TRAVSERVICE – GIVER DIG VIDEN OG NYHEDER OM TRAVSPORT I HELE VERDEN!

Nyheder


Find travservice på facebook

Et historisk tilbageblik

af | Nyheder

INFOTAINMENT!
Sådan begyndte det hele: Her er historien om travsporten

Foto Wikimedia

Travsporten er en forholdsvis ny sportsgren – i hvert fald i den form, vi kender den i dag.

Det er dog på ingen måder nyt, at man konkurrerer med heste, der er spændt for en vogn. Tilbage i antikkens tid dystede man i netop hesteløb med vogn under de Olympiske Lege. Faktisk kan heste- og ridesporten dateres 6.000-7.000 år tilbage i tiden.

Både i Mellemøsten og i Indien var der mange forskellige former for hesteløb allerede flere tusinde år f.Kr.

På samme måde fandtes der også en slags spil, som vi kan sammenligne med, hvad vi i dag kender som polo.

Det var bestemt ikke unormalt i oldtiden, at folk blev underholdt af forskellige former for spil.

De gamle romere lod sig ofte underholde af forskellige typer af underholdning. Blandt andet nød romerne gerne en gladiatorkamp i Colosseum.

Det første rigtige organiserede væddeløb ses i de Olympiske Lege tilbage 680 f.Kr., men i det antikke Rom blev der også konkurreret med ekvipager, da dette var en del af kulturen i oldtiden. Ekvipager, som henviser til en rytter og hest, eller en kusk og hest med vogn, ville under er løb få hvert sit mærke i enten rødt, grønt, blåt eller hvidt, således at man kunne kende rytterne fra hinanden. Under disse løb var det ikke unormalt, at der kunne opstå sammenstød. Det skyldes dog primært, at de forskellige vogne blev sponseret af forskellige politiske grupperinger i det antikke Rom.

Travsporten, som vi kender den i dag, blev første gang organiseret i Danmark i 1831. Det var på travbanen i Viborg, at det allerførste officielle løb foregik – og dette løb gik bestemt ikke stille for sig.

Under løbet var der nemlig fint royalt besøg fra blandet andet kongehuset, da både Kong Frederik VI og Prins Frederik sad på tribunen på tilskuerrækkerne og nød Danmarks første officielle travløb.

Selvom det første løb var en succes, så fik travsporten ikke udelukkende medvind her fra.

Det var især treårskrigen, samt krigen i 1864, der var årsagerne til, at det samlede besøgstal svigtede på travbanen.

Mange af væddeløbshestene skulle bruges i krigen, og det betød, at der ikke var særligt mange heste tilbage til at ride på.
Men i 1885 sker der noget revolutionerende inden for sporten.

Selskabet til Travsportens Fremme opstår, og det betyder, at travbanen ved Lyngbyvejen bliver en realitet.

Det viste sig, at det ikke var nogen dum beslutning at lægge en travbane så centralt i Nordsjælland.

Allerede fra første uge var der stor opbakningen til travsport i området. Der var massevis af folk ved løbene, og det blev altså lynhurtigt en succes.

Hestesporten har sidenhen kun vokset sig større.

Rigtig mange mennesker nyder at komme, og se de kloge dyr dyste på væddeløbsbanerne rundt omkring i landet.

Det er dog ikke kun tilskuerrækkerne under trav – og ridesportsbegivenheder, der er populære disse dag.

Rejseselskaber er nemlig begyndt at tilbyde rejser, hvor man kan opleve verdenen fra en hesteryg.

Så selv i dag, 6.000-7.000 år efter at de første lege med heste er dokumenteret, nyder vi stadig at transportere os rundt på vores firbenede venner.