppen travsport.

Flere problemstillinger er vendt i indlæggene, men det generelle billede i debatten har været, at der skal gøres noget for at stimulere opdrætterne.

Ikke overraskende har Bo Jondahl været bannerfører her med sit forslag om ens opdrætterpræmier for hingste som for hopper samt en fast procentsats for præmier vundet i udlandet.

Men også præmierne i vore klassiske løb skal hæves foreslås.

Der skal minimum være 1 million kroner i førstepræmie i Dansk Trav Derby – Træner Kenneth Nielsen foreslår denne løsning

Vi skal egentlig bare erkende at der findes to slags hesteejere.
Dem der går efter drømmen om klassiske løb og store præmier og derfor investerer i ungheste.
Og dem der køber startheste til glædelig brug i almindelige løb.
Sæt præmierne gevaldigt op i de klassiske løb f.eks. 1 million til derbyvinderen osv.
Og kør med gode præmier i liga løb samt normalt niveau i almindelige løb.
Det vil gavne hele fødekæden og skaffe flere heste til sporten.

Men hvordan man lige skaffer midlerne til at hæve præmiesummerne i de klassiske løb væsentligt- det er et åbent spørgsmål endnu.

Prøv at se på startlisterne til løbene i Billund på søndag, hvor The Jackpot Club har sponseret rammeløbene, så mange har en førstepræmie på 23.500 kroner.

Det har virkelig samlet flotte felter, og der kan ventes en meget fin sportslig dag.

Søndagens Billund-program får mig til at tænke tilbage på V6-tiden i 1984-85, hvor dansk travsport virkelig fik et sportslig løft med V6-løbene, der på skift blev afviklet på de forskellige baner og hvor førstepræmien i de indledende afdelinger var på 20.000 kroner og i finalen på 30-40.000 kroner.

Desuden var der transporttilskud.

Nu blev V6-spillet dengang ingen løftestang, men var det ikke værd at overveje et nyt forsøg i 2019?

Vi har i dag en Travliga, som ikke er bundet op til nogen spilleform og som derfor kun kan interessere hesteejere og trænere.

For alle andre er Liga-løb principielt ligegyldigt.

Men hvis man nu lavede en V5 eller en V6-liga – som var bundet op til det vi kunne kalde et ”dansk landsspil”, så kunne vi ikke alene booste omsætningerne på disse løbsdage i weekenden, men også øge interessen for travsporten.

Men travsporten drejer sig ikke kun om spil.

Det er jo rent faktisk hastighedsprøver, der afvikles, og fra hvert løb bliver hestenes præstationer vurderet ud fra den gennemsnitlige kilometertid, den har præsteret.

Desværre er det et punkt dansk travsport i den grad har forsømt at tage vare på.

Vi burde selvfølgelig for længst have haft elektronisk/automatisk tidtagning på alle baner, og rekordlister – det være sig danske såvel som banerekorder, der burde være behørigt registrerede og offentlig tilgængelige.

På landets national-arena, Charlottenlund Travbane er punktet, Banerekorder ikke opdateret siden 2016!!!!!

Flere andre baner har styr på det og Jydsk Væddeløbsbanes information i den retning synes jeg er klart bedst.