TRAVSERVICE – GIVER DIG VIDEN OG NYHEDER OM TRAVSPORT I HELE VERDEN!

Nyheder


Find travservice på facebook

“Det er jo ikke holdbart”

af | Nyheder

Der bliver også kørt travløb i Nykøbing Falster i 2018, men medio november er der stadig mange ubekendte faktorer forud for næste sæson.

-Dansk Hestevæddeløb vil gerne ha’ et budget for næste år, men det er svært at lave når man ikke aner hvor meget vi får i driftstilskud i 2018, siger Nykøbing F. Travbane A/S’ bestyrelsesformand, Erling Clausen.

-Desuden ved vi ikke hvornår vi starter igen, i og med at vi kun har fået en sæsonplan for de danske baner gældende til midten af marts – og lige om lidt er det altså 1. januar; det er jo ikke holdbart.

Nykøbing F. Trav, der sluttede sæsonen i fredags, har i år haft 17 løbsdage med et driftstilskud fra Hestesportens FinansieringsFond (HFF) på 1.270.000 kr og et præmietilskud på 1.050.000 kr.

-2017 har været lidt af et mellemår, hvor vi kommer ud med et underskud på et par hundrede tusinde. Det skyldes primært, at vi i fjor ikke fik noget driftstilskud fra HFF, hvilket gav et efterslæb og der var nogle ting, der måtte udsættes, siger Erling Clausen.

-I år har vi fået et mindre beløb end tidligere, hvilket bl.a. betyder, at vores direktør Dennis Stenbæk stadig er på nedsat tid, så der ikke er tid til meget end at passe kontoret. Opsøgende arbejde med potentielle sponsorer og samarbejdspartnere er der ikke meget tid til. Vi har også kun én banemand, hvor vi tidligere har haft to, så det er selvfølglelig gået ud over den daglige vedligeholdelse.

Erling Clausen

En bedre fremtid
Da rygterne om banens lukning ramte mediernes forsider i maj 2014 indledte Nykøbing Falster Travbane forhandlinger med Guldborgsund Kommune bl.a. omkring et evt. lån, men da banen i elvte time alligevel overlevede, blev forhandlingerne sat på standby.

-Vi valgte i stedet at bruge af vores egenkapital og har i dag ikke noget økonomisk samarbejde med kommunen, bortset fra et reklameskilt på banen, ligesom kommunen også er aktionær i banen som de har været det lige fra begyndelsen i 1966, siger Erling Clausen.

-Men jeg tror også, at der er andre sportsgrene, der kommer før travsporten. I weekenden havde vi f.eks. et håndboldhold (Nykøbing Falster Håndboldklub), der måtte spille i Næstved fordi hallen ikke er godkendt til Champions League, ligesom fodboldklubben Nykøbing FC (1. division) måtte spille i Slagelse pga. problemer med stadion – så der er andre ting, der har højere prioritet end at støtte travbanen.

-Den nuværende borgmester vil gerne lave et nyt stadion, men han er i mindretal mod Dansk Folkeparti og Socialdemokratiet, der danner en alliance. De er imod og så er det svært at komme igennem med noget, men lad os se hvad der sker efter valget.

-Vi håber selvfølgelig at fremtiden bliver bedre, men ved også godt, at det hele ikke kommer på én gang. Først og fremmest skal forhandlingerne med svenskerne (ATG, red.) falde på plads og så må se hvad der står i kontrakten. Fremover bliver det forhåbentlig bedre, så vi selv får noget mere indflydelse på tingene, men selvfølgelig er svenskerne indblandet i vores sæsonplan.

”Ikke det klogeste tidspunkt”
Erling Clausen er medlem af DTC’s bestyrelse sammen med bl.a. Det Danske Travselskabs formand, Anders Hendriksen, som i sidste uge på Travservice.dk løftede sløret for travsportens økonomiske fremtid. Iflg. Lunden-formanden er Dansk Hestevæddeløb ApS tæt på at afslutte en aftale med det store svenske spilleselskab ATG om et tæt samarbejde om et nyt spilleselskab, der i 2018 vil give netto 30 millioner kroner til dansk trav-og galopsport.

-Jeg vil ikke gå ind i detaljerne, men det var i hvert fald ikke det klogeste tidspunkt at komme med den slags udtalelser. Vi ved ikke om det er det, vi får, men bliver forhåbentlig klogere på det næste formandsmøde i DTC den 6. december, siger Erling Clausen.